groeiproblemen

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

groeiproblemen

Berichtdoor zezinho op 26 jun 2018 17:25

Al een tijdje geleden dat ik nog eens iets gepost heb hier. Zoals de liefhebbers weten heb ik 3 Cyathea's in volle grond : de C.cooperii, de C. brownii en de C. medullaris. De medu doet het prachtig : tot hiertoe 6 grote nieuwe veren , de 7de al goed op weg. De cooperii en de brownii daarentegen willen niet meer verdergroeien. De winterbescherming werd er de tweede helft van april afgehaald en bij mijn weten hebben we hierna geen vorst meer gehad. Ze zijn toen allebei begonnen met er elk 4 nieuwe veren uit te rollen. Dat heeft zo'n 3 weken geduurd en toen zijn ze allebei gestopt met uitrollen. Die stilstand duurt nu al een week of 6 - 7 en ondertussen zijn die nieuwe veren ook al beginnen te verwelken. Er zitten nochtans bij allebei nieuwe veren klaar. Zij krijgen dagelijks een grote hoeveelheid water, ze zijn al drie keer bemest met fishmix en een halve dosis blauwe korrel zoals ik de vorige drie jaren deed. Ik heb zelfs met de spitvork al gaten rondom de stam geprikt om het water nog beter te laten doorsijpelen, maar niets helpt.De medullaris die tussen de andere twee staat heeft geen enkel probleem . Iemand een idee van wat er fout zou kunnen lopen ??
Groeten
Wilfried
Avatar gebruiker
zezinho
 
Berichten: 893
Geregistreerd: 20 okt 2010 17:24
Woonplaats: 9340 smetlede (oost-vlaanderen)
95 bedankjes

Re: groeiproblemen

Berichtdoor Eduard op 26 jun 2018 19:12

Nooit een varen gaan bemesten als je ziet dat ze niet meer groeien denk toch dat ze een tik gehad hebben met die vorstdagen die waren behoorlijk fel en de vorst ging ook diep!
Ik had hier behoorlijke schade bij de C.australis deze gooide ook maar 2 kleine veren nu komen er 5 na wel een stuk kleiner, dus ik denk dat het met vorstschade te maken heeft in de grond dus dat de wortels een tik gehad hebben!Ik had hier ook een laag van 40cm mulg en blad om de stammen heen maar op een gegeven moment was dat ook hard van de vorst.
Hoop voor je dat je ze weer aan de praat krijgt , mijn medu had het blad beschermd in een verwarmde tent en heeft nu al 10 nieuwe rollen aangemaakt, dat gaat beslist een record worden dit jaar :fluiten:
Ik heb deze de laatste keer mest gegeven toen die de volle grond in ging [2011] daarna nooit meer, in de volle grond zit genoeg voeding zodat ze goed kunnen groeien, voor mijn gevoel bemesten jullie te sterk en zeker met die chemische troep [blauwe korrel] :? ik hou het op biovoeding voor alle planten dat is minder sterk en kan geen kwaad ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: groeiproblemen

Berichtdoor lapalmeraie op 28 jun 2018 10:52

Toevallig, hier ook totaal geen beweging meer in de boomvarens.
Bladeren zijn wel nog mooi maar ze lijken verder niets te doen.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: groeiproblemen

Berichtdoor Eduard op 28 jun 2018 14:16

Denk ook wel dat het met warm en droog weer te maken heeft hier is het nu al bijna 1 maand droog en steeds veel droge wind uit het N.O. Ik sproei al vanaf half April iedere dag met uitzondering van de spaarzame regendagen.
Hier groeit alles goed door, ik sproei wel handmatig dus geconcentreerd bij de boomvarens nu bijna 500l per sproeibeurt! Regen water wat veel beter is is op helaas, bij ons zit veel ijzer in het grondwater dat laat het boomvarenblad verkleuren :roll:

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: groeiproblemen

Berichtdoor lapalmeraie op 29 jun 2018 12:30

Sproeien doe ik uiteraard ook elke dag, of probeer ik toch. Maar de rest is inderdaad kurkdroog.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes


Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten