Een aantal vragen over boomvarens

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Een aantal vragen over boomvarens

Berichtdoor morganruben op 08 mei 2019 17:35

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum en hoop hier een aantal mensen te treffen die een even grote fascinatie hebben voor boomvarens als ik. Vorige zomer is mijn interesse aangewakkerd tijdens een vakantie op de Azoren, waar verschillende soorten als exoten zijn geïntroduceerd. Ik ben woonachtig in de binnenstad van Utrecht en heb een beschutte schaduwtuin. Ik ben nu met 3 stuks kleine D. Antarctica begonnen en 1 grotere met 80cm stam. De laatste is als kale stam geleverd en moet nog blad gaan aanmaken. Daarnaast heb ik een jonge C. Cooperi. Die staat nu in de volle grond maar haal ik er in het najaar weer uit om te overwinteren. De afgelopen jaren komt de temperatuur bijna nooit meer onder de -5 in mijn tuin, hooguit een keer een nacht -7 maar dat is uiterst zeldzaam.
Ik hoop de komende jaren meer soorten te kunnen verzamelen.

Nu heb ik een aantal vragen over boomvarens en de verzorging ervan.

1. De gemiddelde groeisnelheid van D. Antarctica heb ik redelijk kunnen vinden, maar wat zijn de groeisnelheden van D. Fibrosa, D Squarrosa en C. Cooperi?

2. Welke bemesting kan ik het beste gebruiken en moet ik dit al doen tijdens het eerste jaar van aanplanten? Wordt er verder andere voeding gebruikt voor jonge en oude planten?

3. Remt plaatsing in pot de groeisnelheid?

4. Wat kan ik het beste als groeimedium gebruiken voor het opkweken van sporen?

Alvast hartelijk dank!
morganruben
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 08 mei 2019 16:58
0 bedankjes

Re: Een aantal vragen over boomvarens

Berichtdoor Eduard op 08 mei 2019 19:57

Welkom op dit forum, altijd blij met nieuwe mensen die in boomvarens geïnteresseerd zijn ;)

Allereerst zul je in je beschermde tuin toch tegen de vorst moeten beschermen ook bij D.a. cyathea's altijd onder -3ºC

De groeisnelheid met D.squarrosa en C.cooperi is ongeveer gelijk D.fibrosa is de traagste onder de boomvarens wel een van de hardere [tot -7ºC] en mooiste!

Zelf gebruik ik bloed en beender meel bij het verpotten dat is traagwerkend en voldoet meestal voor 2 jaar, je kunt ook vloeibare mest gebruiken [halve concentratie] wat je langs de stam afgiet en op de kluit.

Ik heb 90% in pot staan waar ze tot het verpotten na het groter zetten goed groeien tot het een keertje ophoud [te grote kuipen] dan stagneerde groei ook je kunt dan wel doorgaan met vloeibare mest

Een goed zaaimedium is atrium/varengrond, deze moet je wel zeven en steriliseren.

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Een aantal vragen over boomvarens

Berichtdoor exoten vriend op 08 mei 2019 21:57

:welkom: op het forum
inderdaad leuk dat er mensen bijkomen met de zelfde interesse s :thumb_up:
:happy_thai:
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes

Re: Een aantal vragen over boomvarens

Berichtdoor draco op 09 mei 2019 01:10

Dicksonia squarrosa groeit gestaag door in de zomer met de ontwikkeling van 1 à 2 veders per groeispurt, terwijl D. antarctica er in het voorjaar doorgaans een complete fontein uitgooit met nog wat gesputter na gedurende de zomer. De squarrosa is alleen geschikt om als kuipplant te houden en vorstvrij te overwinteren. D. squarrosa ontwikkelt vrij snel een slanke stam en die mag nooit indrogen. Zie ook: http://www.kellsbay.ie/nursery/dicksonia-squarrosa
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Een aantal vragen over boomvarens

Berichtdoor morganruben op 09 mei 2019 07:14

Hartelijk dank allemaal voor de snelle en uitgebreide reacties! Daar wordt ik erg blij van :D .

Ja ik snap nu waarom het met het vorige zaaimedium niet goed is gegaan. Ik had zeer fijn vochtig vermiculiet gebruikt omdat ik dat kreeg aangeraden maar dat lijkt niet goed te werken. Ben trouwens benieuwd Eduard, wat maakt de D.fibrosa voor jou de mooiste? Ik ben er weinig mee bekend.
morganruben
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 08 mei 2019 16:58
0 bedankjes

Re: Een aantal vragen over boomvarens

Berichtdoor draco op 09 mei 2019 11:03

Omdat het antwoord van Eduard op de vraag 'wie is de mooiste' nog even op zich laat wachten, doe ik alvast een suggestie op basis van mijn eigen ervaring. Ik vind de fibrosa aantrekkelijker dan de antarctica met name vanwege de kortere veders waardoor de balans evenwichtiger is. Dat is ook afhankelijk van de dikte/hoogte van de stam. Je kunt beide soorten makkelijk van elkaar onderscheiden door de 'ruwheid' van het blad. Als je met de hand over het bladoppervlak strijkt, voelt dat enigzins ruw aan hetzij aan de onderzijde danwel aan de bovenzijde. Ik heb deze soorten niet meer in de collectie en het 'wie is wie' heb ik niet paraat maar dat weet Eduard vast wel.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Een aantal vragen over boomvarens

Berichtdoor Eduard op 09 mei 2019 12:49

Aan de vraag wie is wie gaan we met een foto beantwoorden en daar spreekt ook uit dat de voorkeur naar de D.fibrosa gaat, grote verschil is de stand van het blad de D.fibrosa gaar meer horizontaal dan de D. antarctica , fibrosa straalt als volwassen exemplaar met dikke lichtbruine stam en rokje daar kan geen andere boomvaren tegenop ;) [persoonlijk]
Afbeelding
Deze staan overigens altijd aan waterpartijen zo niet zijn ze minder aantrekkelijk dus wat bruiner qua aanzicht, heb hier nog een korte beschrijving uit mijn N.Z. varen boek,
Afbeelding

De ervaring die ik heb met volle zon is dat het blad toch gaat verkleuren naar rood/groen had altijd schaduw doek, nu een dak van druivenplant wat natuurlijker oogt!

Ik bind de plant op net als D.A en C.australis met bubbelfolie en enkel een zwak gloeilampje 28watt dat is voldoende bij matige vorst, de plant kwam uit de folie zoals hij /zij er in ging,
Afbeelding

Deze is nu 23 jaar oud, had deze mee als mini plantje van uit N.Z. samen mer een kleine D.squarrosa en een C.medullaris , de D.fibrosa heeft nu een stam van 1.10m onderaan 30cm dik en een kroon van 3 m. doorsnee, de C.medullaris een stam van 3.30m hoog en kroon van 5 m doorsnee, in pot blijven de laats genoemde kleiner in doorsnee dus korter blad, mijn eerste D. squarrosa is door uitdroging gesneuveld! Een kloon van deze was een prachtige nakomer maar onderging het zelfde lot daar onoplettende vakantie verzorging na het omwaaien [in pot] het sproeiertje in de kop vergat terug te plaatsen :fluiten:

De D.fibrosa loopt ook later uit dan de D.a. meestal pas in Mei, zie nu nog geen beweging dus dat wordt later dit is gunstig daar de kans op bevriezing van de rollen minder is en ze door beter weer mooier uitrollen dus onbeschadigde ontwikkeling,
Afbeelding

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Een aantal vragen over boomvarens

Berichtdoor Geert1985 op 09 mei 2019 21:40

Ik heb vorige week een d.a. gekocht bij mypalmshop. Hier zitten de veren vanuit de kas nog op. Deze zullen wrs verschroeien in de zon? Wanneer gooit de d.a. zn voorjaarsveren dr uit? Ik lees dat de d.a. dit meestal met veel tegelijk doet.
Geert1985
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 09 okt 2016 11:15
0 bedankjes

Re: Een aantal vragen over boomvarens

Berichtdoor exoten vriend op 09 mei 2019 21:53

hallo geert de dicksonia antartica is nu vollop bezig met de fluch hier meer dan 20veren tegelijk :happy_thai:
ja als die veren veel zon zien zullen deze inderdaad verbranden
heb je een foto Geert?
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes

Re: Een aantal vragen over boomvarens

Berichtdoor morganruben op 09 mei 2019 21:59

Nogmaals bedankt voor de uitgebreide reacties!

Ja ok, dat is duidelijk Eduard en Draco. Een prachtige verschijning zo met die waaier bladen en rokje. Ik moet maar eens naar Nieuw Zeeland zo te zien. Op Sao Miguel, waar ik vorige zomer ben geweest, zijn veel verschillende soorten te zien alleen de D. fibrosa heb ik niet gespot. Vooral veel verschillende Cyathea soorten. Is overigens ook echt een aanrader om naartoe te gaan als je van (boom)varens houd. Vooral rondom Furnas zijn er veel aangeplant rond meren en poelen die worden verwarmd door vulkanische activiteit. Waar tevens heerlijk in gezwommen kan worden ;)

Mooie foto's trouwens, ik zal ook binnenkort wat foto's delen van mijn eigen tuintje zodra de grootste stam zijn bladeren heeft uitgerold.
morganruben
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 08 mei 2019 16:58
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten