kwekers Dicksonia antarctica

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

kwekers Dicksonia antarctica

Berichtdoor ruman112 op 28 apr 2021 15:13

Hallo allemaal.
Mijn naam is rudy en ik ben nu al een paar jaar met palmbomen bezig (amateuristisch) :D
Nu is mijn interesse ook in de boomvaren gewekt...
Na veel inlezen denk ik dat ik deze het beste bij een kweker kan kopen op het forum.
Kunnen jullie me daar bij helpen.
Alvast bedankt
Groeten
Rudy van mourik
ruman112
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 01 mei 2019 07:16
Woonplaats: steenbergen
0 bedankjes

Re: kwekers Dicksonia antarctica

Berichtdoor canarias op 28 apr 2021 16:57

Hoi Rudy,

Boomvarens zijn prachtig, maar ook duur en vergen wel wat onderhoud voor de gevorderde plantenliefhebber (veel water geven en een windluwe schaduwrijke plek, goede winterbescherming (inpakken en warmtekabel, etc.)

Ikzelf heb eerst een paar jaar geoefend met een kleine plant om te kijken of ik deze een paar seizoenen in leven kon houden.
Kleine planten vind je weleens bij de normale tuincentra voor ongeveer 30 euro per stuk.

Dat was dus gelukt, na een paar keer de winter overleefd te hebben heb ik de stap gewaard om een grote Dicksonia-stam te kopen.
Via marktplaats kwam ik bij Otto Zeitler in Delfgauw terecht.
Van oorsprong een cactuskweker, die zo nu en dan ook mooie Dicksonia's importeert.
Goede kwaliteit en voorzien van het juiste Tasmaanse label dat deze stammen uit een duurzaam beheerd bos komen (al twijfel ik weleens bij het woord duurzaam, want het blijft natuurlijk roofbouw om een grote varfen uit zijn natuurlijke habitat te halen).
Gekweekte stammen kom je hier niet tegen, want het duurt een eeuwigheid om zover te groeien.

Let op waar je aan begint, het is een dure grap om zomaar dood te laten gaan.
Stammen kosten tussen de 400 en 600 euro ...

Hier de link naar deze importeur:
https://www.marktplaats.nl/a/huis-en-in ... ousPage=lr

Als je nog meer informatie wilt over bijvoorbeeld verzorging, dan stuur je me maar een PB of stel je je vraag op dit forum.

Groet,
Jorrit
canarias
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 19 jun 2012 22:26
1 bedankjes

Re: kwekers Dicksonia antarctica

Berichtdoor draco op 28 apr 2021 17:28

https://www.palmenmann.de/produkte/farn ... -anta-2511 Ophalen scheelt € 50
Voor grotere exemplaren met navenant hogere prijs kun je ook terecht bij mypalmshop.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: kwekers Dicksonia antarctica

Berichtdoor Eduard op 28 apr 2021 17:57

ruman112 schreef:Na veel inlezen denk ik dat ik deze het beste bij een kweker kan kopen op het forum.

Hoi Ruman , welkom op dit forum
Ja er zijn hier op het forum ook een paar actieve kwekers, plaats de vraag bij gezocht dan nemen ze wel contact met je op, dan krijg je een eerlijke gekweekte plant, dat geld absoluut niet voor die stammen import, handelaren maken zich hier nog altijd schuldig aan om deze te blijven bestellen het is en blijft iligale kap in Tasmania heb mijn bronnen daar die dat ook bevestigen, omdat ze het nu moeilijker krijgen stijgen de prijzen, mafia praktijken :evil:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: kwekers Dicksonia antarctica

Berichtdoor ruman112 op 28 apr 2021 18:23

alvast iedereen bedankt voor de uitleg.
Ik wil inderdaad beginnen met een klein plantje die ik in de wintermaanden binnen kan zetten.
Kijken of ik hem in leven kan houden. Ik ben er niet op uit om een illegale varen aan te schaffen.
Groeten
Rudy
ruman112
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 01 mei 2019 07:16
Woonplaats: steenbergen
0 bedankjes

Re: kwekers Dicksonia antarctica

Berichtdoor Folium op 04 jun 2021 07:02

Dag Ruman , ondanks helemaal inpakken in een dikke laag stro met kuip er op heeft mijn boomvaren toch de geest gegeven Deze afgelopen winter.
Het is mijn ervaring dat ze toch gevoeliger zijn dan wordt aangegeven .
Veel succes gewenst in ieder geval.
Folium
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 21 apr 2019 19:11
Woonplaats: Kluisberg / Mont-de-l'Enclus
11 bedankjes


Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten