Inventaris voor overwintering van exoten

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Inventaris voor overwintering van exoten

Berichtdoor Cumulus op 28 aug 2014 20:11

Hallo iedereen,

We zien het allemaal niet graag onder ogen, maar de zomer loopt weer op haar laatste benen en de meteorologische herfst begint volgende week al.

Sommigen zullen misschien het probleem herkennen van 'welke planten heb ik nu weer in de tuin gezet, en welke heb ik al binnengehaald of beschermd voor de winter?'. In ieder geval overkomt dit mezelf vaak en stel ik na de eerste vorst vast dat ik die en die plant nog vergat af te dekken of weg te halen. Fouten die ik helaas maar één keer maak als je begrijpt wat ik bedoel. Daarom heb ik in Excell een inventaris gemaakt. Deze wil ik met jullie nu delen zodat je er ook wat aan hebt :)

Hoe werkt het nu?

Je ziet in de spreadsheet drie kolommen. Een voor hardheid, een voor grootte en een voor de waarde die de plant voor jou heeft. Links van de kolommen is er plaats om de plantennamen te zetten en rechts een box welke je kan aankruisen als je de betreffende plant al hebt 'klaargemaakt' voor de winter/ eerste vorst. In de drie kolommen kruis je de eigenschap aan:

- bij grootte helemaal links kruisen als het een klein plantje is, rechts als het een hele grote is.
- bij hardheid helemaal links kruisen als je hem al bij een frisse nacht van +5C moet binnenhalen en helemaal rechts als hij pas bij strenge vorst bescherming nodig heeft.
- waarde: helemaal links als het een plant is die je overal tegenkomt bij collega's, vrienden, in alle tuincentra etc en dus makkelijk te vervangen. Helemaal rechts als het er een is die moeilijk te vervangen is of waar je emotioneel aan gehecht bent etc.

Het spreekt voor zich dat deze drie kolommen helpen bij het inplannen van de beschikbare ruimte in de serre/garage (groottekolom) en je helpen keuzes te maken wanneer je niet alles erin gepropt krijgt (waardekolom) en je kan ook meteen zien welke planten nog even kunnen blijven staan als het maar een flauw winterprikje wordt (hardheid).

Voor optimaal gebruik druk je het af op een A4 blad en stel je de printer in dat het goed over het blad uitgelijnd wordt. Dan kan je vanaf nu al rondjes door de tuin maken en alle planten opschrijven die je hebt, zodat je tegen dat het zover is en de eerste vorst komt, zeker bent dat de lijst helemaal volledig is. Wanneer je begint met beschermen en binnenhalen kan je dan alle planten in de lijst afkruisen wanneer ze in orde zijn en zie je meteen wat je nog vergeten bent.

Ben jij ook zo iemand die heel het jaar door exoten in de tuin wil zien en dus alles na een vorstperiode weer buitenzet in alle uithoeken van de tuin? Maak dan meerdere kopieën nadat je de planten hebt ingevuld. Telkens Thialf een nieuwe aanval op de Lage Landen beraamt kan je dan gemakkelijk weer alles binnenhalen en afkruisen zodat er niets achterblijft.

Hopelijk hebben jullie er wat aan, en vooral niet vergeten te genieten van de nazomerdagen tussen het aanvullen van de inventaris door ;)

De link naar het bestand:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/90016227/inventaris%20exoten.xlsx
Planten, stekken of zaden weg te geven of te ruilen? Bezoek mijn plantenruilplatform op http://www.floraswapper.com
Avatar gebruiker
Cumulus
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 12 dec 2012 13:17
5 bedankjes

Re: Inventaris voor overwintering van exoten

Berichtdoor Jozef op 30 aug 2014 11:51

Mooi initiatief, ik krijg een foutmelding in excel en kan je bestand helaas niet openen.
Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Inventaris voor overwintering van exoten

Berichtdoor oktober07 op 30 aug 2014 19:40

Mooi gedaan,bedankt om het te delen onder de verslaafden.....
Gr
Johan
oktober07
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 02 jul 2011 17:19
Woonplaats: Puurs ( belgie)
9 bedankjes

Re: Inventaris voor overwintering van exoten

Berichtdoor Cumulus op 31 aug 2014 08:25

Jozef schreef:Mooi initiatief, ik krijg een foutmelding in excel en kan je bestand helaas niet openen.
Gr. Jozef
kan je zeggen wat er in die foutmelding staat? Welke versie van Excel gebruik je? Open Office kan misschien een alternatieve manier zijn om het te openen, dat is een gratis versie van Microsoft Office
Planten, stekken of zaden weg te geven of te ruilen? Bezoek mijn plantenruilplatform op http://www.floraswapper.com
Avatar gebruiker
Cumulus
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 12 dec 2012 13:17
5 bedankjes

Re: Inventaris voor overwintering van exoten

Berichtdoor Lampenz op 01 sep 2014 08:37

Ik heb een overzicht gemaakt van mijn tuin (in excel) Lengte x breedte, hierin heb ik gekleurde vlakken van waar mijn tropische planten staan. Groen betekend dan winterhard, en het gaat van groen langzaam naar rood. Aan de grote van de vlakken kan ik zien hoeveel ruimte ik nodig heb, Hoe roder het vak, destemeer bescherming die plant/bloem nodig heeft.

Ik ben pas begonnen met mijn tuin, dus ik ga mijn excel dit jaar testen. Wellicht kan ik een combinatie maken van de door jou aangeleverde excel lijst. Ziet er goed uit namelijk wat jij hebt geproduceerd, harstikke top.
Waar rook is, is worst
Avatar gebruiker
Lampenz
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 18 aug 2014 15:05
Woonplaats: Doetinchem
37 bedankjes

Re: Inventaris voor overwintering van exoten

Berichtdoor Jozef op 01 sep 2014 18:50

Fout tijdens het verzenden van de opdracht naar het programma. Dat is de melding.
Tjaah ik ben nu niet bepaald een wizzzkid.. :lol:

Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Inventaris voor overwintering van exoten

Berichtdoor Bulldog op 01 sep 2014 19:17

geen probleem hier om het te openen.
het is een xlsx file, oude(re) versies van excell krijgen dit niet open.
voor een oudere versie van excell moet je een xls file hebben.
Bulldog
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 20 mei 2012 19:28
Woonplaats: Zuienkerke (West-Vlaanderen)
39 bedankjes

Re: Inventaris voor overwintering van exoten

Berichtdoor Lampenz op 02 sep 2014 10:23

Ik heb het voor de mensen die geen nieuwe versie van excel hebben, het document omgezet naar een excel 97-05 formaat:

Klik
Waar rook is, is worst
Avatar gebruiker
Lampenz
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 18 aug 2014 15:05
Woonplaats: Doetinchem
37 bedankjes

Re: Inventaris voor overwintering van exoten

Berichtdoor Jozef op 03 sep 2014 18:50

Hoi Lampenz, goed gedaan maar in ieder geval voor mij niet de oplossing, ik krijg dezelfde boodschap.
Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Inventaris voor overwintering van exoten

Berichtdoor Lampenz op 04 sep 2014 08:35

@Josef:

Als je een google e-mail account hebt kun je het openen door het naar jezelf te mailen, en in je mailbox het bestand te openen via google docs.
Waar rook is, is worst
Avatar gebruiker
Lampenz
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 18 aug 2014 15:05
Woonplaats: Doetinchem
37 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten