hoe Plumeria overwinteren?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

hoe Plumeria overwinteren?

Berichtdoor mediterra plants op 03 sep 2015 10:15

Hoi,

Ik vroeg me af hoe ik het best een plumeria kan laten overwinteren.
Nu staat hij nog in de serre. Maar ik veronderstel dat ik hem deze winter wel moet binnen nemen. De serre is wel verwarmd maar 6 graden is denk ik wel te koud.
Kan ik hem gewoon in huis laten overwinteren? Hoe warm ongeveer?
Daar de bladeren afvallen straks moet hij in de winter ook geen of een beetje water hebben?
Wanneer stop of verminder ik het best om water te geven?
Alle tips zijn welkom want ik zou het jammer vinden om mijn Plumeria te verliezen het is een waar pracht exemplaar dat ik meegebracht heb van Madeira dit jaar.

grtjs en alvast veel dank,
mediterra plants
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 12 okt 2014 11:14
Woonplaats: Veldegem
5 bedankjes

Re: hoe Plumeria overwinteren?

Berichtdoor s.janssen op 03 sep 2015 13:31

Als de bladeren geel gaan worden en afvallen stop je met water geven, de grond niet uit laten drogen maar heel lichtjes vochtig houden om afsterven van de wortels tegen te gaan. 6 Graden is zeker te koud voor deze jongens. Ik overwinter ze gewoon in de huiskamer/slaapkamer/of zolder, dit hoeft niet perse op een lichte plek te zijn, want ze hebben toch geen bladeren.

In het voorjaar (maart/arpril) de plant verhuizen naar je serre en bij het uitlopen voorzichtig weer water geven.

Let wel, dit is mijn ervaring, het kan zo maar zijn dat iemand het anders doet en dat ook prima werkt.

Succes!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: hoe Plumeria overwinteren?

Berichtdoor hexina op 24 sep 2015 15:11

ik heb ze ook binnen op de zolder voor het venster staan.
Dadelijk zullen alle bladeren afvallen en hier krijgen ze een klein dopje water af en toe.
Ik heb begrepen dat als de stam begint te rimpelen ze een klein beetje water mogen hebben. In het voorjaar bij voldoende licht en warmte komen al snel de nieuwe blaadjes tevoorschijn en dan laat ik de grond steeds uitdrogen tussen de gietbeurten door.
Ik steek altijd een vinger in de potgrond en wacht tot deze goed is uitgedroogd :thumb_up:
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
Avatar gebruiker
hexina
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 21 apr 2011 13:57
Woonplaats: Heerlen
67 bedankjes

Re: hoe Plumeria overwinteren?

Berichtdoor mediterra plants op 24 sep 2015 16:08

Van mij staan ze nog goed in blad (groen). Zou ik ze nu ook al binnen pakken of wacht ik best tot de bladeren geel beginnen worden?
Is het al te koud nu 's nachts? Ik heb nog een 7 a 8gr in de serre.
mediterra plants
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 12 okt 2014 11:14
Woonplaats: Veldegem
5 bedankjes

Re: hoe Plumeria overwinteren?

Berichtdoor dj_embé op 24 sep 2015 16:13

Mijn plumeria staat nog volop met bladeren buiten hoor.
Als het echt kouder begint te worden verhuist ie gewoon weer naar de woonkamer.
En geef ik hem maar zelden water.
Avatar gebruiker
dj_embé
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 09 jun 2014 20:59
Woonplaats: Wijchmaal (Peer) Limburg, België
88 bedankjes

Re: hoe Plumeria overwinteren?

Berichtdoor hexina op 29 sep 2015 17:49

buiten heb ik ze nu niet staan staan bij mij op de onverwarmde zolderkamer voor het grote raam
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
Avatar gebruiker
hexina
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 21 apr 2011 13:57
Woonplaats: Heerlen
67 bedankjes


Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten