Lophosoria Quadripinnata verplanten

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Lophosoria Quadripinnata verplanten

Berichtdoor IQuax op 17 sep 2017 14:07

Ik wil mijn Lophosoria Quadripinnata graag verplanten. Hij staat nu in de volle grond, maar de plek waar hij staat blijkt toch iets te droog. Ik wil hem graag op een wat vochtigere plek zetten waar de grond ook beter is. Hij staat in de grond sinds vorig seizoen en heeft blaadjes van ongeveer 30-40 cm. Afgelopen winter heeft hij wel redelijk overleefd, wel met de nodige bladschade. Is het nog verstandig om hem nu te verplanten, of pas volgend voorjaar. Als ik hem nu verplant kan die nog goed wortelen voor volgend seizoen, maar ik weet niet of die dan de winter overleefd.

Ivo
IQuax
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 16 apr 2012 20:52
Woonplaats: Groningen
12 bedankjes

Re: Lophosoria Quadripinnata verplanten

Berichtdoor draco op 17 sep 2017 22:11

Ik zou de Lophosoria voorlopig in een kuip zetten en indien mogelijk vorstvrij overwinteren. Zo kan de varen weer op krachten komen. Ik heb mijn pogingen om Lophosoria in de tuin te houden opgegeven nadat mijn vorige exemplaar geleidelijk wegkwijnde, mede door toedoen van de slakken. Dit voorjaar heb ik Todea barbara opgedolven en weer terug in kuip gezet. Die is weliswaar ongevoelig voor slakken maar de plek was ongunstig waardoor de groei te laat op gang kwam en het herstel niet vlotte. Dit zijn groenblijvende planten die in vergelijking met bladverliezende varens vermoedelijk nauwelijks reserve opslaan. Omdat het blad vaak al bij -5°C bevriest, komt de hergroei moeilijk op gang. Naarmate er meer bladeren verschijnen verbetert dit in het seizoen maar de achterstand blijft. Blechnum chilense en Woodwardia unigemmata daarentegen blijven meestal wintergroen uitgezonderd strenge vorst. In 2012 ging ook hierbij het blad eraan. Als gevolg hiervan hadden deze soorten grote moeite met de hergroei.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Lophosoria Quadripinnata verplanten

Berichtdoor IQuax op 18 sep 2017 12:30

Ja, oppotten is nu waarschijnlijk het beste. Ik vond dat de lophosoria vrij goed herstelde van de schade afgelopen winter, zeker voor het feit dat het nog een klein exemplaar is en de plek niet optimaal. De bladeren waren ook niet helemaal kapot gevroren, ik had er bij koude nachten noppenfolie overheen gedaan, dat hielp wel.
IQuax
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 16 apr 2012 20:52
Woonplaats: Groningen
12 bedankjes


Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten