Dicksonia binnen & te droog?

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: Dicksonia binnen & te droog?

Berichtdoor boomvaren op 11 feb 2017 22:14

Beste Sien,

Wat is de temperatuur van de ruimte waar je deze mooie boomvaren houd?

De plant is zo groot dat de bladeren tot bijna aan het plafond komen.. de temperatuur is daar bij kamertemperatuur veel te hoog.. en ook de luchtvochtigheid is daar veel te laag..

Zoals Eduard zegt, zal het niet lang duren eer de bladeren volledig bruin zien, dan kan een nieuwe kroon wat langer op zich lanten wachten.. een Cyathea kan beter tegen een binnenconditie..

Een Dicksonia antartica staat liever buiten in de kou dan binnen warm..

groeten Mario R.
boomvaren
 
Berichten: 210
Geregistreerd: 18 apr 2015 23:26
14 bedankjes

Re: Dicksonia binnen & te droog?

Berichtdoor Sharon-vds op 11 feb 2017 22:35

Dicksonia,s zijn toch echt buitenplanten hoor. Als je het binnen wilt proberen kan je beter een klein exemplaar aanschaffen, beetje zonde als deze mooie grote varen straks wegkwijnt.
En het advies van Eduard kan je gerust aannemen, hij is hier zowat de boomvaren expert op dit forum.
Mijn advies: lekker buiten op een beschut plekje zodra het niet meer vriest, of ergens op een koelere plek als je die hebt? Mijn andere boomvarens overwinter ik zelf op de koele zolder, maar dat kost me wel veren helaas :(

Mijn Dicksonia stond er vandaag zo bij. :D

Afbeelding
Avatar gebruiker
Sharon-vds
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 16 jan 2015 15:48
Woonplaats: Stavenisse
18 bedankjes

Re: Dicksonia binnen & te droog?

Berichtdoor Sien88 op 12 feb 2017 00:03

Tja, duidelijk. Hij had ons nooit zo verkocht moeten worden, want met het juiste advies had ik zelf allang gesnapt dat dit niet de plant voor ons zou zijn. Ons buiten is een terras op het zuiden, weinig beschutting. Dus ook buiten vraag ik mij af waar wij hem goed kwijt zouden kunnen. Maandag bellen naar de verkoper, natuurlijk!

Maar ondertussen zou het zonde zijn als hij doodgaat inderdaad. Het is in de kamer waar hij staat ongeveer 20 graden. Hij staat wel vrij hoog, stamhoogte is 40-50 cm dus de plant is zelf niet zo hoog dat hij tot het plafond komt. Ik heb wel een koelere berging voor de vorstperiode, maar daar krijgt hij weinig licht, is dat een idee?

Verder vond ik hem wel zo prachtig staan dat ik me dan afvraag wat voor iets daar wel voor ons zou kunnen. Een Cyathea zeg je, Eduard, maar welke? Een Cyathea Australis lijkt er erg op. En is 'beter geschikt' zoals je zegt echt beter geschikt, of blijft het een hoop kunst- en vliegwerk?
Sien88
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 11 feb 2017 15:40
0 bedankjes

Re: Dicksonia binnen & te droog?

Berichtdoor Sien88 op 12 feb 2017 00:07

Ik bedoel, ik wil best wat aandacht aan een plant besteden, maar als het getob blijft, 3x per dag water geven ( :D ik werk gewoon overdag) en er een iel plantje overblijft, nee dat zoek ik niet. En zo'n mooie plant (die nog met uitsterven bedreigd is las ik ergens) in twee weken doodkrijgen is mijn eer echt te na. Maar ja, het blijft prachtig om te zien dus ik zou het graag met iets anders wel willen proberen.
Sien88
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 11 feb 2017 15:40
0 bedankjes

Re: Dicksonia binnen & te droog?

Berichtdoor Eduard op 12 feb 2017 01:11

Hoi Sien, deze Dicksonia en ook de Cyathea australis groeien in gematigd klimaat met zomer en winter dus die twee maken in het voorjaar /zomer veel nieuwe veren aan en zijn minder geschikt voor een binnen klimaat.
De tropische soorten [Dicksonia / Cyathea] zijn dan beter geschikt die rollen het hele jaar door maar allen zijn vochtminnend wat inhoud dat je om de plant een vochtiger klimaat moet/kunt creëren, dat kan wel met een watergeefsystheem een druppelaar in de kop die gedoseerd vocht afgeeft, en een grote schotel waar de pot op blokken staat waar het water uit verdampt zo kom je al een heel eind, ik zou ook wel aanraden om met een jonge plant te beginnen die past zich gemakkelijker aan en dat is ook een ander kostenplaatje dan een grote ;)
Er zijn geweldig mooie tropische soorten die je op die manier kunt houden al zul je er altijd werk aan houden, maar niet perse overdag zorg hoeft te geven met zulke aanpassingen.
Ik weet niet wat je wilt, er zijn hier al veel soorten besproken uit eigen kweek, verdiep je eens wat je mooi vind en bij wie je terecht kunt.
Ik heb zelf een topic over de soorten en is intersant vanaf p.18 viewtopic.php?f=52&t=947&start=170
Ook beiden Mario's van dit forum kweken op dit moment volop en natuurlijk nog andere mensen op dit forum.

topic Mario- boomvaren, viewtopic.php?f=52&t=17759

topic Mario-fernman, viewtopic.php?f=52&t=17757

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Dicksonia binnen & te droog?

Berichtdoor Herman op 12 feb 2017 02:31

Eduard schreef:
Herman schreef:


En ik zeg je dat dat niet lang goed gaat, neem dat nu maar aan want dat is een bewezen fijt, het gaat om dag en nacht temp.verschillen en met luchtvochtigheid die je in huis niet kunt nabootsen.
Er zijn gevallen waar ze het proberen maar dat gaat ook met kunstingrepen niet lang goed, na een tijdje zien ze uit als armzalige scharminkels! Als je daar te vrede mee bent moet je dat doen :fluiten:

Hier wordt een vraag gesteld van iemand met terechte twijfels en daar probeer ik op te antwoorden, jij zegt klakkeloos dat het wel gaat en de boomvaren niets mankeert :roll:
Een Dicksonia antarctica hoort buiten te staan of in een serre die op pijl wordt gehouden naar gelang de eisen die voor deze soort van belang zijn.

Eduard.

Eduard, een serre is dat niet binnenshuis?
Avatar gebruiker
Herman
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 11 dec 2012 21:21
Woonplaats: Wanssum
30 bedankjes

Re: Dicksonia binnen & te droog?

Berichtdoor Eduard op 12 feb 2017 02:49

Ja Herman dat is een mogelijkheid of losstaand, bijden kunnen dienen voor het behouden van planten of ze goed te laten groeien en dan creëer je die omstandigheden in die serre zoals je die wilt hebben ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Dicksonia binnen & te droog?

Berichtdoor Sien88 op 12 feb 2017 03:01

Goed, ik ben flink wat uren verder, maar ik kan uit de topics niet 1,2,3 ontwaren welke geschikt voor ons zijn. Mijn complimenten voor de prachtige hobby hoor, het ziet er prachtig uit.

Internet is niet mijn vriend. Ik vind evenveel sites die de dicksonia als kamerplant verkopen als sites die zeggen van absoluut niet. Ook vele waar er niet specifiek over gesproken wordt. Je begrijpt, ik durf niet nog een keer een smak geld uit te geven aan een totaal ongeschikte plant dus ik hoor graag wat concrete suggesties van een expert. Kun je er twee of drie noemen die een mogelijkheid zijn? Ik kan niet goed vinden welke er nou tropisch zouden zijn en welke niet.

En zo'n druppelaar, bedoel je daarmee zo'n eeenvoudige omgekeerd geval voor in potgrond, maar dan handig vastgemaakt aan de stam (dus geen automatische)?
Sien88
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 11 feb 2017 15:40
0 bedankjes

Re: Dicksonia binnen & te droog?

Berichtdoor ikzelf1955 op 12 feb 2017 03:25

:welkom:

Zoals Eduard al zegt.

Als men geen geschikte overwintering plek heeft, (hoge luchtvochtigheid,tussen een 10-0 graden-onverwarmde serre ) kan men het beste tijdelijk een koele vorstvrije plek opzoeken.
Zolder -garage-schuur.

Zodra de vorst is verdwenen weer naar buiten.

Binnen kost het je wel de varens

Succes en veel plezier met je plant.
ikzelf1955
 
Berichten: 475
Geregistreerd: 05 jan 2011 03:45
18 bedankjes

Re: Dicksonia binnen & te droog?

Berichtdoor Sharon-vds op 12 feb 2017 11:51

Als ik naar mijn eigen planten kijk, dan zou ik Cyathea tomentosissima aanraden voor binnen. Als klein plantje te verkrijgen vanaf 5 euro ongeveer. Dit is de enige van de soorten die ik zelf heb, die geen last heeft van de drogere lucht op de zolder. Deze groeit ook niet zo snel als andere cyathea soorten, want die zullen al snel te groot zijn voor je woonkamer.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Sharon-vds
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 16 jan 2015 15:48
Woonplaats: Stavenisse
18 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten