Boomvarens strippen voor de winter

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Boomvarens strippen voor de winter

Berichtdoor Gouden HandPalm op 17 apr 2016 11:29

We lopen allemaal uiteindelijk tegen het fenomeen 'ruimtegebrek' aan in onze winterstalling.

Nu is het me opgevallen dat boomvarens veel, zo niet alle, veren verliezen in de winter. Met een plant die zo snel nieuwe veren ontrolt is dat geen enkel probleem.

Is het niet een idee om je boomvarens voor de winter , zeg in november, van al zijn veren te ontdoen (te 'strippen'), zodat je alleen het stammetje overhoudt? Je kunt op die manier je potten met stam boven elkaar stapelen, zodat je veel meer boomvarens kunt bergen dan als je de veren er aan laat. Je kunt op die manier flink de hoogte in stapelen. Je hoeft dan ook niet al die grote veren op te binden, die vaak, ook opgebonden, veel te veel ruimte in beslag nemen. Het zijn vaak 'monsters' in je stalling die al je andere planten in weg zitten.

Je werkt op die manier ieder jaar met eeen nieuwe 'flush' van veren, die met de jaren groter uitrollen, afhankelijk van de grootte van je stam.

Ik kom op dit idee omdat er toch zo veel bladverlies in de winter is. En in mei krijg je alles er weer mooi fris groen aan. Vergelijkbaar met wat je doet als je bomen 'op stam' zet. Ook een gewone boom heeft daar geen last van als je hem geheel afsnoeit voor de winter.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Boomvarens strippen voor de winter

Berichtdoor Ivan op 17 apr 2016 11:35

Ik heb er drie, diegene die ik voor de winter gesnoeid heb gooit de rollen er alweer uit, de andere twee doen nog weinig. Hiervan 1 eind winter gesnoeid en 1 het blad laten behouden.
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Boomvarens strippen voor de winter

Berichtdoor Eduard op 17 apr 2016 11:48

Het zal hooguit bij D.a in de volle grond lukken, boomvarens in pot kunnen doodbloeden zeker Cyathea soorten, verder is het wat je graag wilt ik ga voor het behoud van de veren zo dat ze uit de stalling komen zo als ze erin gaan, in landen waar de boomvarens groeien blijven kronen ook behouden en nemen ze alles uit het oude blad al voor het helemaal afsterft, ik ga dus voor een natuurlijke benadering :fluiten:

Dus nee lijkt mij uitgezonderd D.a buiten geen goed idee :roll:

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Boomvarens strippen voor de winter

Berichtdoor Gouden HandPalm op 17 apr 2016 12:08

Weet je zeker dat een Cyathea daar dood van gaat? Dat moeten we niet hebben natuurlijk. Het gaat me om de enorme ruimtebesparing die deze methode zou opleveren.

Wellicht gewoon eens een paar jaar mee experimenteren, met een aantal planten. Kijken of de kwaliteit achteruit gaat of dat ze helemaal het loodje leggen.

(Ik heb een aantal Cyathea's die dit jaar hooguit 1 veer overhielden; die had ik er net zo goed af kunnen halen in november, lijkt me; verder no worry, een rij nieuwe veren ontrolt zich al weer.....)
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Boomvarens strippen voor de winter

Berichtdoor Eduard op 17 apr 2016 15:36

Nou dood gaan wil ik niet zeggen maar een flinke tik achteruit staat vast! Ik heb in eind 2011 pech gehad met al mijn boomvarens toen we een niet voorspelde vorstaanval kregen in Oktober van maar liefs -4ºC [ ze gaven toen enkel nachtvorst aan] toen stonden alle planten nog buiten en zag het vreselijk uit na een week, de Dicksonia's hadden nergens last van maar de Cyathea's zagen allen vreselijk uit na een week, ik heb toen ook alles afgesneden daar het slap hing, maar dat was niet goed ze bleven de hele winter bloeden en deden het jaar daarop niet veel 2 a 3 nieuwe korte veren, het herstel duurde zeg maar 1.5 jaar en kwam nooit meer zo terug als het voorheen was.

Als je ze verwijderen wilt kun je de stelen beter breken dan stopt de sapstroom na een paar weken en kun je ze probleemloos verwijderen, ook hier treed dan een vertraging op bij planten die in kuup staan.
Anders is het met Cyathea's die in de volle grond staan die hebben een veel groter wortelstelsel en kunnen dit soort klappen beter opvangen, Wilfried heeft dat getest afgelopen jaar en de meeste soorten kwamen er goed van terug.

Met mijn ervaring in pot zou ik het niet aanbevelen je maakt zo'n plant zwakker, amputeert zijn levensaderen en stalt hem dan koud weg, niet best!

Ik heb ook nog eens een proef gedaan met mijn grotere C. tomentosissima, daar het blad te langgerekt was door een verkeerde standplaats nl. in schaduw \halfschaduw deze staan liever in de volle zon tot halfbedekking, omdat de veren te lang waren en hij een nieuwe zonnige standplaats zou krijgen heb ik in het voorjaar 2014 alle veren gebroken omdat er al 3 nieuwe opkwamen, het deed pijn om te doen maar het resulteerde in korter blad wat bij de soort hoort, enkel stond op die plek te veel wind, en had de plant het moeilijk daar, zeker nadat het vorig jaar de vakantie zorg de plant helamaal niet had zien staan en die volledig uitgedroogd was :( nu heeft die weer een goede nieuwe plek gekregen, foto's van het knakken van de stelen,

Afbeelding

Afbeelding

Over een paar weken kan ik hem weer tonen is nu goed aan het uitrollen.

Zelf vind ik het opbinden in relatie tot ruimte beperking wel meevallen, de opgebonden veren staan bijna even breed als de kuip breedte,
Afbeelding

Veel importeurs van boomvarens knippen het blad half terug i.v.m. ruimte besparing dat is altijd beter dan amputatie ;)


Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Boomvarens strippen voor de winter

Berichtdoor Gouden HandPalm op 17 apr 2016 16:05

Met alleen een stammetje kun je tot het plafond aan toe je potten stapelen... (Voor als de hobby uit de hand loopt :lol: ). En zonder veren kan ik ze 's winters in de wandkasten zetten. Dat scheelt ook veel ruimte.

Ik zal de veren eerst knakken en dan na een week ofzo ze er af snijden. Dat is een goed idee.

Niet alles wat onnatuurlijk is, is schadelijk voor een plant. Duizenden kwekers over heel de wereld zetten hun bomen op stammetje en snoeien ieder jaar terug. Volkomen onnatuurlijk. Toch lukt het. Je krijgt er zelfs een mooi resultaat van.

Ook geef ik in Amsterdam al mijn planten van onderaf water. Het regent buiten nooit van onderaf. Mijn watergift is dus volkomen onnatuurlijk. Toch staan de planten er prima bij.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Boomvarens strippen voor de winter

Berichtdoor Jozef op 17 apr 2016 17:00

Ook geef ik in Amsterdam al mijn planten van onderaf water. Het regent buiten nooit van onderaf. Mijn watergift is dus volkomen onnatuurlijk. Toch staan de planten er prima bij.
:lol: :lol:
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Boomvarens strippen voor de winter

Berichtdoor Eduard op 17 apr 2016 17:41

Dat gaat absoluut niet op voor boomvarens! Daar begin je in de kop te sproeien vervolgens de stam en dan de kluit van bovenaf tot dat de schotel blank staat.

Bomen zijn geen boomvarens dat is totaal wat anders boomvarenstam is in hoofdzaak wortel!

2 weken na het knakken kun je de rest afnemen voor het geknakte gedeelte de rest droogt langzaam in.

En Jan als je een luchtvochtigheid hebt van min.80% in zo'n kast en genoeg licht zou het wel kunnen ja ;)

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Boomvarens strippen voor de winter

Berichtdoor Gouden HandPalm op 17 apr 2016 17:55

Ok, ik stel je deskundigheid op prijs. Het is ook maar een experimentje. Het zou me enorm aan ruimte schelen.

Luchtvochtigheid is erg hoog > 90 %. Bijlichten doe ik vanaf eind feb. met 2 dubbele tl-armaturen.

Misschien lukt het ook beter met jonge boomvarens dan met boomvarens die al een hoge stam hebben. Die van mij zijn nog ukkies vergeleken met die van jou. Ik kan me voorstellen dat een oudere boomvaren wat gevoeliger is voor bladverlies. Misschien is dat een essentieel verschil.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Boomvarens strippen voor de winter

Berichtdoor Eduard op 17 apr 2016 18:16

Ik verbaasde me al dat je het hebt over boomvarens! Je hebt nog kleine planten bij mijn weten dus over 5 a 10 jaar ga je pas stallings problemen krijgen!

Oude boomvarens kunnen veel meer hebben dan jonge boomvarens zeker met betrekking tot uitdrogen en koude tolerantie, jonge boomvarens zijn extreem gevoelig voor varenrouwmug, zeker de Cyathea's ik heb nog nooit een boomvaren met stam verloren wel de jonkies ;)

Ik reageer nogal consequent op dit topic omdat ik het zelf nooit zou durven te stellen [boomvarens strippen voor de winter] mensen nemen zaken serieus over met alle gevolgen van dien :? ,ik zou die verantwoording dan ook niet willen dragen als het mis gaat.

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten