wortelloze stam aanplanten

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

wortelloze stam aanplanten

Berichtdoor canarias op 29 feb 2020 18:46

Geacht Forum,

Na wat jaren kleine DIcksonia antarctica's in de tuin te hebben overleefd, durf ik het nu wel aan om een exemplaar met een grote stam aan te planten in de volle grond.
Ik heb een mooi beschut plekje in de tuin waar de kleine Dicksonia's het prima naar het zin hebben, dus daar kan ook wel een groter exemplaar bij.

De vraag is echter: hoe kan ik dat het beste doen met de grootste slagingskans?

Ik heb al een mooi exemplaar op het oog: een fraaie stam zonder wortels met een mooie kruin heb ik al te koop zien staan.
Nu nog het planten: ik denk aan ingraven en stutten met palen voor het eerste jaar en vervolgens voorzien van een druppelsyteem in de kruin voor watergift.
Welke maand in het jaar is de beste planttijd?
Hoe is de stam tijdelijk op te slaan als ik moet wachten met planten?
Liever in een vochtige greppel plaatsen, of kan het ook in wat hoger gelegen grond naast die greppel?
Hoe diep in te graven?
Krijgt de boomvaren ook aan de onderkant wortels?
Hoe verder te verzorgen, behalve dagelijks de druppelaar aan te zetten?
Hebben jullie nog andere bruikbare tips voor mij?

Graag alleen handige tips voor het planten van een stam van ongeveer twee meter hoog (exclusief de balderen), en graag uitsluitend ON-topic antwoorden :)

Dank alvast!
Jorrit
canarias
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 19 jun 2012 22:26
1 bedankjes

Re: wortelloze stam aanplanten

Berichtdoor draco op 29 feb 2020 21:11

Als je zorgt dat de stam steeds water krijgt, zullen er in de grond vrijwel zeker nieuwe wortels uitgroeien. Zorg voor humusrijke grond, potgrond op basis van veengrond of kokosvezels. Plant de stam niet te ondiep omwille van de stabiliteit ( ± 30 cm). Wortelvorming kan vrij snel gaan. Na 1 seizoen had mijn afgezaagde Dicksonia al een flinke wortelkluit ontwikkeld toen deze er na een jaar uit moest vanwege onherstelbare vorstschade.

p.s. Ik heb bij de importeur stammen met volle kroon gezien die aan een ketting hingen en op het beton stonden. Zolang de stam en kruin dagelijk nat worden gespoten is tijdelijke opslag zeker mogelijk.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: wortelloze stam aanplanten

Berichtdoor Eduard op 01 maart 2020 12:16

De wortels groeien enkel rondom de stam weer uit niet aan het afgezaagde eind [onderkant] 30cm is erg veel, kan ook minder de helft volstaat, vochtig houden tot het moment van planten, kan nu al, stutten is wel een must zeker als je een kroon hebt staan, meestal na een jaar staat die goed vastgegroeid, zou er nog vorst komen kun je de grond om de stam tijdelijk even afdekken ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: wortelloze stam aanplanten

Berichtdoor Bulldog op 01 maart 2020 13:32

ik had de mijne een ruime 10 cm in de grond gestoken.
in een megeling van potgrond, turf, lavagruis en nog wat bloed en beendermeel.
het vastzetten heb ik gedaan met 4 betonijzers van een meter.
je klopt die voor de helft in de grond zo dicht mogelijk tegen de stam dat deze op zich al spannen tegen de stam. en dan met van die groote zwarte spanbanden nog eens die ijzers vast spannen zodat het geheel goed opgespannen is.

je gaat waarschijnlijk geen spanbanden vinden die lang genoeg zijn, maar je kan er 3 a 4 aan elkaar zetten om rond de stam te kunnen.

en de betonijzers roesten en zie je bijna niet zitten.
Bulldog
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 20 mei 2012 19:28
Woonplaats: Zuienkerke (West-Vlaanderen)
39 bedankjes


Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten