To be glauca, or not to be...

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

To be glauca, or not to be...

Berichtdoor Gouden HandPalm op 01 okt 2016 10:20

Van een geëerd lid van dit forum vernam ik dat er veel vervuilde sporen op de markt zijn van de Cyathea glauca.

Waardoor ik toch ging twijfelen of ik een echte heb. Kortom: kunnen jullie er even naar kijken of dit een echte glauca is. Niet dat het veel uit maakt, want het is een gezond en vrolijk plantje en dat is het belangrijkste. Maar toch altijd leuk om te weten.

(Het gaat om de linker boomvaren. Die rechter is een gewone cooperi.)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: To be glauca, or not to be...

Berichtdoor Eduard op 01 okt 2016 11:46

Hoi Jan, na de info die ik vernam van je dat deze zo snel groeide kwam bij mij meteen twijfel boven omdat het een bijzondere trage groeier is, zeker van sporenkweek, je hebt een prachtig varentje staan die zou ik ook koesteren maar denk niet aan de C.Glauca, ik heb een paar foto's geleend van een Britse varenvriend en laat deze dan ook even zien van de echte jonge C.Glauca, al is deze wat verder op de foto's.
Ik ben zelf ook al meerdere malen de mist in gegaan met deze soort, eind vorig jaar heb ik ze voor de laatste keer gezaaid [het zouden verse sporen zijn] maar daar kwam niets van op! Vind het welletjes maar volg graag mensen die ze wel uit het substraat kunnen laten groeien.
Hier de foto's van Chris Callard zijn plant,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: To be glauca, or not to be...

Berichtdoor Gouden HandPalm op 01 okt 2016 12:08

Ja, de kenmerkende ontrolling van de veders zie ik nu ook op andere foto's op het Net, oa. bij RPS. Grote ruimten tussen de nieuwe bladeren.

Oudere planten hebben volgems de foto's ORANJE bladstelen (maar dat zie ik niet bij opde foto's van je Engelse vriend.... Kan het zijn dat jonge planten dat nog niet hebben?)

Voorbeeld:

http://www.jpdugene.com/reunion/images/02_14.jpg

http://www.jpdugene.com/reunion/images/02_15.jpg

Die van mij lijkt er totaal niet op, noch qua blad, noch qua vederrol, nog qua kleur van de bladstelen).

Nu, ja, pech gehad. Verder is het een mooi varentje.

Enig idee wat het wel is? Is het wel een boomvaren?
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: To be glauca, or not to be...

Berichtdoor Eduard op 01 okt 2016 12:33

Gouden HandPalm schreef:
Oudere planten hebben volgems de foto's ORANJE bladstelen (maar dat zie ik niet bij opde foto's van je Engelse vriend.... Kan het zijn dat jonge planten dat nog niet hebben?)

Enig idee wat het wel is? Is het wel een boomvaren?


Ja jonge planten veranderen nog sterk maar het ligt ook wel aan het klimaat waar ze groeien .

Voor het determineren zou ik Bart [carex] eens laten kijken die is er erg goed in, overigens is het geen boomvaren wat te zien is aan de gladde stelen maar een grondvaren, wel een mooie :thumb_up:

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: To be glauca, or not to be...

Berichtdoor Gouden HandPalm op 01 okt 2016 19:27

Een beukvaren (phegopteris connectilis), o varenexperts? Meer kan ik er zelf niet van bakken, dus alle suggesties zijn welkom...

Een pteris (lijnvaren) kan misschien ook nog....
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: To be glauca, or not to be...

Berichtdoor griphuz op 02 okt 2016 22:09

ik sluit me aan bij het vonnis 'Pteris'!
Een veel geziene vervuiling, samen met Adiantum.

Vooralsnog heb ik zelf ook erg weinig succes met de verse, zelf geoogste sporen van Cyathea glauca, ik vermoed dat ze een korte levensduur hebben...

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
Avatar gebruiker
griphuz
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 29 okt 2009 12:41
48 bedankjes

Re: To be glauca, or not to be...

Berichtdoor Gouden HandPalm op 03 okt 2016 12:04

Dank voor je reactie, Remko.

Dan houden we het maar op een Pteris, ook een leuk varentje.

Je sporen doen het trouwens uitstekend! Volgend jaar komen daar mooie plantjes van. Super.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: To be glauca, or not to be...

Berichtdoor boomvaren op 03 okt 2016 13:15

Eduard schreef:Hoi Jan, na de info die ik vernam van je dat deze zo snel groeide kwam bij mij meteen twijfel boven omdat het een bijzondere trage groeier is, zeker van sporenkweek, je hebt een prachtig varentje staan die zou ik ook koesteren maar denk niet aan de C.Glauca, ik heb een paar foto's geleend van een Britse varenvriend en laat deze dan ook even zien van de echte jonge C.Glauca, al is deze wat verder op de foto's.
Ik ben zelf ook al meerdere malen de mist in gegaan met deze soort, eind vorig jaar heb ik ze voor de laatste keer gezaaid [het zouden verse sporen zijn] maar daar kwam niets van op! Vind het welletjes maar volg graag mensen die ze wel uit het substraat kunnen laten groeien.
Hier de foto's van Chris Callard zijn plant,


Eduard.


Ja Eduard.. dat ze niet makkelijk zijn om te zaaien is me ook al opgevallen, maar daar zit dan weer de drijfkracht om het te proberen en te doen slagen..

Heb nu al een tijdje sporen staan van Cyathea glauca, deze zijn voor 90% weg gerot of beter gezegd prothallia's worden bruin na een bepaalde tijd. weet dan weer niet of ze nu te nat of te droog stonden..maar denk eerder aan te nat..? De overige prothallia's zijn nog groen maar staan nog steeds stil... dus dat ze langzaam zijn klopt...

Nu heb ik weer een nieuwe portie verkregen uit Australie.... en hoop dat we daar toch wat kunnen van leren..

ik hoor het wel..

Groeten Mario R
boomvaren
 
Berichten: 210
Geregistreerd: 18 apr 2015 23:26
14 bedankjes

Re: To be glauca, or not to be...

Berichtdoor Gouden HandPalm op 04 okt 2016 10:16

Beste luitjes...

Het ziet er toch naar uit dat mijn varentje -al is het dan geen Cyathea glauca- een soort van boomvaren is.

Een beetje zoektocht door het geslacht Pteris laat zien dat mijn varen zeer waarschijnlijk een Pteris wallichiana is en dat is... een varen die (met een beetje geduld) een stam ontwikkelt

Zie voor een paar prachtige foto's en flink veel info over de Pteris wallchiana dit artikel:

http://growingontheedge.net/viewtopic.php?p=84019

En ook op dit forum is er een topic over:

viewtopic.php?f=52&t=12973
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: To be glauca, or not to be...

Berichtdoor Eduard op 04 okt 2016 11:06

Hoi Jan, moet je teleurstellen maar Pteris wallichiana is het ook niet die komt altijd op met een drievoudig gedeeld blad en is geen boomvaren en ook geen stam aanmaakt, het is een grote grondvaren die lange tot 1.5 m stelen kan produceren, foto van het blad,

Afbeelding

Afbeelding

Een Pteris soort zou wel kunnen, Pteridaceae Pteris zou het kunnen zijn!

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten