bruine bladeren cyathea

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

bruine bladeren cyathea

Berichtdoor Cat op 17 apr 2019 12:57

Goedemiddag, ik zou graag wat info krijgen van mensen die meer over boomvarens weten.
Vorig jaar ben ik naar Nieuw Zeeland geweest, een prachtige reis, en nu ook totaal verslaafd aan dit land, groot was ook mijn verbazing toen ik in een tuincentrum een boomvaren vond, een cyathea.
Hij staat in een pot en deed het tot voor kort goed, enkele nieuwe veren bijgekregen, maar momenteel worden de veren bruin en verschrompelen, ik weet niet wat er aan de hand is, misschien last van vorst alhoewel ik hem binnen plaatste als het zou vriezen, nu heeft het 's morgens wel licht gevroren, zou dat daardoor kunnen komen ? En de grootste vraag, wat kan ik nu doen ?
Ik was ook van plan om hem dit voorjaar te verplanten in een grotere pot, tips ook over de juiste potgrond en eventueel bemesting zijn ook welkom, ik moet hem er nu natuurlijk eerst doorkrijgen.
Alvast bedankt.
Cat
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 17 apr 2019 12:47
0 bedankjes

Re: bruine bladeren cyathea

Berichtdoor Guidonno op 17 apr 2019 13:29

Hi Cat,

Ik heb sinds vorig jaar ook een paar Boomvarens staan. Sinds kort ook een paar Cyathea's.
Bij mij heeft de vorst een klein beetje schade achtergelaten. Kleine bruine puntjes aan de uiteinde van de veren. (Het was -3)
Het risico zit hem vaak in dat koude (Vorst) lucht heel erg droog is en de Cyathea kan uitdrogen. Hij moet op de 'warme' momenten veel water hebben. En dat extra water moet op zijn voordat de nachtvosrt intreed. Anders is de schade nog groter.

Die van mij heb ik vorige week verpot met heel veel extra voeding (Beender/bloedmeel). Dit lijkt te helpen bij het herstel en de Cyathea krijgt zijn kleuren weer terug. Muv de dorre puntjes :o

Wat betreft het verpotten:
- Potinhoud verdubbelen is het beste.
- 1/3Turf 2/3 potgrond
- Alles goed mixen en dan lekker veel beender en bloedmeel toevoegen. Ik doe een handje per 10 liter.

*let bij het verwijderen uit de oude pot. Als hij goed vast zit, snij de pot los. Boomvarens zijn onderaan de stam kwetsbaar.
Laatst bijgewerkt door Guidonno op 17 apr 2019 14:31, in totaal 4 keer bewerkt.
Mijn tropische collectie: Trachy Fortunei/Wagarius, Cyathea Cooperi(Revolutum)/Brownie, Blechnum brasiliens, Fatsia Japonica, Sikkimensis Red Tiger, Dwarf Cav, Alocasia TeaCup, Strelitzia Nicolai/Regina
Guidonno
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 24 okt 2018 10:45
19 bedankjes

Re: bruine bladeren cyathea

Berichtdoor Guidonno op 17 apr 2019 13:34

Heb je voor ons een aantal foto's? :)

Hiermee kunnen we het beter beoordelen. Er zitten een aantal Experts hier op het forum. Die zullen vast aanhaken :thumb_up:
Mijn tropische collectie: Trachy Fortunei/Wagarius, Cyathea Cooperi(Revolutum)/Brownie, Blechnum brasiliens, Fatsia Japonica, Sikkimensis Red Tiger, Dwarf Cav, Alocasia TeaCup, Strelitzia Nicolai/Regina
Guidonno
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 24 okt 2018 10:45
19 bedankjes

Re: bruine bladeren cyathea

Berichtdoor Eduard op 17 apr 2019 15:20

Cat schreef:Goedemiddag, ik zou graag wat info krijgen van mensen die meer over boomvarens weten.
Vorig jaar ben ik naar Nieuw Zeeland geweest, een prachtige reis, en nu ook totaal verslaafd aan dit land, .

Had de zelfde ervaring 23 jaar geleden :thumb_up: en was ook op slag verliefd op de prachtige boomvarens, en had gelijk alle info vergaard bij een kweker en kreeg gelijk 4 soorten mee [mini boomvarens ] die goed thuis kwamen, later ben ik ze zelf gaan kweken van sporen.

In het algemeen mag een boomvarenkluit nooit uitdrogen ook niet in de winter, dan is het meestal over en uit als dat echt gebeurt is, het kan zijn dat die te droog heeft gestaan! Verder is het zo dat alle oude blad van vorig jaar wel verschroeid als ze in de zon staat, meestal gaat dat geleidelijk en rollen er nieuwe veren uit, als die ontwikkelen in wat zonlicht zijn ze hier ook tegen bestand, beste plek is half schaduw, in de volle zon treed meestal verbranding op of ontwikkeling van klein gedrongen blad!

Bemesten is nodig als je ziet dat er wel ontwikkeling is maar er niet veel meer gebeurt [te kleine pot] dan kun je groter zetten en een mengsel maken van 2/3 potgrond en 1/3 deel turfstrooisel hier men je wat bloed en beender meel door dan ben je klaar voor de eerste 2 jaar deze meststoffen zijn traagwerkend.

Als je nog niet hoeft te verpotten [dat zie je als de wortels onder de pot uitgroeien] kun je ook wat vloeibare mest geven halve concentratie die je langs de stam en op de kluit giet, niet in de kop, dat kan verbranding geven van de nieuwe rollen, succes ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: bruine bladeren cyathea

Berichtdoor Cat op 17 apr 2019 17:41

Alvast bedankt voor de info, ik post zo snel mogelijk foto's
Van de droogte kan het alvast niet zijn, ik zorgde er steeds voor dat de aarde vochtig was, liet het overtollige water wel uitlekken, en gaf ook water via de "kroon" of hoe noem je het midden waar de nieuwe rollen uitkomen.
Cat
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 17 apr 2019 12:47
0 bedankjes

Re: bruine bladeren cyathea

Berichtdoor Eduard op 17 apr 2019 18:00

Aan de watergift zal het dan niet liggen, was het oud blad wat bruin werd? zo ja dat kan het goed zijn zoals eerder aangegeven, de plant zou nu wel nieuwe rollen moeten geven, zo niet is er wat mis :roll:

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: bruine bladeren cyathea

Berichtdoor Cat op 19 apr 2019 10:47

Goedemorgen, ik krijg mijn foto niet geplaatst wegens te groot, ik heb hem al verkleind nochtans :?
Dus de bladeren worden bruin, ik denk misschien van de zon, maar de plant staat aan de oostkant, waar de zon enkel 's morgens zit, kan het daardoor komen ?
En wat te doen met die bruine bladeren, moet ik ze afknippen als ze volledig bruin zijn of nu al ?
Cat
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 17 apr 2019 12:47
0 bedankjes

Re: bruine bladeren cyathea

Berichtdoor Eduard op 19 apr 2019 11:17

Het zou kunnen [bruin worden] als ze van te voren geen zon gehad hebben, laat ze er aan zitten, normaal haalt de plant hier nog kracht uit, ochtend zon mag geen probleem zijn dat krijgen hier alle boomvarens ;)

Foto verder verkleinen of via een externe foto site; http://palmvrienden.net/help/fotos-uplo ... ar-forums/

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: bruine bladeren cyathea

Berichtdoor Cat op 22 apr 2019 11:45

Dank U voor de info, ik houd jullie op de hoogte van het verdere verloop, hopelijk kan ik hem redden
Cat
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 17 apr 2019 12:47
0 bedankjes

Re: bruine bladeren cyathea

Berichtdoor Cat op 28 mei 2019 11:18

Ik ben blij om te melden dat mijn boomvaren het zal redden, ik heb hem verplant en de bruine bladeren geleidelijk aan weg geknipt. Er komen nieuwe pluimen tot ontwikkeling zodoende is de varen weer bijna volledig groen.
Bedankt voor de tips
Cat
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 17 apr 2019 12:47
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten