C. medullaris in een verwarmde tent!

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: C. medullaris in een verwarmde tent!

Berichtdoor Eduard op 02 apr 2014 13:25

Hoi, door het goede weer rollen de nieuwe veren mooi uit, als deze boven zijn hebben de eerste 3 de zomer van 2014 al tegemoet gezien, ben benieuwd hoeveel er gaan volgen,
Afbeelding
Groet, Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: C. medullaris in een verwarmde tent!

Berichtdoor pepeverstreken op 03 apr 2014 11:12

en genieten maar prachtig :thumb_up:

grts

Pepe
pepeverstreken
 
Berichten: 1238
Geregistreerd: 22 nov 2010 17:04
Woonplaats: kontich
104 bedankjes

Re: C. medullaris in een verwarmde tent!

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 04 apr 2014 23:02

Zalig ! :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: C. medullaris in een verwarmde tent!

Berichtdoor griphuz op 21 jan 2016 18:41

Ik zie dat nummer twee ook al aardig aan de maat begint te worden Eduard,...ga je die ook uitplanten t.z.t.?
En ga je dan dingen anders doen? Verwarmingskabels in de grond erbij bijvoorbeeld, ik noem maar iets?

Je hebt nu een aantal jaren ervaring opgedaan met het overwinteren,....zou je dingen anders doen als je het nu overnieuw zou moeten/mogen aanpakken?

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
Avatar gebruiker
griphuz
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 29 okt 2009 12:41
48 bedankjes

Re: C. medullaris in een verwarmde tent!

Berichtdoor Eduard op 22 jan 2016 12:59

Hoi Remko, ik weet nog niet of de kleinere de volle grond ingaat, waar de grote nu staat is de enige plek waar de boomvarens die daar stonden nooit gedraaid hoefden te worden anders krijg je scheve uitgroei en scheef groeiende stam, dus denk het niet.

De verwarmingskabel [120watt] deed het uitstekend bij de eerste tentvorm 2.50 m. hoogte en daar ging de eerste slinger op de bodem aan de buiten randen en dan draaiend om de stam tot aan het groeipunt van de stam.
door de dikke tempex platen is de wortelkluit goed beschermd tegen de vorst in de grond, echter heb ik een foutje gemaakt en gezorgd voor een koude brug door de afwerk stoeprandjes op die platen te leggen, zo komt een klein beetje ijsafzet binnen aan de buitenste randen, dit is nu zeker het geval daar de tent dubbele hoogte heeft en het dubbel zo lang duurt om het geheel op te warmen met het zelfde wattage! dat lukt dus niet meer en had tot -3ºC op 1.5 m. hoogte bij de koudste nacht van -7ºC het blad zit hoger dus daar was het het warmst [heb daar geen meetpunt maar het blad is nog groen] ik zal dus voor extra warmte moeten zorgen en een extra laag bubbelfolie aan moeten brengen, voor de rest voldoet dit concept ;)
P.s. heb vanmiddag de touwen opnieuw moeten spannen en kon even van bovenaf kijken, er is toch heel wat blad bruin geworden, geloof wel dat het in hoofdzaak de oude veren zijn die de follie raken, schrok toch wel :!:

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: C. medullaris in een verwarmde tent!

Berichtdoor Eduard op 25 jan 2016 20:07

Ik had het al aangegeven in het laatste bericht dat het niet zo goed gegaan is met de koude in de tent tijdens het winterse weekje, wordt tijd dat ik een beetje logischer ga nadenken :!: de tent is dit jaar verdubbeld zoals jullie weten,
Afbeelding

Afbeelding

Dure investering [nieuwe hoge ladder] en materialen, maar had wat beter mogen nadenken! De tent was voorheen 2.50 m hoog en werd verwarmd met een 120 watt verwarmingskabel, nagelang de vorst strenger werd kwam er een gloeilamp bij en een tweede laag bubbel folie, nu heb ik de temp, goed in de gaten gehouden dacht ik, helaas was het geen +3.5 maar -3.5ºC :!: met het zelfde wattage als de lage tent de warmte bron had verdubbeld moeten worden, zo zie je maar hoe ouder hoe meer steken je laat vallen :fluiten:
het was vandaag ook 24ºC in de tent en kreeg het niet omlaag, heb de kop eraf gehaald om het te laten koelen, toen zag ik gelijk hoe erg de schade toch weer is, de veren zijn meer dan de helft bruin dus afgestorven de eerste aanzet +-80 cm is nog groen,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

IK heb nu ook het idee om een afneembare kop te maken, het is de enige manier om te koelen als die onder en boven openstaat, morgen een afneembaar kopje maken,
Afbeelding

En hopen dat het hier bij blijft als je alle veren wegneemd heb je pas weer een mooie kroon in Augustus, dat duurt mij te lang, daarom deze poging het blad te behouden, met heel of half blad komen er meer nieuwe rollen op, het jaar dat de kroon behouden bleef kreeg ik 12 veren in een zomer, afgelopen jaar maar 8 omdat ik met kale stam moest starten ;)

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: C. medullaris in een verwarmde tent!

Berichtdoor Hitch op 25 jan 2016 22:19

Da's jammer voor je Eduard. Frustrerend als je er zo veel moeite voor gedaan hebt en je dan nog evengoed met schade te kampen krijgt.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: C. medullaris in een verwarmde tent!

Berichtdoor boomvaren op 25 jan 2016 23:29

Eduard,

Hopelijk blijft het met de schade aan het blad en blijft de rest dat nog niet geraakt is groen.

Wel mooi en interessant de evolutie met jou toren volgen. Eens uitgewerkt moet je er maar pattent op nemen ...

Je kan ook een kant scharnierend maken, zodat je vanaf de begane grond het deksel omhoog duwt met een stang geleider.(moet je niet elke keer naar boven met je ladder.)

groeten Mario R.
boomvaren
 
Berichten: 210
Geregistreerd: 18 apr 2015 23:26
14 bedankjes

Re: C. medullaris in een verwarmde tent!

Berichtdoor zezinho op 26 jan 2016 15:56

Eduard,

Spijtig van die bruine veren, maar binnen enkele jaren zit er toch niets anders op dan de veren te halveren of helemaal weg te snijden . Die toren wordt toch te hoog of de stookkosten te duur of je hebt eens een electriciteitspanne of er komt nog eens een strenge winter en zo kun je nog wel wat ongemakken bedenken.
Ik heb er bij de mijne weer alle veren afgehaald en kan hem op die manier gemakkelijk beschermen. Ik wacht af hoe de kroon er dit jaar gaat uitzien. Het duurt natuurlijk een stuk langer, maar uiteindelijk wordt die toch weer vol. Als ie wordt zoals mijn C. brownii vorig jaar, dan mag ik niet klagen.
Wilfried
Avatar gebruiker
zezinho
 
Berichten: 893
Geregistreerd: 20 okt 2010 17:24
Woonplaats: 9340 smetlede (oost-vlaanderen)
95 bedankjes

Re: C. medullaris in een verwarmde tent!

Berichtdoor Hitch op 26 jan 2016 16:55

Is dat niet gevaarlijk voor de plant om die bladeren er af te knippen? Wegens kans op doodbloeden oid?
Vind dit nu een interessante discussie al wil ik zeker de aandacht niet weghalen van Eduard's topic maar ik zou volgend voorjaar immers ook enkele Cyathea's willen uitplanten (om te beginnen mijn Cyathea brownii en C. smithii) omdat deze me te groot aan het worden zijn om telkens te versleuren maar wat ik me vooral afvraag is wat ik dan met die enorme lappen van bladeren moet doen? Stam is maar +/- 50 cm maar die bladeren halen makkelijk 1.5 m. Beetje groot verschil wat inpakwerk zou betreffen in de winter maar ik heb ook al horen zeggen dat het afhalen van de bladeren bij de van nature bladhoudende varensoorten dit deze planten uiteindelijk uitput.
Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten