Lophosoria quadripinnata

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Lophosoria quadripinnata

Berichtdoor Hitch op 07 nov 2015 09:36

Deze Chileense varensoort heeft alles in huis wat mij aan een varen aantrekt en daarom had ik hem ook graag gehad. Niet als kuipplant maar voor volle grond aangezien ik toenemende rugproblemen heb mag/kan ik niet meer met kuipplanten liggen rondsleuren. Mijn achtertuin waar ik mijn kippen en eenden hield ben ik nu compleet aan het integreren in de rest van de tuin daar alle beestjes jaar na jaar werden kapot gemaakt door vossen en ik het houden er van dus heb opgegeven. Dat wil zeggen dat ik nu een stuk tuin terugkrijg van +/- 100 m² welke veel schaduw plaatsen bied. Ideaal dus voor Rodgersia's, Arisaemasoorten en varens. Ik ben gek op grote varensoorten, liefst met bladeren van + 1 m dus daar kan ik nu naar op zoek gaan tegen het voorjaar. Al een hele tijd zit ik op het net deze Lophosoria te bewonderen maar als ik echter het forum nalees over de ervaringen met deze soort (die toch wel -15°C zou aankunnen) sta ik versteld van de negatieve ervaringen voor volle grond uitplant.
Wat ik nergens kan terugvinden is de reden waarom deze prachtige reuzevaren het zo slecht doet in de volle grond.
Kunnen zij die deze plant geprobeerd hebben aangeven wat er fout liep? Was het te koud in de winter? Te nat? Te droog? Zou het met passieve winterbescherming beter gaan?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Lophosoria quadripinnata

Berichtdoor shusui op 07 nov 2015 09:46

Negatieve ervaringen in volle grond ?
Dat is het eerste wat ik daar van hoor.

Hier staat er eentje buiten van die eerste lichting van Tropical centre, nu een jaar of 4 geleden ?

En hij doet het toch redelijk goed ! (redelijk in die zin dat ik ze in een andere tuin al dubbel zo groot gezien heb, was een iets vochtigere standplaats)

Heb er dit jaar nog eentje bij gekocht, die gaat volgend jaar ook de volle grond in op een plek waar hij meer water krijgt in de zomer.

Als je er eentje wil moet je ze kopen als je ze tegenkomt en niet twijfelen. Ze worden zeer weinig aangeboden.
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Lophosoria quadripinnata

Berichtdoor Hitch op 07 nov 2015 09:58

Goh, dat is alleszins een opsteker!
Ja, ik googelde een paar keer op de naam en kwam dan enkel negatieve ervaringen tegen hier op het forum. Hij zou het in kuip beduidend beter doen dan in volle grond en zo meer.
Tof dat het bij jou dan toch lukt dus ik ga hem zeker aanschaffen. Nog enige tips (buiten goed vochtig houden) over de grondsoort, of hij volle schaduw/halfschaduw verkiest?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Lophosoria quadripinnata

Berichtdoor shusui op 08 nov 2015 16:13

Grondsoort: Hier leemgrond en mag zeker verrijkt en luchtiger gemaakt worden met compost , en bladaarde.
En staat in de halfschaduw. Diepe schaduw zou ik niet doen.
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Lophosoria quadripinnata

Berichtdoor griphuz op 12 nov 2015 00:40

Vochtige voetjes en dan kan hij best wat zon hebben, maar geen volle zon de hele dag.
In pot doen ze het (tot een bepaalde grootte) prima, en dan houdt hij zijn blad natuurlijk als je hem binnenhaalt..

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
Avatar gebruiker
griphuz
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 29 okt 2009 12:41
48 bedankjes

Re: Lophosoria quadripinnata

Berichtdoor draco op 12 nov 2015 01:40

Mijn eerste Lophosoria kwam van Boevé rechtstreeks geïmporteerd uit Chili. Ze arriveerden tegelijk met de Blechnum's chilense (een rooduitlopende vorm) en magellanicum.
Ik had geen succes met Lophosoria in de tuin. Dat was in de periode 2008-12 met winters gekenmerkt door veel sneeuw en ook stevige vorst. In het voorjaar kwam 't herstel moeizaam opgang en bovendien werden de nieuwe krullen door naaktslakken aangevreten. Als kuipplant vergaat het Lophosoria beter. Een onlangs van De Groene Prins verkregen exemplaar houd ik nu in een grote kuip. Kimmei heeft een van de grootste mij bekende exemplaren tussen de bamboe staan, die tuin ligt klimatologisch gunstiger en op zandgrond.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Lophosoria quadripinnata

Berichtdoor Hitch op 19 nov 2015 17:50

Volgende week heb ik er een zaailing van :thumb_up:
Zal hem de eerste 2-3 jaar maar in kuip houden. Zien hoe snel die groeit en wanneer ik hem groot genoeg vind voor uitplant.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Lophosoria quadripinnata

Berichtdoor birdman55 op 25 mei 2018 23:52

ik lees 2015
hoe gaat het nu in 2018 met de chileense varens ,?
iemand scheuten van ?
Avatar gebruiker
birdman55
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 16 mei 2015 22:35
Woonplaats: PUURS
1 bedankjes

Re: Lophosoria quadripinnata

Berichtdoor griphuz op 11 jun 2018 15:20

Als mensen van grote varensoorten houden,...misschien een lidmaatschapje overwegwen van de Nederlandse Varenvereniging? Erg leuke club, met een grote diversiteit aan varens onder de leden (waarvan er overigens een aantal kweken en regelmatig overschot hebben).
http://www.nederlandse-varenvereniging.nl/
:D
Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
Avatar gebruiker
griphuz
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 29 okt 2009 12:41
48 bedankjes


Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron