Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor jaak op 06 aug 2018 22:20

ondanks de lange hete zomer tot nu toe blijft het toch prachtig om te zien , prachtige tuin waar veel werk in zit Eduard :thumb_up: we duimen allemaal voor afkoeling en een flinke lange regenbui

Groeten , Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor Eduard op 06 aug 2018 22:50

Hoi Matko/Jaak thanks, verheug me het eerste op een drastische temperatuur verlaging, vandaag weer bijna 35ºC morgen 37ºC Woensdag 30ºC en dan eindelijk lucht! De boomvarens krijgen al die tijd genoeg water maar dat is het punt niet, de grote C.medullaris staat sinds 2011 in de volle grond Matko en daar stond een veel hogere lijsterbes voor [schaduw kroon] maar de boomvarenstam heeft zich meer dan verdubbeld en het blad komt helemaal in de volle zon te zitten tot 30a 32ºC gaat net maar hoger trekken de rollen het niet zeker als ze uitrollen zijn ze zeer fragiele, de kleinere medullaris staat er half onder maar ook hier een paar veren weggebrand.
Het is niet anders wat goed is voor palmen en bananen is minder voor varens in het algemeen.
Ik denk dat we nog voor meer verassingen komen te staan, kapotte bomen slechte groente en fruitoogsten straks overlast aan water :fluiten: als we het niet meer nodig hebben en dan te bedenken als we in de winter zo een blokkade krijgen van die hoge drukgebieden dan gaat het kraken, moet er niet aan denken, los van de herfststormen die er aan vooraf gaan, zo nu heb ik er alles uitgespuugd wat komen kan ;)
Het is een hobby alleen hebben we niet alles in de hand :mrgreen:

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor palmgek op 06 aug 2018 23:50

Erg jammer Eduard. Denk je echt dat je D. squarossa opgegeven is? Ik zou dat toch niet verwachten, zolang er nog iets van blad uitgroeit :roll: Mijn antarctica produceert dtjaar ook veel kleiner blad dan andere jaren.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3680
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor Mate op 07 aug 2018 06:31

Was even vergeten dat hij in de volle grond stond :?
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor Eduard op 07 aug 2018 12:44

palmgek schreef:Erg jammer Eduard. Denk je echt dat je D. squarossa opgegeven is? Ik zou dat toch niet verwachten, zolang er nog iets van blad uitgroeit :roll: Mijn antarctica produceert dtjaar ook veel kleiner blad dan andere jaren.


Ja Richard als ze indrogen is het wortelcontact met de kluit verbroken aangezien ze een holle stam hebben hersteld dat niet meer! Dit was een stamclone van mijn eerste plant die ik als jonge plant meehad vanuit Nieuw Zeeland, deze groeide prachtig maar is helaas tijdens een rukwind bij een onweersbui Juli 2016 omgewaaid, de verzorging heeft hem rechtgezet maar de druppelslang over het hoofd gezien die in de kop moest :fluiten: hier nog een foto van voor dit incident,
Afbeelding

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor jeffreyH op 02 sep 2018 18:24

Prachtig eduard zoals altijd. Jammer dat iedreen om Facebook zit daar leer je ook bij maar je kan niet terug opzoeken zoals hier. Ik blijf trouw aan palmvrienden. Net alleen maar om je Posts te zien. Ik ga ook wat foto’s posten
jeffreyH
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 06 okt 2015 19:38
Woonplaats: oostrozebeke , west-vlaanderen
0 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor leroy op 10 sep 2018 09:21

blijft een super aanblik Eduard! :thumb_up:
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy
 
Berichten: 853
Geregistreerd: 04 nov 2011 11:19
62 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor Eduard op 17 dec 2018 19:08

Dank U, tijd voor een laatste update voor dit jaar, ik heb sommige boomvarens even apart genomen omdat ze in de border wegvallen bij het vele blad van de omliggende soorten.

De C. brownii sp. heeft een nieuwe mestsoort gekregen deze staat al 5 jaar in een relatief kleine kuip,
Afbeelding

Afbeelding

Ook de C. australis is goed hersteld na het bevriezen -8ºC en heeft weer een aardige kroon,
Afbeelding

De D. fibrosa had weinig last van die -8ºC een echte volle kroon +-25 nieuwe veren,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

C. new Caledonian sp. [klein/ blond] gaat goed maar blijft compact,
Afbeelding

Helaas gaan de verticaal genomen foto's liggen in dit program!
Afbeelding

Ook de grotere van de C. Caledonian [groot /red] wordt een behoorlijke knaap,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De C. atrox kreeg een grotere kuip en dat gaf gelijk vers nieuw blad,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De C.robusta staat tussen de D.squarossa en de D.antarctica en krijgt grondwater dat is goed te zien aan de verkleuring van het blad, het antarctica blad wordt er zelfs bruinig van! Lijkt me niet goed?
Afbeelding

Afbeelding

Ook de C.c. revolvulum blijft het goed doen in kleine pot, die mest is dus goed, hij is laats voor de 1e keer omgewaaid omdat de grond doordrenkt was met water, hij staat vast met staaldraad en kepers van 20cm lang, voorjaar,
Afbeelding

Zomer, met op de voorgrond een Cyathea die wilfried mee had van La reunion,
Afbeelding

Dan een van de mooiere soorten C.,viellardii ,
Afbeelding

Afbeelding

De C.milnei kreeg ook een groter potje en bedankte me met enorm groot blad!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

C. lepifera krijgt ook gestalte,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Blechnum gibbum met dubbele kop stond als eerste in de serre samen met de b.brasiliens,
Afbeelding

Afbeelding

De kleinere C. medullaris past nog maar net in de stalling, hier op weg er na toe,
Afbeelding

Samen vormen ze nog steeds een mooi paar,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met de overige boomvarens gaat het redelijk goed sommige stonden al gestald daar het tropische soorten zijn zoals de D.blumei, D. lanata, D. youngiae C. cunninghamii, C.spinilosa die zien we volgende keer weer!

Eduard.
Laatst bijgewerkt door Eduard op 17 dec 2018 21:04, in totaal 1 keer bewerkt.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor draco op 17 dec 2018 20:11

Een mooie verzameling geleidt door de hand van de meester!
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Ontwikkeling en groei van mijn boomvarens.

Berichtdoor Gouden HandPalm op 17 dec 2018 22:23

Knap hoe je ze zo mooi weet te krijgen, Eduard. Stalling lijkt me geen sinecure. De ene Brownii die ik voorlopig nog heb neemt al flink wat ruimte in.

Heb inmiddels al kleintjes van C. smithii en D. youngiae. Hopelijk worden die ook ooit zo mooi groot als bij jou op de foto.

Het gaat met de sporen inmiddels iets beter. Als je nog sporen over hebt, houd ik me aanbevolen, Eduard. Krijg eindelijk een beetje door hoe je ze groot kunt krijgen.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron