Laat de sneeuw maar komen..

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Laat de sneeuw maar komen..

Berichtdoor Harold538 op 28 jan 2015 16:21

image.jpg
image.jpg (122.85 KiB) 5768 keer bekeken


Aangezien het vorige week stevig sneeuwde bij ons in het noorden van het land moest ik helaas waarnemen dat door het gewicht van de sneeuw heel veel stengels van de Trachycarpus Fortunei aan het doorhangen waren.

Als het goed is komt er vanavond weer een lading sneeuw aan en heb vanmiddag maar een oplossing bedacht voor dit probleem. Rieten matten om de stam binden (lijkt trouwens eenvoudiger dan dat het is) en op de kop een paraplu/parasol. Helpt ook een klein beetje tegen veel regenval.

Als er geen verwachting van sneeuw meer is. Is het dan verstandig i.v.m. luchten om de hele boel weer los te halen??
Mijn exotische tuin

viewtopic.php?f=49&t=14359
Harold538
 
Berichten: 182
Geregistreerd: 18 mei 2012 04:23
Woonplaats: Noord Nederland
5 bedankjes

Re: Laat de sneeuw maar komen..

Berichtdoor Harold538 op 28 jan 2015 16:23

image.jpg
image.jpg (120.92 KiB) 5767 keer bekeken


Ook de Washingtonia Robusta staat enigszins droog...tot nu toe verder nog niet beschermd geweest. :)
Mijn exotische tuin

viewtopic.php?f=49&t=14359
Harold538
 
Berichten: 182
Geregistreerd: 18 mei 2012 04:23
Woonplaats: Noord Nederland
5 bedankjes

Re: Laat de sneeuw maar komen..

Berichtdoor draco op 28 jan 2015 17:47

Onder plastic kan het gaan smeulen, rietmatten kun je tot het voorjaar laten zitten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Laat de sneeuw maar komen..

Berichtdoor Jozef op 28 jan 2015 21:40

Ziet er prima uit. Zodra de sneeuw weg is kan je dit ongedaan maken, maar het beschermt ook tegen de regen. Dus je kan het ook laten zitten. Ik bescherm mijn Washingtonia al bij-3. Ook omdat het hier meestal kouder is als het weerbericht aangeeft. Datgene wat je in een pot hebt staan is overigens gevoeliger voor vorst als planten die in de volle grond staan.
Gr.Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Laat de sneeuw maar komen..

Berichtdoor PalmPat op 29 jan 2015 11:57

"Laat de sneeuw maar komen.."

Dat dacht ik gisteren dus ook, toen ik naar de weersvoorspellingen keek. Om schade te voorkomen, diverse palmen weer voorzien van afdakjes tegen de sneeuw en/of opgebonden/ingepakt. Vooralsnog is het hier echter helemaal droog en relatief rustig qua weer. Ook als ik naar de actuele weer-sites kijk, dan zit er hier voorlopig helemaal niets aan te komen. Ook voor de komende dagen lijkt de voorspelling behoorlijk af te zwakken.
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
35 bedankjes

Re: Laat de sneeuw maar komen..

Berichtdoor Harold538 op 29 jan 2015 12:04

Inderdaad, ook hier in het noorden vrijwel niks aan de hand. Ik laat bescherming nog even zitten tot het weekend en daarna gaat het weg. Al die moeite voor niks, haha. Maar ja, het hoort bij de hobby. Vanmiddag komen op bestelling de flesjes Palma Forte en Palm Focus binnen en kan bijna niet wachten om dat toe te dienen. :D
Mijn exotische tuin

viewtopic.php?f=49&t=14359
Harold538
 
Berichten: 182
Geregistreerd: 18 mei 2012 04:23
Woonplaats: Noord Nederland
5 bedankjes

Re: Laat de sneeuw maar komen..

Berichtdoor Lampenz op 29 jan 2015 12:07

Ja, Hier zo'n beetje hetzelfde verhaal. Tevens, alles wat er uit de lucht valt is maar mondjes maat sneeuw te noemen. Het is toch wel grotendeels water wat er valt. De KNMI meldt er lustig op los terwijl er in groot deel van de meldingen toch maar weinig van klopt.

Het is net een soort verzekeringsmaatschappij die zich indekt voor het geval ze (in het geval van de KNMI) een keer gelijk hebben, en er echt de pleuris uitbreekt. Want dan kunnen ze zeggen: "We zeiden het toch".
Waar rook is, is worst
Avatar gebruiker
Lampenz
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 18 aug 2014 15:05
Woonplaats: Doetinchem
37 bedankjes

Re: Laat de sneeuw maar komen..

Berichtdoor PalmPat op 29 jan 2015 12:34

Lampenz schreef: alles wat er uit de lucht valt is maar mondjes maat sneeuw te noemen. Het is toch wel grotendeels water wat er valt.


Hier is het sinds gister(na)middag droog, ondanks de voorspellingen niets uit de lucht komen vallen, geen spatje. Af en toe zelfs een (zwak) zonnetje en dus vooralsnog de beste dag qua weer van de afgelopen dagen. Plastic "verpakkings-materiaal" dus reeds weer van de palmen verwijderd ;)
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
35 bedankjes

Re: Laat de sneeuw maar komen..

Berichtdoor Lampenz op 29 jan 2015 13:26

Mmm het verwijderen van het verpakkingsmateriaal vind ik voor nu nog wat voorbarig. De voorspellingen zijn toch dat het morgen en overmorgen ook nog kansen biedt op naar weer (van uit palm liefhebbend oogpunt gezien).
Waar rook is, is worst
Avatar gebruiker
Lampenz
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 18 aug 2014 15:05
Woonplaats: Doetinchem
37 bedankjes

Re: Laat de sneeuw maar komen..

Berichtdoor PalmPat op 29 jan 2015 13:42

Vandaar dat ik ook alleen maar het plastic verpakkingsmateriaal heb verwijderd. De palmen blijven gewoon opgebonden en niet-verstikkend materiaal blijft gewoon zitten. ;)
Plastic hoezen en overkappingen zitten er indien nodig zo weer omheen.
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
35 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron