Boomvarens strippen voor de winter

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Boomvarens strippen voor de winter

Berichtdoor tbird44 op 09 mei 2018 05:28

Eduard schreef:Nou dood gaan wil ik niet zeggen maar een flinke tik achteruit staat vast! Ik heb in eind 2011 pech gehad met al mijn boomvarens toen we een niet voorspelde vorstaanval kregen in Oktober van maar liefs -4ºC [ ze gaven toen enkel nachtvorst aan] toen stonden alle planten nog buiten en zag het vreselijk uit na een week, de Dicksonia's hadden nergens last van maar de Cyathea's zagen allen vreselijk uit na een week, ik heb toen ook alles afgesneden daar het slap hing, maar dat was niet goed ze bleven de hele winter bloeden en deden het jaar daarop niet veel 2 a 3 nieuwe korte veren, het herstel duurde zeg maar 1.5 jaar en kwam nooit meer zo terug als het voorheen was.

Als je ze verwijderen wilt kun je de stelen beter breken dan stopt de sapstroom na een paar weken en kun je ze probleemloos verwijderen, ook hier treed dan een vertraging op bij planten die in kuup staan.
Anders is het met Cyathea's die in de volle grond staan die hebben een veel groter wortelstelsel en kunnen dit soort klappen beter opvangen, Wilfried heeft dat getest afgelopen jaar en de meeste soorten kwamen er goed van terug.

Met mijn ervaring in pot zou ik het niet aanbevelen je maakt zo'n plant zwakker, amputeert zijn levensaderen en stalt hem dan koud weg, niet best!

Ik heb ook nog eens een proef gedaan met mijn grotere C. tomentosissima, daar het blad te langgerekt was door een verkeerde standplaats nl. in schaduw \halfschaduw deze staan liever in de volle zon tot halfbedekking, omdat de veren te lang waren en hij een nieuwe zonnige standplaats zou krijgen heb ik in het voorjaar 2014 alle veren gebroken omdat er al 3 nieuwe opkwamen, het deed pijn om te doen maar het resulteerde in korter blad wat bij de soort hoort, enkel stond op die plek te veel wind, en had de plant het moeilijk daar, zeker nadat het vorig jaar de vakantie zorg de plant helamaal niet had zien staan en die volledig uitgedroogd was :( nu heeft die weer een goede nieuwe plek gekregen, foto's van het knakken van de stelen,

Afbeelding

Afbeelding

Over een paar weken kan ik hem weer tonen is nu goed aan het uitrollen.

Zelf vind ik het opbinden in relatie tot ruimte beperking wel meevallen, de opgebonden veren staan bijna even breed als de kuip breedte,
Afbeelding

Veel importeurs van boomvarens knippen het blad half terug i.v.m. ruimte besparing dat is altijd beter dan amputatie ;)


Groetjes Eduard.




Dat bloeden stelp ik altijd met een afdichtmiddel.
tbird44
 
Berichten: 508
Geregistreerd: 18 apr 2015 20:40
13 bedankjes

Re: Boomvarens strippen voor de winter

Berichtdoor Eduard op 09 mei 2018 11:26

Ik snij hier na het knakken ook wel de stelen af en gebruik een prop van het eigen cyathea haar om het bloeden te stoppen gewoon een propje erin drukken dat werk ook wel goed, het ligt ook aan het soort cyathea, vers afgesneden medullaris bladeren stop je echt niet na het afsnijden daar zit te veel druk op, deze moet je altijd van te voren knakken ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
997 bedankjes

Re: Boomvarens strippen voor de winter

Berichtdoor tbird44 op 09 mei 2018 14:46

De medularis heb ik met wondafdekmiddel voor bomen gedicht.
Misschien totaal niet goed maar het ging wel.
tbird44
 
Berichten: 508
Geregistreerd: 18 apr 2015 20:40
13 bedankjes

Re: Boomvarens strippen voor de winter

Berichtdoor tbird44 op 20 okt 2018 06:51

Eduard schreef:Ik snij hier na het knakken ook wel de stelen af en gebruik een prop van het eigen cyathea haar om het bloeden te stoppen gewoon een propje erin drukken dat werk ook wel goed, het ligt ook aan het soort cyathea, vers afgesneden medullaris bladeren stop je echt niet na het afsnijden daar zit te veel druk op, deze moet je altijd van te voren knakken ;)

Eduard.



Ik heb een vrij grote staan en heb deze zomer 3 veren verwijdert en met wondmiddel behandeld voor bomen en ik moet zeggen dat het bloeden meteen stopte, nog geregeld gecontroleerd en het werkt erg goed
Dit heb ik in juni gedaan
tbird44
 
Berichten: 508
Geregistreerd: 18 apr 2015 20:40
13 bedankjes

Re: Boomvarens strippen voor de winter

Berichtdoor Eduard op 21 okt 2018 12:02

Het zou goed kunnen dat het lukt met dat spul, heb het niet in huis enkel hars die je heet moet maken om wonden af te dekken, dat werkte goed bij het afnemen van de jonge D.squarrosa plantjes aan de stam zowel de jonge plantjes en de open wondjes op de stam, bij de C.medullaris werd dit er door de druk gewoon afgeduwd, ik heb toen in overleg met Ro en de baas van Ponga de eerder besproken methode toegepast en dat werkt goed en ik hanteer dit nu al jaren zo is eigenlijk ook een natuurlijke oplossing ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
997 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten