Stevige partytent en heater als winterbescherming

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Stevige partytent en heater als winterbescherming

Berichtdoor p e t e r op 04 mei 2014 22:54

Ik heb mijn overdekt terras ooit toegemaakt met de zijwanden van zo'n partytent.
De ramen waren reeds na 1 jaar stuk, vermoedelijk niet UV bestendig genoeg voor langer gebruik. Tevens scheurden de bevestigingsogen uit bij felle wind.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Stevige partytent en heater als winterbescherming

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 04 mei 2014 23:03

Ik wil hier geen spelbreker zijn maar ik raad je af om zo'n partytentje te gaan gebruiken als winterbescherming. Toch niet zo'n zomertentje waarmee je dit topic bent gestart. Die tentjes zijn in de eerste plaats allemaal helaas niet winterbestendig. Die plastieken dingen kun je na een winter wel weggooien of toch zeker na 2 winters. Dat verduurd gewoon van de barre weersomstandigheden, word aan flarden gescheurd met een storm of zakt gewoon in elkaar onder het gewicht van sneeuw enz...
En toch gebruik ik inderdaad zo'n partytent als overwintering van mijn potplanten. Ik heb me zo'n tent gekocht speciaal en alleen voor deze reden. Enige verschil is dat ik wel een winterbestendige tent heb, met zo'n professioneel dik/zwaar zeil zoals je op festivals ziet en een zwaar buizen frame (5cm). Zit zelfs een certificaat bij dat ze vuurbestendig is voor enige tijd. Dit is natuurlijk zo geen tentje van maar 200 euro'tjes, kost wat geld maar dan heb je wel wat. Voor mij is het een perfecte oplossing, mijn twee buren komen iets verder met hun huis naar achter, dus mijn terras is helemaal ingesloten langs beide kanten. Daar zet ik dan elke winter mijn tent, die krijgt dus langs drie kanten gevelwarmte. Ik verwarm nooit in de tent, is niet mogelijk wegens te weinig isolerend. Al heeft die wel een groot beschuttingseffect zeg maar. Toen het buiten -10 vroor was het in de tent -5, toch een groot verschil. Echter zoals ik al zei, warm of vorstvrij krijg je het niet of je moet al inderdaad zo'n zware terrasheater gebruiken ofzo. Ondanks de ramen in de zijkant is het toch vrij donker. Maar last hebben de planten er niet van, het is licht genoeg. Ik heb wel een witte tent, zou geen donkerkleurige tent nemen want dan word het nog donkerder. Ik zet er allemaal potplanten in die wat vorst mogen hebben, geen bananen want dat lukt niet. Het lukt me wel op deze manier Phoenix en Washingtonia door de winter te krijgen met soms minimale schade, zelfs afgelopen horrorwinters :thumb_up:
Als je nog bepaalde vragen hebt, stel gerust.
Hier wat foto's van mijn tent...

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Stevige partytent en heater als winterbescherming

Berichtdoor Gouden HandPalm op 05 mei 2014 08:07

Een wat zwaardere tent is inderdaad wat meer stormbestendig. En een witte tent is beter dan een zwarte. Hoopvol is dat je dus zonder bijverwarming al een reductie van 5 graden vorst kunt bewerkstelligen. Een en ander hangt wel af van de ligging van je tent. Bij jou [Dimitri] staat hij mooi ingesloten tussen muren, maar verder ziet het er vrij open en windgevoelig bij je uit. Bij mij zou hij tussen conifeerhagen en mijn huis komen te staan. Met bijverwarming hoop ik het dan vorstvrij te kunnen houden.

Mijn zorg is wel het gasverbruik (over elektrische heaters wil ik niet eens nadenken). Heeft iemand ervaring met het verbruik van deze propaanheaters? (Ik zal ook eens navraag doen bij cafe-eigenaren wat zij kwijt zijn aan terrasverwarming per dag).

Als een propaanfles na een dag leeg is dan wordt het natuurlijk een dure grap om bij te verwarmen...
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Stevige partytent en heater als winterbescherming

Berichtdoor ick op 05 mei 2014 10:30

Daar heeft Dimi natuurlijk wel een punt. Ik gebruik dan ook 'serieuze' tentstokken en geen lichtgewicht partytent. Die van Dimi's tent zien er nog wel een stuk zwaarder uit dan die van mij, maar dat heb ik hier in mijn superbeschutte tuintje ook niet nodig. De wind speelt hier nauwelijks een rol en de tent kan hier makkelijk op diverse punten vastgesjord worden.
De kwaliteit van een dergelijke tent is wel zeker iets om rekening mee te houden, vooral met de exacte plek waar je de tent wilt neerzetten (i.v.m. de weersomstandigheden).
Wat isolatie betreft: het is heel gemakkelijk om een of meerdere lagen noppenfolie aan te brengen aan de binnenzijde van een dergelijk tent, waardoor de tent veel beter geisoleerd is. Ik doe dat alleen tijdelijk, alleen in een periode met vorst overdag. Maar dan vallen de kosten van bijverwarmen ook redelijk mee.

Groet, rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten