Boomvarens strippen voor de winter

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Boomvarens strippen voor de winter

Berichtdoor Gouden HandPalm op 17 apr 2016 18:26

Ze mogen dan wel jong zijn, maar ze maken al kmoeperds van veren aan. Vooralsnog red ik het wel met opslagruimte, maar naast boomvarens ben ik ook dol op palmen, exotische bomen en cycaden. Reken maar uit. Het stond nu al redelijk vol, dus dat belooft wat voor de toekomst.

Machiavelli wist het al: regeren is vooruitzien! Vandaar dit topic. :thai:
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Boomvarens strippen voor de winter

Berichtdoor Eduard op 17 apr 2016 18:33

Zo kun je ook nog een mooie stallingsruimte bouwen op je hobby plek in het Oosten des landes ;)

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Boomvarens strippen voor de winter

Berichtdoor Gouden HandPalm op 18 apr 2016 19:55

Ivan schreef:Ik heb er drie, diegene die ik voor de winter gesnoeid heb gooit de rollen er alweer uit, de andere twee doen nog weinig. Hiervan 1 eind winter gesnoeid en 1 het blad laten behouden.


Ja, misschien stimuleert het ook de groeikern, vergelijkbaar met het snoeien van boom-op-stam.

Verder heb ik het idee dat jongere boomvarens hun veren eerder afstoten dan oudere varens. Ze moeten immers zo snel mogelijk de hoogte in, ivm. de opvang van licht. Oudere varens zijn daar al.

Vandaar, zoals ik al zei, is deze methode meer geschikt voor jongere varens met een kleine stam (natuurlijk niet voor zaailingen van een jaartje oud, laat die eerst maar lekker groeien).
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Boomvarens strippen voor de winter

Berichtdoor tbird44 op 26 nov 2016 06:03

Ik ga de test vandaag doen.ik heb 3 flinke boomvarens met een stam van 80cm
Ik probeer ze in de open serre te laten overwinteren
Maar met de vorst op komst pak ik ze toch maar in
Met geknakte bladeren
Die knak ik op een frotje en dek er de kruin mee af
tbird44
 
Berichten: 508
Geregistreerd: 18 apr 2015 20:40
13 bedankjes

Re: Boomvarens strippen voor de winter

Berichtdoor Eduard op 26 nov 2016 11:39

Ik behoud alle blad van alle boomvarens, dit is altijd beter dan wat voor een stripverhaal dan ook ;)
Als het al niet anders gaat [te hoog bij het stallen] kun je de helft van de veren er af halen, hier vandaag weer een mooie hoge tentconstructie van 5 m :fluiten:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Boomvarens strippen voor de winter

Berichtdoor draco op 26 nov 2016 11:53

Gouden HandPalm schreef:
Ivan schreef:Ik heb er drie, diegene die ik voor de winter gesnoeid heb gooit de rollen er alweer uit, de andere twee doen nog weinig. Hiervan 1 eind winter gesnoeid en 1 het blad laten behouden.


Ja, misschien stimuleert het ook de groeikern, vergelijkbaar met het snoeien van boom-op-stam.

Verder heb ik het idee dat jongere boomvarens hun veren eerder afstoten dan oudere varens. Ze moeten immers zo snel mogelijk de hoogte in, ivm. de opvang van licht. Oudere varens zijn daar al.

Vandaar, zoals ik al zei, is deze methode meer geschikt voor jongere varens met een kleine stam (natuurlijk niet voor zaailingen van een jaartje oud, laat die eerst maar lekker groeien).


Ik heb aanvankelijk 1 Dicksonia antarctica in de tuin geplant. Dat was een exemplaar met 90 cm stam. Helaas volgde een strenge winter met -17°C (1997) en was ik daarna enkele honderden guldens armer.
Sindsdien heb ik mijn boomvarens en ook de vervangende antarctica vorstvrij overwinterd. Een bladerkroon gaat bij Dicksonia antarctica zo'n 2 seizoenen mee en ik had niet de indruk dat overjarig blad de nieuwgroei ook maar in het minst hinderde. Eerder het tegendeel, want de varen kan direct de benodigde energie leveren zonder de reserve te hoeven aanspreken. Het maakt ook uit of de boomvaren blad afstoot door natuurlijke afsterving of dat dit door bevriezing of door snoeien wordt verwijderd. In het eerste geval kan de plant nuttige bouwstoffen aan het blad onttrekken.

Bij hogere planten stimuleert snoei de ontwikkeling van slapende (zij)knoppen door het wegvallen van de topdominantie. Of een boom daar sneller door gaat groeien is de vraag. Bepalend voor het assimilatievermogen is tenslotte het bladoppervlak.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Boomvarens strippen voor de winter

Berichtdoor pepe55458 op 26 nov 2016 14:06

Hier ook problemen met het stallen van boomvarens , ik laat de bladeren er aan en probeer alles in de serre te krijgen door middel van draaien en keren van de pot , hier komen niet al de bladeren heelhuids uit , na de winter knak ik de lelijke bladeren en laat ze zo nog 1 week hangen , dan pas knip ik de bladeren er af .
Idem voor mijn D.A in volle grond , na de winter lelijke bladeren knakken , 1 week wachten en dan er af knippen ,

grts

Pepe
pepe55458
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 17 feb 2016 20:12
25 bedankjes

Re: Boomvarens strippen voor de winter

Berichtdoor Eduard op 26 nov 2016 14:48

draco schreef: Het maakt ook uit of de boomvaren blad afstoot door natuurlijke afsterving of dat dit door bevriezing of door snoeien wordt verwijderd. In het eerste geval kan de plant nuttige bouwstoffen aan het blad onttrekken.

Bij hogere planten stimuleert snoei de ontwikkeling van slapende (zij)knoppen door het wegvallen van de topdominantie. Of een boom daar sneller door gaat groeien is de vraag. Bepalend voor het assimilatievermogen is tenslotte het bladoppervlak.


Hier houd de D.A zijn blad 3 jaar heb er +-50 aanzitten!

Overigens is de D. antarctica de enige die het afknippen van de oude kroon kan hebben zonder noemenswaardige schade, doe dit echter NOOIT bij een D.fibrosa of D. squarrosa dan hou je geen kroon meer over, die komen steeds kleiner terug en sterven uiteindelijk af!
Bij cyatheas is het ook niet aan te bevelen voor de winter het blad afnemen, deze bloeden dood, als je het doet moet je ruimschoots voor de stalling het blad knakken dan stopt na enkele dagen de sapstroom en kun je het na een tijdje voor de breuk afknippen, het blad tot de helft terug knippen wordt ook vaak gedaan en is minder ernstig ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Boomvarens strippen voor de winter

Berichtdoor Dennis_S op 26 nov 2016 20:40

Na al vier winters al het blad te hebben behouden, heb ik ook gisteren de plant geheel met blad en al ingepakt. Ik rol er jute omheen (jute op een rol) met daaromheen een verwarmingslint. Het geheel wordt mee ingepakt met de grote pol basjoos, waardoor er een vochtige, net vorstvrije omgeving ontstaat. iets wat je niet bij palmen moet doen, maar bij basjoo en Dicksonia werkt dit prima. De hoge luchtvochtigheid en de koelte houdt alles lekker fris en in topconditie. De bladeren komen er altijd piekfijn uit, beetje verfrommeld, maar dat trekt binnen enkele dagen weg. Deze methode heeft er voor gezorgd dat ik van een 60 cm hoge bescherming vorig jaar nu in het vierde jaar een bescherming van 2 m hoog nodig heb. De bladeren zijn echt enorm in omvang toegenomen, waarvan ik vermoed dat dit niet bereikt zou zijn als ik het blad weg gehaald zou hebben. Vermoed, ik weet het niet zeker, maar zo'n grote bladmassa moet iets doen met de energieleverantie komend voorjaar.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Boomvarens strippen voor de winter

Berichtdoor Eduard op 26 nov 2016 20:52

Mooi opgelost Dennis de planten worden in de natuur ook nooit gestript dus altijd beter alles te behouden zolang het binnen bereik is,[ hoogte bescherming].
Hier zoals aangegeven de C. medullaris ook opgebonden kleine 5 m hoog, morgen de tentconstructie eromheen plaatsen en vandaag bijna alle andere boomvarens opgebonden en naar binnen gesleept op de dicksonia's na die kunnen die vorst makkelijk aan ook de C. australis blijft nog een tijdje buiten.

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten