Welke boomvaren is het meest winterhard?

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Welke boomvaren is het meest winterhard?

Berichtdoor draco op 18 apr 2016 13:03

Toen de eerste D. antarctica stammen uit Australië arriveerden halverwege de jaren 90, heb ik er een aangeschaft met het label 'Ausfern' vertegenwoordigd door een boomkweker in Lopik.
Er circuleerden toen de wildste verhalen over winterhardheid van deze varen en het advies van de kweker was om voor de winter de veren af te knippen en een vuilniszak over de kop te trekken. Hij was zelf overtuigd van de uitstekende winterhardheid van deze varen en had enkele tientallen exemplaren in zijn privé tuin staan. Ik kocht in 1995 een stam van 90 cm voor de lieve som van 40 florijnen en plantte deze in onze tuin. De eerste winter ging goed maar de volgende (1996/97) was een kwaaie met een minimumtemperatuur van -17°C. Behalve dat dit het einde van de Dicksonia inhield, verloor ik ook een forse Trachycarpus. Daarna heb ik bij een tuincentrum een zieltogende antarctica gekocht voor weinig, waar ik jarenlang plezier van heb gehad. De kuip was amper breder dan de stam. Toch ontwikkelde de boomvaren een dikke stam van 120 cm met een volle kroon van 3 m spanwijdte. Als deze varen via de kop en stam over voldoende vocht en voeding kan beschikken groeit hij zelfs zonder kluit.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Welke boomvaren is het meest winterhard?

Berichtdoor Eduard op 18 apr 2016 17:16

draco schreef:Als deze varen via de kop en stam over voldoende vocht en voeding kan beschikken groeit hij zelfs zonder kluit.


Dit is gedeeltelijk waar! Maar uiteindelijk bezwijken ze na een paar jaar als de reserve voeding op is , dit manifesteert zich door steeds kortere veren, je ziet op die manier meteen in tuinen welke boomvarens een wortelstel hebben en welke niet.

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Welke boomvaren is het meest winterhard?

Berichtdoor draco op 18 apr 2016 19:03

Eduard schreef:
draco schreef:Als deze varen via de kop en stam over voldoende vocht en voeding kan beschikken groeit hij zelfs zonder kluit.


Dit is gedeeltelijk waar! Maar uiteindelijk bezwijken ze na een paar jaar als de reserve voeding op is , dit manifesteert zich door steeds kortere veren, je ziet op die manier meteen in tuinen welke boomvarens een wortelstel hebben en welke niet.

Groetjes Eduard.


Zonder kluit zal het waarschijnlijk een keer aflopen, maar het wortelstelsel hoeft niet zeer uitgebreid te zijn. De kuip waarin ik mijn antarctica een 10 tal jaar had staan was maar maar enkele centimeters ruimer als de stamdikte. Toch groeide de stam van 80 naar 130 cm zonder afname van stamdikte en het kroonvolume dankzij water en een rijke bemesting. Ik heb eens gelezen dat deze Dicksonia wel beschouwd kan worden als een epifyt welke met zijn fijne wortels op de afgestorven bladrestanten groeit. Daarom kun je deze boomvaren ook afzagen en herplanten. Bij mijn weten is dit een van de weinige boomvarens met deze eigenschap.

Groet,
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Welke boomvaren is het meest winterhard?

Berichtdoor Eduard op 18 apr 2016 19:32

draco schreef: Bij mijn weten is dit een van de weinige boomvarens met deze eigenschap.

Groet,
Han


Er zijn er meer, wel Dicksonia soorten, zelf heb ik de ervaring met de D.squarrosa maar dat loopt nu ook af, gelukkig geeft die plant voldoende pups aan de stam alvorens hij afsterft,[mijn eerste oude plant]
Ik was in 2004 een Maand in Australie en heb daar kwekers en rangers bezocht en die vertelde mij dit; dat je verse stammen moet hebben, en nooit langer dan 2 m daar de kans groot is dat die nooit meer goed gaan wortelen ze adviseerde 1m tot max.1.50 m dan is de kans het grootste dat het slaagt, ook moeten de stammen in ons voorjaar aankomen en niet in het najaar, dan staan ze te lang en als ze dan niet nat gehouden worden kun je het echt schudden!

P.s wij zijn liefhebbers en hebben er veel voor over om een plant goed te laten groeien, helaas is dat niet voor iedereen weggelegd :fluiten:

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Welke boomvaren is het meest winterhard?

Berichtdoor cvb op 17 maart 2017 07:52

draco schreef:Toen de eerste D. antarctica stammen uit Australië arriveerden halverwege de jaren 90, heb ik er een aangeschaft met het label 'Ausfern' vertegenwoordigd door een boomkweker in Lopik.
Er circuleerden toen de wildste verhalen over winterhardheid van deze varen en het advies van de kweker was om voor de winter de veren af te knippen en een vuilniszak over de kop te trekken. Hij was zelf overtuigd van de uitstekende winterhardheid van deze varen en had enkele tientallen exemplaren in zijn privé tuin staan. Ik kocht in 1995 een stam van 90 cm voor de lieve som van 40 florijnen en plantte deze in onze tuin. De eerste winter ging goed maar de volgende (1996/97) was een kwaaie met een minimumtemperatuur van -17°C. Behalve dat dit het einde van de Dicksonia inhield, verloor ik ook een forse Trachycarpus. Daarna heb ik bij een tuincentrum een zieltogende antarctica gekocht voor weinig, waar ik jarenlang plezier van heb gehad. De kuip was amper breder dan de stam. Toch ontwikkelde de boomvaren een dikke stam van 120 cm met een volle kroon van 3 m spanwijdte. Als deze varen via de kop en stam over voldoende vocht en voeding kan beschikken groeit hij zelfs zonder kluit.



wat zijn hun vereisten van de meststoffen, ik weet dat hij graag zuren grond heeft maar naar meststof toe weet ik niets, en water geven, doe je dit elke dag of hoe moet je dit bekijken
cvb
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 29 apr 2016 08:48
Woonplaats: tielt west-vlaanderen belgie
10 bedankjes

Re: Welke boomvaren is het meest winterhard?

Berichtdoor draco op 17 maart 2017 10:51

Dicksonia antarctica is weinig veeleisend. Geef de varen af en toe een samengestelde vloeibare mest bijvoorbeeld eens per 14 dagen in het groeiseizoen. Als de boomvaren goed geworteld is, mag dit op de kluit. Heeft de varen al een stam dan kun je ook de kruin begieten. In de winter minder water geven naar behoefte en geen mest.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Welke boomvaren is het meest winterhard?

Berichtdoor Eduard op 17 maart 2017 11:47

Zou toch uitkijken met vloeibaremest in de kruin te gieten dat kan brandschade aan de nieuwe rollen veroorzaken altijd van boven af langs de buiten kant van de stam afgieten, en wil je een goede opname van de mest de stam voor de bemesting al vochtig maken, ook belangrijk om het in de avond te bemesten als de zon er niet meer bij kan.
Ga je hem in pot houden meng je bloed en beendermeel onder de potmix dat is traagwerkend en hoef je 2 jaar niet bij te mesten, als dat uitgewerkt is kun je met "halveconcentratie" vloeibare mest verder.

Zodra de boomvaren buiten staat wordt iedere dag de stam en potkluit nat gemaakt regen of geen regen gewoon altijd! Kan nooit genoeg zijn!

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten