Hardheid tropische Cyathea soorten?

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Hardheid tropische Cyathea soorten?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 12 dec 2017 13:12

Onder mijn kiemers heb ik ook een aantal tropische Cyathea soorten, zoals borneensis en moluccana. Ik vraag me af wat ik daar in het voorjaar mee moet doen. Hopelijk zet de groei door en kan ik ze in mei transporteren naar Ermelo.

Daar is echter wel het probleem dat ze de daaropvolgende winter niet warm kunnen staan. Temps zijn daar in de maanden dec/jan/feb in de koude stalling zo tussen 4-10 C.

Hebben jullie ervaring met Cyathea soorten die rond de evenaar vandaan komen? Kunnen die dergelijke temps aan in de winter? Ze krijgen dan geen vorst maar wel kou om hun kiezen. Lukt dat? Anders moet ik ze maar verkopen voor de winter. Het zou zonde zijn als ze sneuvelen door mijn onkunde. Dan kan ik beter iemand uit een zuidelijker land er blij mee maken.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Hardheid tropische Cyathea soorten?

Berichtdoor Eduard op 12 dec 2017 13:34

Er zijn soorten die je boven de 8ºC moet houden maar de meeste tropische soorten blijven mits afgehard leven als je ze net boven de 0 houd, de C.howeana heeft te koud gestaan en bezweek hieraan, de C.atrox kan het weer goed hebben, het ligt eraan waar ze groeien, op hoogte of in het laagland waar het warmer blijft, je kunt een test doen als je er veel hebt ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Hardheid tropische Cyathea soorten?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 12 dec 2017 13:40

Ok, dank Eduard. Dan ga ik het proberen. Zo te lezen is het dus altijd het proberen waard en niet op voorhand kansloos.

Het zijn geen bosjes kiemers geworden, maar een paar hoop ik er altijd over te houden voor eigen gebruik.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes


Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten