Wat foto's van mijn boomvarens

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Wat foto's van mijn boomvarens

Berichtdoor zezinho op 16 jul 2016 00:40

Hoi varenvrienden,

Zoals velen onder jullie ben ook ik gebeten door de boomvarenmicrobe en ja, je raadt het al : daar zit Eduard voor een groot stuk tussen.
Aangezien de oudste exemplaren al flink wat plaats begonnen in te nemen ben ik wat gaan experimenteren met overwintering in volle grond en ik moet zeggen : dat bevalt me wel, al hebben ze natuurlijk het geluk gehad om twee zachte winters te mogen beleven.
Omdat foto's meer zeggen dan woorden :
Afbeelding
Dicksonia fibrosa : volle grond

Afbeelding
C. milnei : in pot

Afbeelding
Blechnum gibbum (in pot)

Afbeelding
Cyathea cooperii : 1ste zomer in volle grond

Afbeelding
zelfde cooperii

Afbeelding
C. medullaris : in volle grond sinds zomer 2014

Afbeelding
zelfde medu

Afbeelding
stam medu

Afbeelding
C. brownii var. (kruising met cooperii) in volle grond zomer 2014

Afbeelding
stam brownii var.

Afbeelding
idem

Afbeelding
stukje varenborder

Afbeelding
stukje varenborder

Afbeelding
Cyathea dealbata (in pot)

Afbeelding
Cyathea tomentossissima

Afbeelding
C. cooperii revolvum (krulcooperii in pot : volgend jaar in volle grond)

Afbeelding
sporen meegebracht uit La Réunion en door Eduard voor mij gezaaid .
Eerste gedacht was een C. glauca, maar blijkbaar werden de sporen ergens besmet en zou het uiteindelijk gaan om weer een varieteit van een cooperii, alhoewel die toch wel verschilt van mijn andere cooperii.

Afbeelding
stam van de Réunion cooperii

Afbeelding
Een tweede ietwat groter exemplaar van diezelfde Réunion cooperii.

Afbeelding
Nog een varieteit van de cooperii : de new caledonian

Afbeelding
stam van de new caledonian

Verder nog wat jonge exemplaren in de opkweek zoals bvb de C. cunninghammii

Ik hoop dat ik met deze foto's de microbe nog wat verder kan verspreiden.
Wilfried
Avatar gebruiker
zezinho
 
Berichten: 893
Geregistreerd: 20 okt 2010 17:24
Woonplaats: 9340 smetlede (oost-vlaanderen)
95 bedankjes

Re: Wat foto's van mijn boomvarens

Berichtdoor Sub T op 16 jul 2016 00:51

Prachtige fotoreeks Wilfried! :thumb_up:
Ik heb vorig jaar ergens de microbe al te pakken gekregen maar jouw foto's gaan mij allesbehalve genezen, integendeel! :D
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 991
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: Wat foto's van mijn boomvarens

Berichtdoor draco op 16 jul 2016 01:01

Ik ben grotendeels genezen van deze infectie op wat restverschijnselen na. :lol: Verspreiding gaat trouwens beter via sporen. ;) Mooie collectie overigens. :applaus:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Wat foto's van mijn boomvarens

Berichtdoor Eduard op 16 jul 2016 10:24

Die staan er allemaal prachtig bij Wilfried complimenten :thumb_up: de gene die er voor mij uitspringt is de C.dealbata die staat er bijzonder bij met het volle blad [ nog niet eerder gezien hier] mijn exemplaar blijft kruipen en afwijkend blad aanmaken maar heb i.v.m. plaatsgebrek vrede mee, de ruimte die jij hebt is geweldig en ja dan maar wat extra tentjes om ze de winter door te loodsen de boomvarens in de volle grond op goede locatie worden het mooiste dat ga je nu ieder jaar zien, denk ook zeker dat na dit te tonen nog meer mensen interesse gaan krijgen, dank voor het delen.

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Wat foto's van mijn boomvarens

Berichtdoor draco op 16 jul 2016 11:13

Eduard schreef:Die staan er allemaal prachtig bij Wilfried complimenten :thumb_up: de gene die er voor mij uitspringt is de C.dealbata die staat er bijzonder bij met het volle blad [ nog niet eerder gezien hier] mijn exemplaar blijft kruipen en afwijkend blad aanmaken maar heb i.v.m. plaatsgebrek vrede mee, de ruimte die jij hebt is geweldig en ja dan maar wat extra tentjes om ze de winter door te loodsen de boomvarens in de volle grond op goede locatie worden het mooiste dat ga je nu ieder jaar zien, denk ook zeker dat na dit te tonen nog meer mensen interesse gaan krijgen, dank voor het delen.

Eduard.


De Cyathea dealbata staat er inderdaad puik bij. Ik heb deze boomvaren afkomstig van Ponga indertijd ook als een lastige klant ervaren. De groei was redelijk zij het langzaam waarbij de stamlengte door de jaren nauwelijks toenam. Het blad kreeg echter vrij snel droge randen ondanks de schaduw. Wat mij bij deze soort opviel was de geringe waterbehoefte. Misschien verdampt het blad minder als bij andere varens, waardoor het meer te leiden heeft van droge lucht tijdens de warmere dagen? Misschien zou het kunnen helpen om deze Cyathea vaker te sproeien, wat ik nooit doe bij de varens of welke planten ook.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Wat foto's van mijn boomvarens

Berichtdoor Eduard op 16 jul 2016 14:53

draco schreef:. Wat mij bij deze soort opviel was de geringe waterbehoefte. Misschien verdampt het blad minder als bij andere varens, waardoor het meer te leiden heeft van droge lucht tijdens de warmere dagen? Misschien zou het kunnen helpen om deze Cyathea vaker te sproeien, wat ik nooit doe bij de varens of welke planten ook.


Dat doe ik ook nooit bij mijn varens /boomvarens [sproeien] het is wel bekend dat de C.dealbata wat droger mag staan, ik had hem de eerste jaren ook te nat gehouden, in N.Z. staan ze in wat hoger gelegen drogere bossen en altijd gefilterd licht geven, heb hem ook een tijd te donker gehad en dan wil die ook niet meer, heb hem nu weer op de plek gezet waar die groot geworden is en begint die weer aardig uit te lopen, een soort waar je veel geduld mee moet hebben :fluiten:

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Wat foto's van mijn boomvarens

Berichtdoor zezinho op 16 jul 2016 21:49

@draco:
Deze komt ook van bij Ponga en krijgt toch alle dagen een liter of twee, drie aan de stam.
En 's avonds krijgen de veren meestal wel nog een sproeibeurt. Gelukkig komt het water uit een gemetste put, die nog nooit heeft drooggestaan en waar ik zeker zo,n kleine 1000 liter kan uithalen vooraleer het peil te laag staat voor de pomp! Drie uur later staat hij alweer
vol. Met de hoeveelheden die ik hier 's zomers geef is zo,n put geen overbodige luxe
Avatar gebruiker
zezinho
 
Berichten: 893
Geregistreerd: 20 okt 2010 17:24
Woonplaats: 9340 smetlede (oost-vlaanderen)
95 bedankjes

Re: Wat foto's van mijn boomvarens

Berichtdoor draco op 16 jul 2016 23:02

del.
Laatst bijgewerkt door draco op 17 jul 2016 00:45, in totaal 2 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Wat foto's van mijn boomvarens

Berichtdoor boomvaren op 16 jul 2016 23:14

Mooie collectie..

Cyathea dealbata is een vrij langzame groeier.. t.o.v. de meeste cyathea's.

Je ziet toch een verschil zo in volle grond.

groeten Mario. R.
boomvaren
 
Berichten: 210
Geregistreerd: 18 apr 2015 23:26
14 bedankjes

Re: Wat foto's van mijn boomvarens

Berichtdoor fernman op 17 jul 2016 20:47

Zeer knappe planten die goed worden verzorgd!!!
Groeten
Mario M.
fernman
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 02 nov 2012 13:09
Woonplaats: Kempen-Belgie
34 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten