marcotteren (update)

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

marcotteren (update)

Berichtdoor alloo op 06 apr 2014 20:18

Ik heb hier een grote Cyathea cooperi staan ,waar de bladeren tot aan het dak reiken,nu had ik gedacht om de plant te marcotteren ,heb dat ooit gedaan bij Dracaena's en Yucca'c en dat lukte aardig,maar bij een boomvaren, nooit gedaan .Nu mijn vraag ,is het mogenlijk een boomvaren te marcotteren ??????

groetjes Fons
Laatst bijgewerkt door alloo op 23 apr 2016 20:45, in totaal 1 keer bewerkt.
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: marcotteren

Berichtdoor draco op 06 apr 2014 21:16

Het zou in principe mogelijk kunnen zijn, omdat veel boomvarens bij hoge luchtvochtigheid adventieve wortelgroei op de stam ontwikkelen. Ik heb indertijd bij een Cyathea cunninghamii de stam een paar jaar omwikkelt gehad met huishoudfolie en deze steeds vochtig gehouden met regenwater. Niet alleen ontwikkelden zich adventiefwortels onder het folie, er groeiden ook talrijke varentjes op de stam. Als je deze methode combineert met een klassieke Sphagnum pakking, krijg je misschien voldoende wortelvorming om de kopstek te isoleren en op te potten. Ik zou daarna wel de bladeren inkorten en de resterende kroon met transparant plastic omhullen. Dit om de verdamping te beperken. Behoudt echter een deel van het bladgroen zodat de stek kan blijven assimileren voor de energiebehoefte.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: marcotteren

Berichtdoor Eduard op 06 apr 2014 21:42

Hoi, ik heb de ponga baas in 2010 gevraagd dit te doen bij mijn C.medullaris, zijn antwoord gaf mij weinig hoop! Als je voldoende nieuwe wortels krijgt op de manier zoals Han dat aangeeft zou ik wachten met het definitieve afnemen [doorzagen] als de sapstromen gestopt zijn in de winter, je dient wel de stomp ook te isoleren /af te dichten.
Zelf heb ik ooit op de BBC in een tuinserie gezien hoe ze dat deden bij een C.cooperi, het kan dus wel, dit was wel in een gematigde kas waar het altijd goed vochtig is.
Heb die techniek toegepast bij mijn Dicksonia Squarrosa met succes, het nam wel 1.5 jaar tijd in beslag.

viewtopic.php?f=52&t=1446&start=100

Het grote verschil is dat de bestaande wortelkluit van de dicksonia was afgestorven, zo moest ik uitzoeken tot welke plek er leven zat in de stam, na dit vastgesteld te hebben kon ik de plek bepalen voor het marcotteren en later ongestraft afzagen, bij een gezonde cyathea stam staat behoorlijk wat spanning, in princiepe kan die doodbloeden als je hem afzaagt, daarom een tijdstip kiezen als de nieuwe plek goed beworteld is en de sapstromen miniem zijn, succes.
Groet, Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10299
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: marcotteren

Berichtdoor griphuz op 07 apr 2014 11:03

Moet mogelijk zijn inderdaad, ik heb volgens mij ook iets daarover gezien bij de BBC, in Kew ofzo deden ze dat? als je kans wilt dat hij blijft leven, is het een proces dat zeker een jaar duurt, ik denk zelfs langer,...

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
Avatar gebruiker
griphuz
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 29 okt 2009 12:41
48 bedankjes

Re: marcotteren

Berichtdoor alloo op 07 apr 2014 19:37

In heb geen andere keuze dan het te proberen,ik kan de kuip nog wat ingraven maar dat is ook maar tijdelijk,allemaal bedankt.

groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: marcotteren

Berichtdoor griphuz op 08 apr 2014 14:58

Heel veel succes dan! En als het niet te veel moeite is,...een leuk foto-verslagje erbij voor hier misschien? :)

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
Avatar gebruiker
griphuz
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 29 okt 2009 12:41
48 bedankjes

Re: marcotteren

Berichtdoor alloo op 08 apr 2014 15:44

griphuz schreef:Heel veel succes dan! En als het niet te veel moeite is,...een leuk foto-verslagje erbij voor hier misschien? :)

Groetjes,
Remko.

Zeker Remko,ik hou jullie op de hoogte.

groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: marcotteren

Berichtdoor jos944 op 08 apr 2014 19:28

alloo schreef:Ik heb hier een grote Cyathea cooperi staan ,waar de bladeren tot aan het dak reiken,nu had ik gedacht om de plant te marcotteren ,heb dat ooit gedaan bij Dracaena's en Yucca'c en dat lukte aardig,maar bij een boomvaren, nooit gedaan .Nu mijn vraag ,is het mogenlijk een boomvaren te marcotteren ??????

groetjes Fons



Je kan er ook een liefhebber voor vinden die het wel wil proberen met deze mooie grote varen.

IK IK IK IK IK IK bijvoorbeeld:-D
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: marcotteren

Berichtdoor alloo op 08 apr 2014 19:51

jos944 schreef:
alloo schreef:Ik heb hier een grote Cyathea cooperi staan ,waar de bladeren tot aan het dak reiken,nu had ik gedacht om de plant te marcotteren ,heb dat ooit gedaan bij Dracaena's en Yucca'c en dat lukte aardig,maar bij een boomvaren, nooit gedaan .Nu mijn vraag ,is het mogenlijk een boomvaren te marcotteren ??????

groetjes Fons



Je kan er ook een liefhebber voor vinden die het wel wil proberen met deze mooie grote varen.

IK IK IK IK IK IK bijvoorbeeld:-D


Dan moet u minstens een serre hebben van 3 meter hoog,maar ja ,ik doe hem niet weg ,ik wil weten of marcotteren lukt.

groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: marcotteren

Berichtdoor alloo op 16 apr 2014 21:10

Hallo ,hier nog een berichtje hoe het marcotteren vorderd,ik heb een oude aardappelzak in de helft doorgeknipt en die rond de stam genaait,en opgevuld met half verteert hout ,sphagnum en fijne schors,aan die zak heb ik touw gebonden en over de kroon gespannen dat deze op zijn plaats blijft.
Bijlagen
verkleinde 20.jpg
verkleinde 20.jpg (104.93 KiB) 7810 keer bekeken
verkleinde 22.jpg
verkleinde 22.jpg (99.19 KiB) 7810 keer bekeken
verkleinde 21.jpg
verkleinde 21.jpg (98.15 KiB) 7810 keer bekeken
verkleinde 23.jpg
verkleinde 23.jpg (96.2 KiB) 7810 keer bekeken
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron