Varens hebben moeilijk deze zomer

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Varens hebben moeilijk deze zomer

Berichtdoor draco op 02 aug 2018 12:44

Terwijl de vliegtuigen boven ons continu op weg zijn met vakantiegangers naar Spanje, Portugal en andere zonnige verre oorden, heeft de tuin te leiden van het uitzonderlijk warme en droge weer. Vooral de varens moeten het ontgelden. Sproeien helpt een beetje en voorkomt tenminste dat droogtegevoelige planten afsterven. Diverse varens blijken niet bestand tegen dit weertype. Nieuwe krullen verdrogen waardoor de groei stagneert en een aantal soorten die van de afgelopen winter schade hadden ondervonden, niet herstellen. Voorbeelden: Blechnum gibbum vorig jaar nog in volle glorie takelt momenteel steeds verder af. De uitgroei van nieuw schot stagneert. Het is mijn tweede ervaring dat deze varen achteruit gaat wanneer het stammetje een bepaalde hoogte heeft bereikt. Ongetwijfeld wordt dit nu door de droogte versneld. Bij de Woodwardia orientalis zat het kruipend rhizoom klem gegroeid tegen de kuipwand. De varen staat nu in een ruimere kuip maar de nieuwe uitgroei stagneert. Het exemplaar in de tuin heeft sinds het voorjaar één nieuwe veer ontwikkeld nadat de oude waren bevroren. Lophosoria heeft afgelopen winter in de kas te droog gestaan waardoor het blad verloren ging. Ook hierbij verdroogt het nieuwe schot. Todea barbara heeft de afgelopen winter in de tuin niet overleefd. Een tweede plant is in het najaar uit de tuin terug naar de kuip verhuisd. De in het voorjaar ontwikkelde veders houden goed stand in gedeeltelijke zon/schaduw. De Asplenium met het leerachtige blad tenslotte verdraagt de warmte uitstekend, zelfs in de kas waarin de temperatuur overdag tot 38°C oploopt.
Bijlagen
DSCN1899.jpg
DSCN1899.jpg (169.92 KiB) 5239 keer bekeken
DSCN1901.jpg
DSCN1901.jpg (218.84 KiB) 5239 keer bekeken
DSCN1905.jpg
DSCN1905.jpg (177.33 KiB) 5239 keer bekeken
DSCN1909.jpg
DSCN1909.jpg (179.79 KiB) 5239 keer bekeken
DSCN1907.jpg
DSCN1907.jpg (183.15 KiB) 5239 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Varens hebben moeilijk deze zomer

Berichtdoor marinus op 02 aug 2018 15:00

IMG_3330.JPG
IMG_3330.JPG (117.06 KiB) 5227 keer bekeken


IMG_3328.JPG
IMG_3328.JPG (122.1 KiB) 5227 keer bekeken


IMG_3329.JPG
IMG_3329.JPG (134.84 KiB) 5227 keer bekeken


Elke morgen staat de regeninstallatie aan.
Nieuwe speren doen het goed.
marinus
 
Berichten: 2447
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
78 bedankjes

Re: Varens hebben moeilijk deze zomer

Berichtdoor Eduard op 02 aug 2018 16:21

Watergeven kun je beter het s'avonds doen dan kan de plant het water de hele nacht opnemen en blijft de luchtvochtigheid beter op pijl zodat die er overdag er beter tegen kan!

Han hier zijn alle wijfjesvarens [Athyrium filix-femina] gesneuveld ook die water kregen van de druppelaar, de boomvarens /varens die halfgeschut staan tegen de zon maken het alle goed ook de Blechnums op stam deze staan wel helemaal schaduw op de koelste plekken.
De C.medullaris top is nu zo hoog dat die boven de bomen riekt de laatste 4 nieuwe veren zijn alle verbrand 33/37 ºC dat is gewoon te heet :fluiten:

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Varens hebben moeilijk deze zomer

Berichtdoor draco op 02 aug 2018 17:01

Elke dag sproeien vind ik niet nodig met kleigrond. De tuin krijgt nu 1 x per week een plens kraanwater. Ik doe er 3 dagen over om gericht bomen en onderbeplanting te begieten. Wij hebben geen gazon, maar de buren hebben inmiddels ook hun pogingen om het grasveld groen te houden, opgegeven. De kuipplanten krijgen water naar behoefte en sinds Rhapis excelsa is ingestort ben ik daarmee royaler. Butiagrus bijvoorbeeld slurpt per 2 dagen 10 liter op.
De grote Chamaerops palmen zijn lastig te begieten vanwege de opstuwende wortelmassa. Een grotere kuip zou ideaal zijn maar voor zo'n inspannende operatie onbreekt mij de moed. :D
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Varens hebben moeilijk deze zomer

Berichtdoor Eduard op 02 aug 2018 17:31

Blechnums moet je toch iedere dag gieten bij deze temperaturen en de bodem eromheen ook voor de luchtvochtigheid op pijl te houden :roll: hier staan ze er prachtig bij en groeien gewoon door ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Varens hebben moeilijk deze zomer

Berichtdoor draco op 03 aug 2018 01:19

De potgrond is ruim voldoende nat, maar de dunne stam is zeker gevoelig voor uitdroging. Ik moet toegeven dat ik daar niet voordurend attent op ben geweest. De 'stammen' die deze en andere Blechnums maken (feitelijk opgaande rhizomen) hebben doorgaans een beperkte levensduur. Ze worden daardoor ook niet erg hoog. Vanaf een bepaalde stamhoogte gaat waarschijnlijk het transport van water naar de kroon steeds moeizamer. Soorten als Blechnum nudum en Blechnum discolor ontwikkelen nieuwe scheuten die op termijn oude aftakelende stammen kunnen vervangen. Bij Blechnum gibbum heb ik dat nog niet gezien. Blechnum gibbum 'Silver Lady' is naar mijn ervaring sterker dan de wilde soort die ik een paar keer als import plant heb gehad. De wilde gibbum was fijner van bouw met een dunnere stam dan de c.v. Silver Lady en daarom waarschijnlijk ook kwetsbaarder.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Varens hebben moeilijk deze zomer

Berichtdoor marinus op 03 aug 2018 03:18

Watergeven kun je beter het s'avonds doen dan kan de plant het water de hele nacht opnemen en blijft de luchtvochtigheid beter op pijl zodat die er overdag er beter tegen kan!

Mijn gedachte was juist om dit 's morgens te doen.
De meter staat 's avonds nog op blauw.
De grond wordt bij normale temperaturen niet koud, en 's morgens warmt het meteen op.
marinus
 
Berichten: 2447
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
78 bedankjes

Re: Varens hebben moeilijk deze zomer

Berichtdoor draco op 03 aug 2018 09:56

Een sproeibeurt in de avond is effectiever om redenen die Eduard al noemde. Bovendien is het gunstig voor de groei en wateropname wanneer de luchtvochtigheid overdag lager is. Een te hoge luchtvochtigheid rond een plant remt de verdamping en daarmee de opname door de wortels van water en voedingsstoffen nodig voor de groei. Bij kascultures gaan de ramen 's nachts dicht en worden ze bij daglicht geopend om de luchtvochtigheid omlaag te brengen. Het is ook beter om niet dagelijks te sproeien maar de grond wat te laten indrogen zodat er lucht in kan doordringen. De wortels kunnen hieruit zuurstof opnemen voor de ademhaling en blijven gezonder als wanneer de aarde constant nat wordt gehouden. Ook zullen de plantenwortels 'op zoek gaan' naar het water en daardoor beter bestand zijn tegen droge periodes. Varens moeten over het algemeen vochtig worden gehouden al verschilt dit per soort. Droogtebestendiger planten zoals palmen kunnen een kortstondig watertekort goed hebben. Als je dan een plens water geeft en er borrelt lucht uit de grond, is dat een goed teken.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Varens hebben moeilijk deze zomer

Berichtdoor marinus op 03 aug 2018 11:05

Waarom staan dan bij de kwekers die ik b De regen installatie in de kassen druppelt de hele dag!! ezocht hebt, garden palms kwekerij van eenjarige planten klein ankum, de grond overdag zeiknat.
palmexpert ommen wordt overdag water gegeven de palmbomen:roll:
marinus
 
Berichten: 2447
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
78 bedankjes

Re: Varens hebben moeilijk deze zomer

Berichtdoor draco op 03 aug 2018 12:28

marinus schreef:Waarom staan dan bij de kwekers die ik b De regen installatie in de kassen druppelt de hele dag!! ezocht hebt, garden palms kwekerij van eenjarige planten klein ankum, de grond overdag zeiknat.
palmexpert ommen wordt overdag water gegeven de palmbomen:roll:


Palmen afkomstig uit de kassen met automatische beregening zijn inderdaad soms kleddernat. Als ze het vocht in een dag verbruiken is er niets aan de hand, maar jonge planten met een wortelstelsel dat nog in ontwikkeling is, blijven te lang nat. Het kan ook aan mijzelf liggen maar ik heb slechte ervaringen met dergelijke planten. Bij het verpotten blijkt de wortelstelsel dan onvoldoende ontwikkeld te zijn. Dat kwekerijen overdag watergeven lijkt mij vooral om praktische redenen. Tuinlieden beginnen 's ochtends vroeg en willen 's middags op tijd naar huis. :)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten