Phoenix canariensis inpakken in de winter

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor TropiRo op 19 feb 2010 23:06

Robbin heb je toevallig ook foto´s van de Washingtonia bescherming?
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor Exotic Life op 20 feb 2010 21:21

Dat zou ik even na moeten kijken op de andere computer. In feite heeft deze een gelijkwaardige bescherming als de Phoenix canariensis. Een Washingtonia eenmaal aangeslagen en Ubergunstig aangeplant geeft een enorm groeisnelheid, ieder jaar wordt het aantal bladeren meer hier waardoor ik genoodzaakt ben de palm flink wat bladeren af te nemen voordat deze wordt beschermd. het aantal bladeren ging vorig jaar richting de 15, even uit het hoofd gezegd.

Eenmaal afgezaagd, wordt de palm omhoog gebonden. Aangezien het Washingtonia blad erg breed wordt kunnen sommige bladeren hierdoor beschadigen alleen maakt me dat niks uit vanwege de snelle groei. Er wordt een geraamte omheen gezet, en vervolgens met het zeil aan de onderkant gewerkt zodat de boel goed gelucht kan worden. De Washingtonia heeft hier nog een degelijke hoogte waardoor ik het nog af kan doen door een Big Bag over het geraamte heen te schuiven. Hier komt uiteraard ook een lichtslang omheen die ik aan kan zetten wanneer ik wil.

Vorige winter en dus ook deze, waren pas de eerste winters dat ik pas echt bladschade had door een teveel aan kou. Deze winter zelfs nog iets meer als de vorige, maar heb hem halverwege tijdens een dooiperiode tevoorschijn gehaald, al het beschadigde blad weggeknipt, en behandeld. In feite zoals ik al zei door de groeisnelheid hoef ik alleen de speer over te houden in winters zoals deze.

Ik zal nog eens kijken of ik foto's ervan heb, anders maak ik er van de week een paar.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor TropiRo op 20 feb 2010 22:25

Dank je Robbin.
Ik wil 2 grote robusta's in de volle grond planten en zal dan volgend jaar een soort zelfde bescherming maken.
Wat mij dit jaar opviel bij een robusta is dat de oude bladeren beschimmeld raakten nadat ze waren aangetast door de vorst, deze heb ik maar weg geknipt voordat ze de schimmel de rest kon aantasten.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor kristof p op 20 feb 2010 22:39

ik heb vorig voorjaar een W. robusta geplant. jammergenoeg wilde hij niet echt groeien. pas laat in het voorjaar heeft hij een blad of twee gemaakt. deze is enkel wat beschermd geweest met noppenfolie :? . gezien het mij een zwak exemplaar leek leek het mij ook de moeite niet om hem zwaar te gaan beschermen. als hij het haalt mag hij blijven anders word hij vervangen door iets anders. de bladeren zijn allezins zwaar beschadigd en de speer ziet er niet echt fris uit maar dieper voelt hij nog stevig aan en ziet hij nog mooi groen. mss dat het warmere weer hem juist op tijd terug in groei laat komen zodat de rot er tijdig uitgroeit...best spannend.

gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor Exotic Life op 21 feb 2010 01:02

TropiRo schreef:Dank je Robbin.
Ik wil 2 grote robusta's in de volle grond planten en zal dan volgend jaar een soort zelfde bescherming maken.
Wat mij dit jaar opviel bij een robusta is dat de oude bladeren beschimmeld raakten nadat ze waren aangetast door de vorst, deze heb ik maar weg geknipt voordat ze de schimmel de rest kon aantasten.

Gr, Ro


Hoi,

Ben ervan overtuigd dat ze in Amsterdam door het nodige stadseffect, zeker tijdens normale winters wel gewoon de winter door te krijgen moeten zijn. Zoals ik al zei, voor afgelopen en deze winter hier nog nooit schade gehad door de vorst. Plant ze optimaal, en het zijn een van de meest dankbare palmen in de tuin. I.v.m de hoogte van de jouwe schat ik haast dat het een Phoenix achtige bescherming zal worden I.p.v. hoe ik nu mijn Washingtonia nog kan beschermen.

Had je deze groeifoto's al eens gezien? Hier klein aangeplant en eigenlijk tussen 2004 en 2006 nauwelijks wat gedaan, maar sinds de zomer van 2006 gaat deze nu als een speer met een hele bos bladeren iedere zomer weer.

viewtopic.php?f=49&t=635&st=0&sk=t&sd=a&start=10

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 28 feb 2010 00:42

Hier een foto van mijn bouwwerk voor mijn Phoenix canariënsis ! Het hok lijkt groot voor de redelijk kleine palm maar ik heb dit zo gemaakt dat het makkelijk uit en in elkaar kan gezet worden en het is de bedoeling dat het vele jaren meegaat. Dus dat de palm er binnen enkele jaren nog steeds in past. ;) Als je goed kijkt zie je dat de lichtslang een beetje is afgezakt en samengekomen boven op de stam, daardoor heb ik schade, de buitenste bladstelen (5 stuks) zijn hierdoor verbrand dus die bladeren ben ik kwijt. Gelukkig waren die niet mooi meer en ging ik die dit jaar toch snoeien...
Op het moment van foto nemen had ik dat nog niet in de mot ! :roll:

Afbeelding

En hier een foto van de Phoenix vorige zomer !

Afbeelding

Nu ik de constructie van Robbin zie vind ik die nog gedurft, zelfs geen noppenfolie Robbin ? :P
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor Christophe op 28 feb 2010 01:00

Nu wil ik er ook een in de tuin :)

We maken elkaar steeds gekker van palmen :lol:
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 28 feb 2010 13:37

Haha :mrgreen: idd, zeker doen Christophe ALS je bereid bent die iedere winter goed te beschermen want dat is wel een noodzaak ?! Het vraagt wat werk maar het loont zeker de moeite maar dat moet ik jullie niet vertellen hé, kijk maar naar Robbin zijne ! ;) Geef hem veel plaats zoals hier, staat mooi in het midden van de tuin en ik denk dat dit een zalig beeld zal vormen als die wat formaat krijgt binnekort ! :mrgreen:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor lapalmeraie op 01 maart 2010 12:06

Mooi hoor. ;)
Heb je er ook nog vliesdoek omheen gedraaid? Of zit de lichtslang rechtstreeks rond het blad?
Dat kun je op de foto namelijk niet goed zien, maar de ingepakte palm lijkt me wel heel compact.

Jij zet al je palmen in volle grond trouwens in zo'n heuveltje hè.
Heb je misschien een nat terrein?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor amourath op 01 maart 2010 12:10

lapalmeraie schreef:Jij zet al je palmen in volle grond trouwens in zo'n heuveltje hè.
Heb je misschien een nat terrein?


Hoe blijft dat heuveltje daar eigenlijk? Als het eens hard gaat stortregenen, spoelt dat dan niet weg...? Er is helemaal niks dat die aarde/modder tegenhoudt?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten