winterbescherming 2016-2017

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: winterbescherming 2016-2017

Berichtdoor Carlo op 09 okt 2016 21:25

Nee hoor, nog helemaal niets en dat ben ik voorlopig niet van plan ook. Komende twee weken nog zeker niet gezien de voorspellingen. Wel alvast begonnen met de kassen leeg te trekken zodat het spul straks er meteen in kan. Met wat geluk trekken we het weer tot de kerst. Doorgaans komt er eerst een vorstprikkel en vervolgens weer weken niets dus we wachten het wel weer af.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1927
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: winterbescherming 2016-2017

Berichtdoor Eduard op 09 okt 2016 21:41

Helemaal mee eens :thumb_up: hier rollen alle boomvarens nog volop, de nachten zijn nu nog fris maar vanaf Vrijdag weer een stuk zachter ook de dag temp. gaat weer richting 17ºC hoop ook zeker tot Kerst alles nog buiten te hebben ;)

P.s. een beetje voorbereiding kan nooit kwaad, de afdakjes kun je rustig maken kan geen kwaad, maar inpakken nog even niet mogen we hopen :roll:

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: winterbescherming 2016-2017

Berichtdoor Amar op 21 okt 2016 09:34

Ik heb de mogelijkheid om mijn planten in een kas te laten overwinteren waarbij de temperatuur minimaal 5-8 graden wordt (als het echt koud wordt). De kas is van een tuincentrum/kweker waarbij ze doeken onder het glas uit kunnen schuiven tegen koudestraling en ook verwarming (enorme ventilatorkachel) hebben. Dit is de eerste keer dat ik dit zal proberen en ben benieuwd of dit goed zal gaan. Heeft er iemand toevallig ervaring met het overwinteren in een kas? Waarop moet ik letten? En bijvoorbeeld met de hoeveelheid water die wordt gegeven?
Ik wil mijn maurelli's, musella lasiocarpa, musa velutina, canna, strelitzia's en oleander hierin laten overwinteren.
Amar
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 17 okt 2010 23:42
Woonplaats: Culemborg
15 bedankjes

Re: winterbescherming 2016-2017

Berichtdoor draco op 21 okt 2016 10:06

Mijn kuipplanten overwinteren in de kas die vorstvrij wordt gehouden. Maar overwinteren bij 5-8°C is prima. Worden de planten er verzorgd of moet je daar zelf op letten ? De behoefte aan water zal in de winter laag zijn, maar kan in het vroege voorjaar vanaf maart snel toenemen onder invloed van de krachtiger zon en oplopende temperatuur in de kas. Ook wanneer tijdens een vorstperiode harder gestookt wordt, stijgt de waterbehoefte als gevolg van een sterkere verdamping door de afnemende luchtvochtigheid. Het condenswater druipt dan van de ramen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: winterbescherming 2016-2017

Berichtdoor leroy op 21 okt 2016 13:41

hier enkel alle zaailingen naar binnen gebracht en een balk langs de trachy geplaatst uit voorzorg. De grote bakken staan nu allemaal tegen de gevel van de aanbouw en blijven hier nog een tijdje staan.
Tent is voorlopig geen idee meer.....ga kijken of ik het anders an oplossen.

Overigens staan er ook nog diverse zaailingen in de volle grond, moestuin blijft dan tenminste groen haha :thumb_up:
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy
 
Berichten: 855
Geregistreerd: 04 nov 2011 11:19
63 bedankjes

Re: winterbescherming 2016-2017

Berichtdoor Amar op 25 okt 2016 20:14

draco schreef:Mijn kuipplanten overwinteren in de kas die vorstvrij wordt gehouden. Maar overwinteren bij 5-8°C is prima. Worden de planten er verzorgd of moet je daar zelf op letten ? De behoefte aan water zal in de winter laag zijn, maar kan in het vroege voorjaar vanaf maart snel toenemen onder invloed van de krachtiger zon en oplopende temperatuur in de kas. Ook wanneer tijdens een vorstperiode harder gestookt wordt, stijgt de waterbehoefte als gevolg van een sterkere verdamping door de afnemende luchtvochtigheid. Het condenswater druipt dan van de ramen.

De planten worden verzorgd, dat zit bij de service. Een lage waterbehoefte in de winter en in de aanloop naar het voorjaar kan de watergift toenemen naarmate de temperatuur en aantal zonuren toeneemt. Zijn dat de instructies die ik mee kan geven?
Amar
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 17 okt 2010 23:42
Woonplaats: Culemborg
15 bedankjes

Re: winterbescherming 2016-2017

Berichtdoor Yvan op 20 jan 2017 23:19

Hallo, heeft er iemand ervaring met warmtelampen? Wat is de warmteopbrengst en welke oppervlakte of volume kan 1 lamp van bv 150watt aan? :?:
Avatar gebruiker
Yvan
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 29 apr 2016 21:42
Woonplaats: Moerzeke-Kastel
0 bedankjes

Re: winterbescherming 2016-2017

Berichtdoor Dennis_S op 21 jan 2017 11:45

Ik heb in de beginjaren een warmtelamp van 150 Watt gebruikt. Die geeft heel veel warmte. Alles hangt samen met de ruimte en de mate van isolatie. Ik bedoel, als je de lamp gebruikt om een kubieke meter te verwarmen, maar het hok bestaat alleen uit een enkele laag plastic, dan kom je tekort. Maar wikkel je dezelfde kubieke meter met een dubbele laag dik bubbelplastic, dan wordt het erg warm. Een thermostaat is dus aan te bevelen, zodat de lamp aan en uit gaat. Want 150 Watt slurpt toch echt veel stroom. Bovendien is een warmtelamp aangesloten op een themostaat geen lang leven beschoren omdat deze om de haverklap aan en uit gaat. Om die reden gebruik ik nu warmtekabels. Veel efficiënter. Met deze koude dagen gebruik ik nu gemiddeld 5 a 6 kW per etmaal voor vijf kabels. En daarmee verwarm ik echt grote planten maar in relatief strakke verpakkingen van bubbelplastic met slechts een dunne luchtlaag tussen de plant en het plastic voor luchtcirculatie.
De warmtelamp gebruik ik echter nog steeds. Mijn Musa basjoopol staat ingepakt in een ruimte van circa twee kubieke meter. Daarin is één warmtekabel verwerkt die de boel prima vorstvrij houdt met dit weer. Maar als het bijvoorbeeld -14 zou worden weet ik het nog niet zeker. Daarom staat de lamp er in als backup, maar zet ik m pas aan als het zo koud mocht worden. Tot nu toe dus niet gebruikt.

De warmtekabels die ik gebruik zijn 10 m lang en verbruiken 100Watt. Maar er zit een ingebouwde thermostaat in die aanslaat bij circa 3 plus en afslaat bij 5 plus. Door de goede isolatie die ik toepas, slaan ze maar weinig aan en is het verbruik veel minder. De kabels zijn niet goedkoop, iets van 70 euro, maar gaan lang mee. Zonder deze kabels ben je veel kosten kwijt aan lampen, stroom en themostaten. Ik heb berekend dat dit dus veel efficiënter is, maar wel een aardige investering.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: winterbescherming 2016-2017

Berichtdoor Ruud op 21 jan 2017 14:26

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb twee hokken daarin zit een thermostaat een elektrische kachel en een lamp
De thermostaat schakeld tussen 0 en 5 graden
De elektrische kachels staan op stand1(1000 watt) meer dan genoeg
Als ze aanslaan gaat ook gelijk de lamp branden zo hou ik controlle
Dit systeem werkt prima zeer tevreden
Bij min 5 schakeld hij meestal 5min aan en 3 kwatier uit best gunstig
Voordeel van deze hokken je kan het dak open zetten met zon en boven nul om te ventileren
Het lekkerste is toch altijd een Palmke in de hand
Avatar gebruiker
Ruud
 
Berichten: 363
Geregistreerd: 21 apr 2011 21:23
Woonplaats: Maassluis(Z.Holland)
10 bedankjes

Re: winterbescherming 2016-2017

Berichtdoor Herman op 21 jan 2017 16:10

Hoi Dennis,
De methode die jij hanteerd doe ik ook al jaren zo bij de butia en de robusta, dus ook met thermostaat in combinatie met warmtekabel en lamp.
Echter heb ik de thermostaat in gesteld van min0,5 tot plus 1.
Moet je wel compliment geven wat betreft je bouwwerken, die hutjes van mij zijn niet zo deftig. :D
Avatar gebruiker
Herman
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 11 dec 2012 21:21
Woonplaats: Wanssum
30 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron