Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor Eduard op 14 maart 2010 17:37

FOTO'S ZICHTBAAR VANAF PAGINA 31
=================================
Hallo mensen, Ik bespreek de soort en vertel hoe hij gehouden en verzorgd wordt en vertel hoeveel blad +- aangemaakt wordt.

Dicksonia antarctica,
Deze heb ik van zomer 2003 via Turtleboy die deze ergens in België had uitgehaald als kleine zaailingen.

Deze foto is in Maart 2009 gemaakt, dat jaar is hij buiten de extremen koude gewoon buiten blijven staan,zonder enige bladschaden, dus die -8 kunnen ze wel een keertje aan!
Afbeelding

Hier is de opkomst van de nieuwe rollen te zien ! Het ware er 19 st. in een keer! Later over het jaar nog eens 8 lossen rollen, dus 27 in totaal.
Afbeelding

Afbeelding

Dicksonia fibrosa.
Deze heb ik van sporen meegebracht uit Nieuw zeeland en is nu 13 jaar dit zijn trage groeiers maar maken een mooie dikke stam aan, net als de D. antarctica, bijden soorten mogen halfschaduw staan! Al blijven ze het moois als ze helemaal geen zon krijgen!

Afbeelding
Dit is nog een jong exemplaar die net met stamvorming gaat beginnen!

Afbeelding
Eind Maart 2009.

Afbeelding
Deze foto is van September 2009 en heeft de plant dat jaar teveel zon gehad [omwaaien fluweelboom] Rus! wat resulteerde in wat bladverbranding en het aanmaken van 17 bladeren.

Dicksonia Squarrosa.
Een boomvaren die snel problemen kan geven! Dit i.v.m. het snel indrogen van de stam! Deze blijft vrij dun en heeft daarom niet veel capaciteit vocht vast te houden! met als gevolg als je hem in de winter te droog houdt de stam kan indrogen! Wat bij de mijne 2 jaar geleden gebeurt is, Hij zal nooit meer herstellen en ik zal het geheel zeer nat moeten houden om het kleine kroontje in leven te houden! De wortels geraken niet meer in de kluit, maar gingen naar boven groeien, over de nieuwe rollen heen ! Zodat hij voor ik dit in de gaten had zich zelf was aan het dichtgroeien! Ik heb het op een gegeven moment eraf gesneden zodat de nieuwe rollen weer de vrijheid kregen.

Afbeelding
Dit is geen foto van de oude situatie omdat ik die niet heb!, maar hij bezig is toch weer nieuw leven aan te maken, kleine klonen ! Die men af kan nemen als de basis dik genoeg is, en minstens 3a4 blaadjes heeft.

Afbeelding
De varen ziet nog wel leuk uit maar in een gezonde situatie zijn de veren wel tot 1 meter lang en maakt ook deze +- 15 tot 20 bladeren aan, afgelopen jaar nog maar 8 kleintjes!

Polystichum vestitum
Niet een echte boomvaren, maar wij nemen hem voorlief omdat hij ook een mooie stam aanmaakt en zeer koud bestendig is tot -20! wordt vermeld! Zelf gaat hij bij mij de winterstalling in, dan komt hij even mooi weer tevoorschijn!

Afbeelding
Deze heeft wel 6 verschillende groeipunten! Echt iets voor Ro!!

Afbeelding
Compleet met nieuwe kroon! Ik heb ze niet geteld!

Cyathea australis,
Dit is mijn enige gekochte boomvaren met stam, omdat deze op mijn verlanglijst stond! En als een kind wat in zijn hooft zet! Dan moeten ze het hebben hè, Maar ik moet zeggen ik heb hem nu een jaar, en hij doet het geweldig! Is ook mooi! En als een van de weinige cyatheas gestopt met rollen gooien in de winter!

Afbeelding
En als een van de weinige cyathea's wel 16 nieuwe rollen heeft aangemaakt Mag half schaduw.

Afbeelding

Cyathea tomentosissima.
Dit is een van de weinige soorten die graag in de zon staat, al had hij vorige zomer wel moeite met die 36 gr. een pracht varen die veel drinkt maar stevig doorgroeid en een lust voor het oog is!

Afbeelding
Maart 2009 een van de eerste die buiten was!

Afbeelding
Deze maakt 5 a 6 bladeren aan.

Cyathea cooperi / revolvulum.
Dit is een gekweekte ondersoort die het erg goed doet! Daarom proberen we deze soort te kweken !
Deze is mij geschonken door Joris Westdijk, kweker van wintervaste varens! Half schaduw.

Afbeelding

Afbeelding
Ook deze heeft tot 10 bladeren aangemaakt, maar is ook niet gestopt in de winterstalling!

Afbeelding

Cyathea medullaris.
Mijn grootste boomvaren, en ook een snelle groeier, maar erg gevoelig voor nachtvorst! Nieuwe rollen sneuvelen bij 3a4 gr. vorst, dus mensen kijk uit! haal jonge planten even in de garage of stalling als het weer gaat vriezen!

Afbeelding
Dit is mijn kleiner exemplaar! Nu 8 jaar en de stam van 0,90 cm hoog. Maart 2009.

Afbeelding
Ook voor de eerste keer 6 nieuwe rollen aangemaakt

Afbeelding
Mijn grootste nu 13 jaar oud ! en we lopen er mooi onder door! Maar voor dit jaar al een probleem met stallen i.v.m. de hoogte, komt ieder jaar 10 a 15 cm stam bij bij een goed groeijaar!

Afbeelding
Net voor hij de winterstalling in ging December 2009, en 7 nieuwe bladeren aangemaakt [uitzonderlijk bij grote exemplaren] Half schaduw.

Verder heb ik nog een aantal kleintjes staan via mijn goede varenvriend Ro , deze zal ik in het voorjaar fotograferen, ook om de groei van komend jaar te laten zien!
Deze soorten zijn o.a. de kleine C australis, zoals velen hebben, en de C. brownii, en zoals jullie weten een hoop soorten die nu langzaam beginnen op te komen, Maar later hier meer over!
En nog een kleinje C. cooperi die via de post aankwam bij Turtleboy! Deze gaan ook als een speer!
Dan nog de overzichtsfoto's om het plaatje compleet te maken!

Afbeelding

Afbeelding

Gr. Eduard .
Laatst bijgewerkt door Eduard op 08 maart 2020 19:29, in totaal 5 keer bewerkt.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor Christophe op 14 maart 2010 17:49

Waw, echt prachtige foto's. Vooral de tweede foto is bijzonder. Bijna een kunstfoto (a)

Ik hoop dat mijn boomvarens het zo goed zullen doen als bij jou Eduard ;)
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor amourath op 14 maart 2010 18:15

:shock:

Ik heb nooit echt iets gehad met boomvarens, maar sedert Eduard hier foto's van de zijne post... echt waar Eduard, ik zit met m'n mond open! Dat was een plant waar ik niet echt interesse in had en toch heb ik vorige week m'n eerste boomvaren besteld... maar jouw foto's zitten er vast voor iets tussen :mrgreen:

Prachtig hoe zo'n grote planten er toch zo fragiel en breekbaar kunnen uitzien. Je moet ze wel erg graag zien, als ze je zo belonen elk jaar weer :)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor erna op 14 maart 2010 18:23

Hallo Eduard,
Ik had al een aantal van je foto's gezien, maar je kan er blijven naar kijken..
De moeite waard ! hopelijk kunnen we ze eens in 'levende lijve" zien.
groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor Eduard op 14 maart 2010 18:44

Ja Amourath, dat had ik toen ik de eerste keer in Nieuw Zeeland was! mijn mond open, en vol verbazing staan kijken! Een ding wist ik toen zeker, die ga ik ook kweken! en even later[+-1jaar] met vallen en opstaan de eerste plantjes mogen begroeten! En fragiel! dat valt wel mee, dit geld voor alle jonge plantjes, maar boomvarens kunnen echt tegen een stootje! Zo is die grote vorig jaar in November nog van het terras getild en op het gazon gesmeten, met een storm! Toen kon ik wel huilen, maar eigenlijk op een kleine wond aan de plant en aan mijzelf zijn we er goed doorgekomen!
Erna, mijn tuin is vanaf Mei beschikbaar, dan ziet die misschien weer een beetje uit, en je weet het ,als je een ritje wilt gaan maken zeg het mij gerust dan zorg ik eerst voor een bakje koffie of thee!
Dit geld ook voor andere mensen, als er behoefte is zijn jullie welkom.
Gr. Eduard .
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor lapalmeraie op 14 maart 2010 18:48

Prachtig Eduard! :)
En eigenlijk vind ik die groeisnelheid nog goed meevallen. Vooral bij de Dicksonia, als ik dat zo bekijk.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor Eduard op 14 maart 2010 18:58

Ja Niek, dat is ook zo ! De dicksonia's zijn een stuk trager, Maar ik denk toch dat de D. antarctica de fibrosa gaat inhalen! Deze staat nog in een kleine pot en gaat volgende maand naar een groter maatje, het is een wortel!
Gr. Eduard .
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor carex op 14 maart 2010 19:19

Wow, mooie varens!
Ik krijg binnenkort sporen van mijn eerste boomvarensoort. Ik weet zeker dat er nog meer zullen volgen!Dan maar geen terras :D

Groeten Bart
Groeten Bart.
carex
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 27 feb 2010 20:01
Woonplaats: Limburg
25 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 14 maart 2010 21:07

amourath schreef::shock:

Ik heb nooit echt iets gehad met boomvarens, maar sedert Eduard hier foto's van de zijne post... echt waar Eduard, ik zit met m'n mond open! Dat was een plant waar ik niet echt interesse in had en toch heb ik vorige week m'n eerste boomvaren besteld... maar jouw foto's zitten er vast voor iets tussen :mrgreen:

Klinkt me zeer bekent in de oren, hier net hetzelfde verhaal. Toen ik vorig jaar Eduard zijn foto's zag was ik meteen ook verliefd op varens die me daarvoor ook niet echt konden boeien... Vorige week ook me'n eerste varentjes gekocht :mrgreen:
Jij hebt daar echt prachtige planten die duidelijk zeer goed verzorgt worden Eduard ! 8-) Vind het echt jammer dat er weinig of geen van die soorten echt winterhard zijn want ik wil zoveel mogelijk vollegrond want heb geen plaats om veel te overwinteren binnen en de weinige ruimte staan al vol met bananen & palmen elke winter. :P
Ook echt leuk dat je groeifoto's maakt en met ons deelt ! :thai:

PS: begrijp ik nu goed en ben jeniet meer toegelaten op 'dat ander' forum ? :shock:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor Eduard op 14 maart 2010 21:19

Hoi Jong, alle soorten dicksonia's zijn goed op te binden, dus nemen eigenlijk geen of weinig plaats in ! En van de D. antarctica weet je wel dat je hem met een beetje bescherming de winter door krijgt!
En ja van dat andere forum is spijtig! De gemoederen waren even los! En dan gebeuren vreemde dingen!
Het is zeker jammer, maar die berichten [tread's waren sowieso weg] en dit kon men niet meer terug draaien! Maar ik heb er vrede mee, geen hard feeling's !
Gr. Eduard .
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten