Overlevingskansen dicksonia

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Overlevingskansen dicksonia

Berichtdoor Arco op 02 jan 2017 21:54

Goedendag allemaal,

Ik stel waarschijnlijk een vraag die al 100 keer is gesteld maar ondanks uren zwerven op dit forum kom ik er niet echt uit.

Graag schaf ik komend voorjaar weer een dicksonia aan. Eerder gehad, maar de winters niet gehaald... De situatie is als volgt.

Ik wil graag een boom met een stam rond de 50 tot 100cm hoog. In pot want dan kan hij verplaatst worden. We hebben hier een onverwarmde terrasoverkapping maar wel met glazen schuifdeuren. Ik kan de boom daar zo dicht mogelijk tegen de gevel van het huis kwijt. Hij staat dan droog en uit de wind.

Is er dan een kans hem te overwinteren als ik hem goed in pak? Evt lichtslang er om is geen probleem...

Ik zou het zo zonde vinden als hij kapotvriest... Ze zijn niet goedkoop en daarbij heb ik er een hekel aan als iets gebeurt wat ik had kunnen voorkomen...

Alvast bedankt
Arco
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 31 jan 2011 21:29
0 bedankjes

Re: Overlevingskansen dicksonia

Berichtdoor Ivan op 02 jan 2017 23:47

als je m vorstvrij en vochtig houdt is het toch goed? beetje nachtvorst kan die wel hebben.
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Overlevingskansen dicksonia

Berichtdoor Eduard op 02 jan 2017 23:56

Hoi Arco, een paar graden vorst kan de boomvaren wel aan echter de kluit niet [die mag niet bevriezen] het beste zou zijn als je hem net vorstvrij kunt houden, ik weet niet hoeveel het vriest in die overkapping?
Als dat niet het geval is hoef je niets te beschermen, vriest het licht dan zou je de pot kunnen beschermen met een warmte bron, gaat het wel matig gaan vriezen zou je een klein omhulsel kunnen creëren het blad opbinden en dan kun je met een kleine vorstbeschermer met thermostaat het net boven nul houden.
het omhulsel /tent hoeft niet breder te worden dan de breedte van de potmaat, voordeel van zo'n constructie is dat de luchtvochtigheid aardig constant blijft, je moet ook zorgen dat de kluit niet uitdroogt die altijd vochtig houden.
Het zou dus niet tot problemen hoeven komen, ligt aan de situatie en met zo'n bescherming zit je altijd safe ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Overlevingskansen dicksonia

Berichtdoor Arco op 03 jan 2017 09:43

Dus in principe is vorstvrij houden van de kluit het belangrijkst?

Ik kan hem ook binnen zetten, maar dan is het meteen weer 15 graden boven nul, lijkt me weer teveel van het goede?
Arco
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 31 jan 2011 21:29
0 bedankjes

Re: Overlevingskansen dicksonia

Berichtdoor rice op 03 jan 2017 10:17

Binnenshuis is geen optie, te lage luchtvochtigheid en de schok zal niet gewaardeerd worden hetgeen bladverlies zal betekenen.
Ik heb er al jaren eentje in pot, staat nu ook nog buiten en zet hem bij temp < -2 even in de garage waar het weliswaar donker maar vorstvrij is. Soms dus wel een week als de vorst aanhoudt maar zet hem wel meteen weer buiten als het dooit. Heb sindsdien geen enkel probleem ondervonden, heb de plant gisteren zelfs nog moeten water geven door de droogte:)
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Overlevingskansen dicksonia

Berichtdoor pepe55458 op 03 jan 2017 11:42

Arco schreef:Dus in principe is vorstvrij houden van de kluit het belangrijkst?

Ik kan hem ook binnen zetten, maar dan is het meteen weer 15 graden boven nul, lijkt me weer teveel van het goede?


Ook de stam vochtig houden, via de kop een beetje water gieten , ik heb al jaren dicksonia's in volle grond staan , lichtslang in de kop , veren op binden en noppenfolie rond , aan de kop laat ik een kleine opening om water te kunnen geven , ik ga dagelijks voelen in de kop , voelt de kop niet echt vochtig , dan geef ik water .
Meeste boomvarens gaan er aan omdat ze te droog staan .

succes

Pepe
pepe55458
 
Berichten: 104
Geregistreerd: 17 feb 2016 20:12
25 bedankjes


Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten