Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgrote s

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgro

Berichtdoor draco op 17 jan 2018 22:04

Dat een thermostaat pas aanslaat/afslaat bij ± 1° verschil tov de ingestelde waarde is iets om rekening mee te houden. Het is functioneel waarschijnlijk zo bedoeld omdat bij een grotere nauwkeurigheid de verwarming anders frequent aan en uit zou schakelen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgro

Berichtdoor Flatsix op 17 jan 2018 22:15

Dit is de tekst die ik van QLIMA ontving ivm. mijn vragen aangaande de werking van de thermostaat en de functie "SAVE" op de kachel, nl. :

"Met de functie “SAVE” kunt u de temperatuur begrenzen. Als deze functie is ingeschakeld, zal de kachel automatisch afslaan (met +/- 3 minuten vertraging) indien de kamertemperatuur 3°C boven de ingestelde temperatuur komt . Als de kamertemperatuur vervolgens weer 1°C onder de ingestelde temperatuur komt, zal de kachel automatisch weer aanslaan."

Heb dat idd. ook vastgesteld dat die aangaat als 1 getal lager dan het ingestelde wordt weergegeven als serre-temperatuur.... :D
Flatsix
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 03 dec 2017 22:47
3 bedankjes

Re: Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgro

Berichtdoor hanscazan op 29 jan 2018 22:10

He he, zou je dan eindelijk toch mogen uitproberen volgende week :), al hoop ik dat je minimaal toch volgend jaar moet wachten hoor :lol:
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgro

Berichtdoor Eduard op 30 jan 2018 00:09

Gelukkig is het alweer bijgesteld en gaat het naar alle waarschijnlijkheid helemaal niet vriezen, lets hope so ;) die kachel testen komt nog wel een keer :fluiten:

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgro

Berichtdoor Hansvdb op 30 jan 2018 11:48

De kas verwarmen met een oliekachel blijft toch een probleem. Die kachels zijn daar niet voor bedoeld, dus het blijft behelpen.
Ik vraag mij af hoe de verbinding is tussen de brander en de thermostaat. Is dat electronisch of via een relais? Wordt de brander electronisch ingeschakeld dan valt er weinig te doen, maar gebeurt het met een contact van een relais dan zou je de thermostaat van de kachel kunnen vervangen door een externe spanningsregelaar.

Voor het ontkiemen van warmtebehoeftige zaden heb ik een onderzetter gemaakt met een electronische regelaar die tot op een graad nauwkeurig in te stellen is. Een potentiaalvrij contact schakelt een verwarmingsfolie die op een aluminium plaat is geplakt. De regelaar blijkt de temperatuur niet erg nauwkeurig te meten, maar dat is niet erg want ik controleer op de temperatuur van de potgrond met een apart thermometertje en stel de regelaar daar op in. De temperatuursensor zit tegen de aluminiumplaat geschroeft:

P1010313a.JPG
P1010313a.JPG (260.98 KiB) 4567 keer bekeken

Met de winter in zicht bedacht ik dat het systeem ook gebruikt zou kunnen worden om een elektrische kachel in- en uit te schakelen. Omdat de regelaar dat niet zou kunnen (Hoewel 10A schakelvermogen bij 230V) heb ik een magneetschakelaar ingebouwd, een omschakelaar om te kiezen wat verwarmd moet worden, en een stopcontact voor de kachel:

P1010314a.JPG
P1010314a.JPG (234.27 KiB) 4567 keer bekeken

De regelaar is ingesteld om bij 3C in te schakelen en bij 4C uit te schakelen. In werkelijkheid is dat dus ongeveer 1- en 2C.
De kachel heeft 3 standen en een eigen thermostaat, maar die gebruik ik niet, dit is nauwkeuriger. Het heeft al gewerkt december vorig jaar, toen het even 's nachts vroor.

Sommigen denken dat een oliekachel voordeliger is. In ieder geval in Nederland met de hoge brandstofprijzen is dat maar de vraag. Een liter olie zoals geadviseerd voor de Qlima kachel kost 2,25 euro. Daar levert de kachel gedurende drie uren drie kWh aan energie voor. In die tijd gebruikt hij ook elektriciteit, voor de blower en voor de regeling, ongeveer 0,3kWh. Dat kost dus 2,25 + 0,07 = 2,32 euro voor drie uur verwarmen.

Een elektrische kachel gebruikt 9kWh, kost 9 x 0,21 = 1,89 euro. De elektrische kachel is goedkoper bij de genoemde brandstofprijs.

Daarnaast is een oliekachel veel duurder in aanschaf, moet je steeds brandstof gaan kopen, is hij storings-gevoeliger, moet er een afvoer zijn voor de verbrandingsgassen, wat warmteverlies betekent, en krijg je extra condensatie in je kas.
Zie vervolgens de besparing aan energiekosten als je bijvoorbeeld maar 1 euro voor een liter olie zou moeten betalen, dan bespaart een oliekachel je 1,89 - 1,07 = 0,82 euro per drie uur = 27,6 cent per uur. Stel de kachel brandt 200 uur in de winter, dan heb je dus 53 euro bespaard. Niet de moeite waard naar mijn idee, vooral met winters zoals deze.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgro

Berichtdoor Eduard op 30 jan 2018 12:32

Zoals eerder aangegeven sta ik hier helemaal achter, elektrisch stoken is de meest veilige en achteraf vaak goedkoper dan alle oliegestookte kachels, ik heb er 3 staan van primitief tot Zibro-laser kachel, wat Han ook al aangeeft heb je veel meer condens en de lucht wordt smerig zelfs in een onvoldoende geventileerde ruimte stinkt de laserkachel ook nog! Sinds ik met deze hobby bezig ben of beter gezegd toen het uit de hand liep en er grote serre's moesten worden gebouwd begon gelijk dit probleem van vorstvrij houden in de winters, en wat voor een grote ellende het was met petroleumkachels :!: :!: :!: vaak bij handmatig te laag afstellen gingen ze uit of kwalmen zodat alles onder het roet zat, tien keer op een avond controleren bij strenge vorst, ik wordt er nog ziek van bij die gedachte 2009/2013 toen heb ik voor heel veel geld die Zibro aangeschaft maar die bleek niet efficiënt [te hoge afstelling van de vorststand en verkeerde plaatsing van de sensor]
Ik ben daarna elektrisch gaan stoken met een goedkope blaaskachel met 3 standen en thermostaat, die dingen werken perfect en blijven het gewoon doen, deze hele stookperiode nog niet in bedrijf geweest ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgro

Berichtdoor Flatsix op 02 feb 2018 11:25

Idd. staat er een koude periode in het verschiet. Daar ben ik niet blij mee want ik heb ook o.a. vorstgevoelige dieren en vorstgevoelige planten in de tuin. Is echter wel gezond en eigenlijk nodig voor de natuur in het algemeen en dan kan ik natuurlijk eindelijk mijn QLIMA-LASER-wonder precies afregelen.

-Ik heb geprobeerd met de methode van water + ijsblokjes = is in de praktijk niet precies realiseerbaar want de aanduiding op het kacheldisplay zijn spijtig genoeg geen graden na de komma, anderzijds springt zo'n laserkachel niet zomaar op en af : dat is een heel procédé met voorverwarming enz. enz. eer die kachel dan eindelijk aangaat.

-Dus zal ik moeten meten met een digitale thermometer die een min. en een max. aflezing heeft en vlak naast de voeler hangt. Een 2de thermometer opgesteld voor de kachel. Hiermee zie ik of de kachel daadwerkelijk aangesprongen is.

Ik heb mijn voeler een 6-tal meter verder op 20cm van de ramen gehangen - als ik zie dat de kachel bij instelling op +1°C opspringt bij +1°C dan heb ik wat ik wil. De kachel gaat dan zeer zachtjes blijven verwarmen tot +4°C bereikt is om dan uit te gaan en opnieuw op te springen bij +1°C.

Als dat goed werkt zal ik eens proberen met 1°C minder : opspringen als 0°C is bereikt aan het raam om af te slaan bij +3°C.

BEN EENS BENIEUWD;
____________

WAT BETREFT DE KEUZE ELEKTRICITEIT / PETROLEUM(laser) is er geen vergelijking mogelijk volgens mij :

1 liter petroleum levert 12,9Kwh = 0.83 euro
elektriciteitsverbruik is 0,1Kwh x 3 x0.21€= 0.063€
Dus: 0.83 + 0.063 = 0.89 € per 12.9Kwh = 0.068 €/KWh oftewel : 0.069 EURO PER kWh

ELEKTRICITEIT KOST 0.21€ PER kwH tegenover 0.07€ VOOR PETROLEUM
Dus ik stook 3x goedkoper als elektriciteit zo simpel is dat.

-------------
Petroleumkachel met wiek zijn niet bruikbaar voor onze toepassing : geen thermostaat , prullen met afstelling wiek met hierdoor gevaar voor roet enz. enz.- hier heb ik jaren geleden zeer slechte ervaring mee gehad en is dus NIET BRUIKBAAR.

Een laserkachel op petroleum van een goed merk (QLIMA of ZIBRO bijvoorbeeld) geven wél veel voordelen: nl. zeer goed rendement (bijna 100%) - wél instelbare thermostaat - geen reuk (althans bij mij niet) - zeer mooie verbranding - geen afvoer van gassen nodig - mijn serre geeft zonder kachel een luchtvochtigheid van 98 tot 100% en met kachel ook..., 9 liter brandstoftank .

Moest ik zeer goede voorwaarden hebben voor elektriciteitstarief zoals zonnepanelen of iets dergelijks, dan was de keuze snel gemaakt : ELEKTRICITEIT.Ik heb dat echter niet en ga in mijn geval mij niet blauw stoken met elektriciteit.

Trouwens PETROLEUM C is een waardige vervanger van de QLIMA-petroleum , de aanpassingen aan de kachel hebben mijn garantie niet tenietgedaan - heb nog altijd 4 jaar garantie (dixit QLIMA)

BESLUIT : als de laserkachel daadwerkelijk bij koude doet wat ik instel op het display en bij +1°C opslaat en bij +4°C afslaat, dan is dat de goedkoopste en interessantste verwarming voor een grotere serre.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Flatsix
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 03 dec 2017 22:47
3 bedankjes

Re: Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgro

Berichtdoor Flatsix op 02 feb 2018 14:01

EDUARD SCHREEF :
"toen heb ik voor heel veel geld die Zibro aangeschaft maar die bleek niet efficiënt [te hoge afstelling van de vorststand en verkeerde plaatsing van de sensor ".

U kunt uw ZIBRO-kachel heel gemakkelijk aanpassen door een lagere vorststand te creeren én door bijvoorbeeld de sensor 10m of meer verder in de kast te hangen in nabijheid van de ramen/zijwand.

Dat is nu precies wat ik gedaan heb waardoor deze kachel bruikbaar wordt.

De komende koude zal het allemaal uitwijzen voor mij. :shock: :shock: :shock:
Flatsix
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 03 dec 2017 22:47
3 bedankjes

Re: Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgro

Berichtdoor draco op 02 feb 2018 14:58

Vergeet niet te ventileren want een walmende oliekachel wil je niet beleven. ;) Mijn directe stroomkosten zijn trouwens lager 11 cent per kWh vanwege het overschot aan zonnestroom.
Het NL kabinet heeft overigens aangekondigd het voordeel van de salderingsregeling met ingang van 2020 te willen beëindigen. Ondertussen moet de burger zo snel mogelijk van het aardgas af. Eigenaren van zonnepanelen betalen momenteel geen energiebelasting over de stroom die ze zelf opwekken. De heffingen en energiebelastingen bepalen 2/3 van de huidige stroomkosten. Zouden vliegtuigbrandstoffen evenredig zwaar worden belast, dan was Schiphol waarschijnlijk van het huidige capaciteitsprobleem verlost en kon vliegveld Lelystad dicht blijven. Maar dit kabinet verhaalt liever de kosten voor een grotendeels tot mislukken gedoemde verduurzaming bij de weerloze kleinverbruiker. :evil:

Ondertussen heb ik geen omkijken naar de (elektrische) kasverwarming. :D
Maar houd wel een oude stekkerloze Zibro oliekachel achter de hand.
Laatst bijgewerkt door draco op 02 feb 2018 15:21, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Welke is de beste/voordeligste verwarming voor middelgro

Berichtdoor Eduard op 02 feb 2018 15:15

Flatsix dan heb je het niet goed gelezen! Eerder in het verhaal "die sensor uitbouwen" heb ik als eerste gedaan na de garantie termijn zodat ik deze hoog kon hangen, dat werkte een stuk beter maar hij bleef nog te lang branden, mijn vriendin gebruikt de prul nu om haar voeten te warmen, en ik mag de stank trotseren bij het aan en uitmaken :(
Nee ik blijf bij mijn elektroblazer die schakel snel en efficiënt.

Maar ik wens uiteraard dat bij jou alles naar behoren gaat draaien :thumb_up:

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten