Arachniodes adiantiformis grondmengsel

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Arachniodes adiantiformis grondmengsel

Berichtdoor batdah op 09 aug 2018 02:22

Aangezien ik weinig kennis van de teelt van snijgroen varens heb wegens dat ik niet erg van de varens ben ga ik hier toch maar een vraag stellen. Ik heb van onze buurvrouw een grote pol van bovenstaande gekregen ik wilde deze niet hebben maar omdat ik kennelijk te lang staarde kreeg ik een 10 litercontainer met de plant in mijn handen geduwd. Het is het zg ledervaren wat in Spanje en Costa rica onder zwarte netten geteeld word en met containers tegelijk naar noord Europa komt. Ik heb als oud bloemist een enorme aversie tegen varens en andere groene vulling van boeketten, maar deze plant moet ik helaas houden. Ik wil de plant splitsen en verpotten omdat ik de pot waar deze nu in staat te groot vind en te lelijk. Ik kan helaas nu nog geen foto toevoegen omdat ik het resizen nog niet onder de knie heb. Ik ben een tijdje we geweest en nu weer terug vandaar.


In wat voor grondmengsel kan ik het beste deze varen plaatsen?
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Arachniodes adiantiformis grondmengsel

Berichtdoor draco op 27 aug 2018 01:38

Varens zijn over het algemeen weinig kieskeurig wat het substraat betreft. Ik gebruik gewone potgrond op basis van zwartveen of kokospotgrond eventueel gemengd. De geaccepteerde naam van deze varen is overigens Rumohra adiantiformis. ;)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Arachniodes adiantiformis grondmengsel

Berichtdoor batdah op 29 aug 2018 14:09

Bedankt Han voor de tenaamstelling, ik loop nogal achter aangezien dit destijds de naam was.
Ik heb de plant inmiddels enige weken geleden in vieren gedaan en verpot in wat ze hier universele potgrond noemen van het merk Siro type universal, het bevat vooral stukjes gecomposteerde bark en dergelijke en kleine perliet achtige steentjes evenals iets zanderigs het is in ieder geval zeer doorlatend. Potgrond op basis van veen heb ik helaas nog niet gevonden hier. De planten groeien overigens goed ze maken volop jonge bladeren dus de ledervarenkwekerij is gestart ahum.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes


Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron