Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor Eduard op 04 apr 2020 22:41

Ja Guido de nieuwe rollen rollen weer, wat vorstschade had sterft af zo ook alle oude bladeren dus ja gelijk met jouw situatie nu, alleen laat ik de oude veren zitten tot we een compleet nieuwe kroon hebben, het oude blad ondersteund de nieuwe bij het uitrollen en tegen harde wind bij buien.
Ik heb nu bijna alle planten buiten staan, als er nog eens vorst komt is het jammer ben uitgesleept :roll:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10308
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor Eduard op 08 apr 2020 13:35

Hier wat prentjes van de boomvarens, sommige staan er nog prachtig bij andere moeten helemaal opnieuw beginnen,
De C. New Caladonian"s
Afbeelding

De blechnum gibbum heeft weer na 3 jaar een ere plek gekregen stond onder aan de muur in een hoek,
Afbeelding
Door zijn gedeelde stam werd hij erg breekbaar heb de stam goed moeten vastzetten i.v.m. windstoten en breuk!
Afbeelding

Blechnum brasiliens is ook goed uit de stalling gekomen al zijn de zijveren erg fragiel,
Afbeelding

De jonge C.brownii wacht op een 35l kuip net als de C.cooperi dit is de echte brownii ben benieuwd hoe die verder gaat ontwikkelen,
Afbeelding

Afbeelding

En de C.robusta een van de mooiste boomvarens qua bladvorm,
Afbeelding

Ook C.milnei heeft een mooie uitstraling wijkt echt af van alle andere Cyathea's,
Afbeelding

Een nieuwe veer van de C.atrox,
Afbeelding

En dan de koning onder de cyathea's de C. medullaris is onttroond helemaal bruin, zal nog tot eind Juni duren eer hier weer een mooi groene kroon opstaat, ook bij de kleinere is alles bevroren incl. nieuwe rollen/veren,
Afbeelding

Afbeelding
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10308
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor Guidonno op 08 apr 2020 18:12

Ziet er weer prachtig uit!
Mijn tropische collectie: Trachy Fortunei/Wagarius, Cyathea Cooperi(Revolutum)/Brownie, Blechnum brasiliens, Fatsia Japonica, Sikkimensis Red Tiger, Dwarf Cav, Alocasia TeaCup, Strelitzia Nicolai/Regina
Guidonno
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 24 okt 2018 10:45
19 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor exoten vriend op 08 apr 2020 19:29

De planten zien er weer super uit Eduard , jammer van de medullarisen maar komt wel weer goed met wat geduld :thumb_up:
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor draco op 08 apr 2020 20:57

Erg fraai de Blechnum gibbum Eduard. Mijn exemplaar heb ik vandaag ten grave gedragen. De veren waren verdroogd. Vorige zomer liep de vitaliteit al terug. Vanwege scheefstand had ik deze eind 2018 verpot. Bij het onttakelen kwam de oude wortelkluit onveranderd tevoorschijn.
Dit heb ik eerder meegemaakt bij een gibbum met ongeveer dezelfde stam van 80 cm met een dubbele kruin zoals die van jou. Verpotten van varens op leeftijd brengt kennelijk risico's met zich mee. Driemaal is scheepsrecht daarom ga ik met nu maar wijden aan de recent verworven Blechnum brasiliensis. Hopelijk krijg ik nog eens net zo mooi als die van jou. :D

Groet,
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor Eduard op 09 apr 2020 11:08

Dank U heren :thumb_up: Ja het wordt een tijdje wachten eer we weer van de volledige schoonheid kunnen genieten maar het komt ;)

Han Blechnums zijn ook mijn zorgen planten! zo heb ik de B. nudem en B.tabulare met groeiproblemen, de laatste heb ik vorig jaar een wortel behandeling gegeven zoals jij al eens eerder aangaf [losmaken wortelstelsel] maar dat pakte verkeerd uit de plant stopte acuut met groeien wel bleef het bestaande loof groen maar dat is het dan ook ik zie nu na dik een jaar nog geen nieuwe rollen komen, deze begon namelijk altijd vroeg in het jaar, we houden vol, voorheen zag die zo uit,
Afbeelding

En nu, zelfs kleiner gezet en ook vastgezet i.v.m. het kwinkelen van het stammetje,
Afbeelding

De B.nudem was ook jaren een plaatje om te zien maar slinkte door de jaren naar klein verdraaid blad, voorheen,
Afbeelding

nu,
Afbeelding

Ik heb gisteren alle oude bladeren weggeknipt en het stammetje opgeschoond, groter zetten durf ik hier ook niet aan we gaan eerst met verdunde meststoffen aan de gang kijken of die weer zo mooi terug gaat komen :fluiten:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10308
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor draco op 10 apr 2020 00:54

Eduard, de fragiele stammetjes die Blechnum nudum maakt, hadden bij mij steeds een korte levensduur. Voordeel van deze soort is dat die zijschot maakt. Ik heb deze varen sindsdien op een beschutte plek in de tuin gezet waar die met enige moeite overleeft. Deze winter zijn de veren groen gebleven evenals van Woodwardia orientalis. Vermoedelijk zullen in het wild de stammen (beter gezegd - verticale rhizomen) van deze Blechnums meestal kortlevend zijn. Blechnum discolor is van hetzelfde laken een pak, die ben ik trouwens kwijtgeraakt. Todea barbara doet ook aan stamvorming al is het meer een horst zoals bij de verwante koningsvaren. Het is een sterke varen maar onvoldoende winterhard. Uitgeplant in de tuin liep de conditie jaar na jaar verder terug. Maar sinds die weer terug in een kuip staat, gaat die als bliksem.

groet,
Han

ad. https://en.wikipedia.org/wiki/Lomariocycas_tabularis
syn. Blechnum tabulare werd in de jaren '90 in Nederland geïmporteerd. Dat exemplaren waren afkomstig uit het wild en hadden dikke stammen tot bijna 1 m. De varen werd als een naamloze Blechnum verkocht. Pas later kwam de soortnaam tabulare in beeld. Toen de varen later opnieuw werd geïntroduceerd was deze afkomstig van sporenkweek. De stamgroei is zeer traag vergeleken bij Blechnum gibbum.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor pepe55458 op 15 apr 2020 12:26

ziet er weer top uit :thumb_up:

grts

Pepe
pepe55458
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 17 feb 2016 20:12
25 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor Eduard op 18 apr 2020 13:36

Dank U ;)
Gisteren was de grote C.c. revolvulum [krulcooperi] aan de beurt voor een oppot sessie, het was 10 jaar geleden dat dit het laats gebeurde, ik had nog de oude pot staan waar de D.antarctica zo mooi in geworden was [die had ik nooit in de volle grond moeten zetten]nu nog maar een schijntje :roll:
Afbeelding

Ik moest om te pot eraf te krijgen weer een hele toer uithalen om dit voor elkaar te krijgen, je moet ze ophangen aan de stam dan kun je de pot eraf slaan,
Afbeelding

Afbeelding

Het verschil tussen de potten zit hem net iets meer in de diepte [8cm] dan de breedte vooral in het midden wat het aanvullen zeer moeilijk maakte, ik heb met een dun latje de grond rondom naar beneden moeten drukken klus van 1.5 uur!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10308
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor MUSAPATJE op 19 apr 2020 09:10

hoi Eduard,
Prachtig dat je nog altijd bezig bent met het sjouwen van boomvarens, de fotos komen mij allemaal bekend voor, hopelijk gaat alles goed met jou in deze triestige viruszieke wereld!
Hier staan de boomvarens er ook allen goed bij, na uit de winterserre te komen, maar de laatste jaren is het voorjaar veel kouder dan de winter.
ze doen het hier uitstekend in de bamboe tuin, is een goede combi, dan profiteren ze van bescherming tegen wind en van de schaduw.
groetjes uit Tongeren, patrick :thumb_up: :thai:
MUSAPATJE
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 19 dec 2011 10:57
3 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten