Boomvarens vergelijken ?

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Boomvarens vergelijken ?

Berichtdoor Terça op 01 maart 2017 15:22

Binnenkort worden er jonge boomvarentjes aangeboden, begrijp ik ?
Daar heb ik nu helemaal zin in.......en mijn kleine serre is er klaar voor.
Nu ben ik me aan het oriënteren welke soorten ik graag wil plaatsen.
Weet iemand van jullie of er een lijst, of overzicht bestaat waarmee ik de verschillende soorten kan vergelijken ?
Mag in Engels, Duits of Franse taal ook wel.

Tot nu werd mijn interesse gewekt voor de "Cyathea Meddularis" en de "Dicksonia Squarrosa" .
Maar ik vind het vergelijken zo moeilijk, misschien mis ik wel een soort die juist heel geschikt zou zijn ?
Terça
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 dec 2016 10:25
Woonplaats: Arcen, Limburg
1 bedankjes

Re: Boomvarens vergelijken ?

Berichtdoor draco op 01 maart 2017 17:43

Echte boomvarens nemen veel ruimte in beslag. Als boomvaren look-alike voor kleinbehuisden zou ik Blechnum gibbum aanbevelen. Deze varen die in elk tuincentrum wordt aangeboden groeit met een stam.
Laatst bijgewerkt door draco op 02 maart 2017 02:32, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Boomvarens vergelijken ?

Berichtdoor Eduard op 01 maart 2017 18:00

Hoi, Niet echt een boomvaren maar als varen hobbyist mag die natuurlijk niet ontbreken ;)

Het verschil tussen Dicksonia's en Cyathea's is dat de laatste een stuk robuster worden zo als Han al aangaf en groot kunnen worden maar wel een stuk sneller groeien, van de Dicksonia's is de D. squarrosa de snelste en blijft in omvang ook kleiner dan de meeste andere soorten.

Ze wil graag zelf opkweken Han! Een C. medullaris is een van de groots wordende soorten naast de C.brownii en C. cunninghamii, wel een mooie met zwarte stam en stelen ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Boomvarens vergelijken ?

Berichtdoor Terça op 01 maart 2017 21:08

De boomvarens mogen in de zomer de tuin in, dus dan mogen ze best wel groot zijn.
Ik heb een gedeelte in de tuin met weinig zon en weinig wind, lijkt me zeer geschikt.
's Winters in de serre kan ik ze dan evt. opbinden of liever nog zolang als het lukt wat hoger plaatsen en ervan genieten in de winter.
Ik heb een keer een Dicksonia A. gehad en zo veel plezier gehad hoe de nieuwe "veders" zich uitrollen.
Dat is wel echt wel wat ik zoek en ben niet bang voor een beetje ongemak.
En idd graag zelf opkweken. Ik merk dat ik daar heel veel plezier aan beleef.
Zeker ga ik op op zoek naar een of twee grotere exemplaren opdat mijn tuin er al een beetje uit gaat zien maar dan moet ik wel op koopjesjacht. Ze zijn nogal duur zie ik.......
Terça
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 dec 2016 10:25
Woonplaats: Arcen, Limburg
1 bedankjes


Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten