Phoenix canariensis inpakken in de winter

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor Christophe op 01 maart 2010 12:56

amourath schreef:
lapalmeraie schreef:Jij zet al je palmen in volle grond trouwens in zo'n heuveltje hè.
Heb je misschien een nat terrein?


Hoe blijft dat heuveltje daar eigenlijk? Als het eens hard gaat stortregenen, spoelt dat dan niet weg...? Er is helemaal niks dat die aarde/modder tegenhoudt?

Ik zat net hetzelfde te denken :)
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 01 maart 2010 15:07

Waar heb je gezien dat ik al mijn palmen op een heuvel plant Niek ? Alleen mijn Canariënsis staat op zo'n heuvel, mijn armata, humilis'en en Sabal riverside staan ook iets hoger omdat er later verhoogde borders rond komen. De rest staat gewoon normaal gelijk met het gazon hoor. :)
Ik heb niet echt een nat terrein nee, gewoon zandgrond maar de verhoging is zoals ik al zei voor de verhoogde borders later. De canariënsis staat op zo'n heuvel omdat dat een extra'tje is voor goede drainage, moet wel toegeven dat het wat hoger is uitgevallen dat eigenlijk de bedoeling was maar vind het niet erg. Ook heeft dit als voordeel dat de bladeren binnekort niet horizontaal op de grond gaan liggen als de kruin meer open valt, vraag maar aan Robbin ! ;) Het ding blijft wel niet zo zoals het nu is, ik weet nog niet wat ik er juist mee ga doen, mss komt er hoge kantsteen rond en vul ik het op zodat het een grote hoge border word of ik maak de berg veel groter zodat de hellingshoek veel kleiner word of ik laat het gras groeien tot bovenaan of idunno...ik weet het nog niet, veel mogelijkheden, de toekomst zal het uitwijzen. Mss hebben jullie iedeeen ?? :D
Wat de regen betreft, wel je hebt gelijk, na een lange tijd (1,5 maand ongeveer) moet ik idd het zand wat terug omhoog duwen en mooi leggen maar het is niet zo dat na één stortbui heel de berg al is weggespoeld, dit valt heel erg goed mee hoor !

@Niek, yep, rond de palm zit eerst nog vliesdoek ja en dan de lichtslang ! Tis wel een zware lichtslang, +-450W is die, dus word heel warm als die dicht bij elkaar komt. Vorig jaar had ik de beginnersfout gemaakt om die rechtstreeks op de bladeren te doen, toen had ik verbrande plekken verdeelt op de bladeren, vooral de bladpunten/uiteindes !
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor lapalmeraie op 02 maart 2010 11:31

Waterboyke schreef:Waar heb je gezien dat ik al mijn palmen op een heuvel plant Niek ?


Ik had ooit eens je Telenet pagina bewonderd en meende me dat te herinneren.
De piepschuim blokken en de heuveltjes :D

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor Exotic Life op 03 maart 2010 14:40

Waterboyke,

Nee geen noppenfolie, ik hanteer deze constructie als sinds ik de palm geplant heb en nooit problemen mee gehad. Het vliesdoek wat je nu ziet hangen, had ik over dus dacht ach hang het erbij, maar het is geen eens volledig gedraaid dus zoveel extra waarde had het niet denk ik.

Vergeet niet dat de winters hier "normaal' gesproken helemaal niet koud zijn waardoor zelfs bladschade op die manier altijd bespaard bleef. Ik heb de afgelopen 2 winters nu eigenlijk temperaturen gezien de ze normaal gesproken iedere winter in het oosten hebben. Het is natuurlijk na die jaren ook een behoorlijk exemplaar geworden waardoor de palm ook wel tegen een stootje kan uiteraard.

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor Dejagere op 03 maart 2010 17:10

Zou een Phoenix can. beter tegen inpakken kunnen dan Butia eriosp.?Zou de een rapper schimmel krijgen dan de andere?Ikzelf heb ook een Phoenix in pot mmaar over een paar jaar moet ik hem misschien wel uitplanten ,vandaar de vraag.Kan ik de Phoenix dan bijv.3 maanden in vliesdoek laten buiten?
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor Exotic Life op 06 maart 2010 14:30

Supergezond gewoon, ook na de tweede koude winter op een rij. Lichtslangen nu al een tijdje niet meer aangweest, en bloem zit klaar. Uiteraard is het nu nog niet goed te zien hoe de buitense bladeren eruit zien doordat de lichtinval "Oranje" is. Echter als ik zie hoe deze er nu uitziet vergeleken met 2009 verwacht ik eigenlijk hetzelfde. Hopelijk nu een paar zachte winters tegemoet zodat al het bruin eruit kan groeien.

Afbeelding

Afbeelding

@ Cristophe, indien je deze nog zou willen gebruiken voor de palmwiki, gaat u gang.

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor Exotic Life op 06 maart 2010 14:31

Dejagere schreef:Zou een Phoenix can. beter tegen inpakken kunnen dan Butia eriosp.?Zou de een rapper schimmel krijgen dan de andere?Ikzelf heb ook een Phoenix in pot mmaar over een paar jaar moet ik hem misschien wel uitplanten ,vandaar de vraag.Kan ik de Phoenix dan bijv.3 maanden in vliesdoek laten buiten?


Phoenix canariensis met enkelt vliesdoek hadden deze winter en vorige winter morsdood geweest. Het is vooral het drooghouden wat naar mijn mening de palm zijn overlevingskansen vergroot en bladschade beperkt.

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor Christophe op 06 maart 2010 17:03

@ Cristophe, indien je deze nog zou willen gebruiken voor de palmwiki, gaat u gang.

Bedankt! :D
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor kristof p op 06 maart 2010 18:15

Robbin,

ik bescherm mijn canarensies normaal enkel met een vliesdoek en lichtslang en dat heeft vorige winter ook gewerkt. had wel veel bladschade maar herstelde prima....deze winter geen bescherming met een bruine plant als gevolg....
vliesdoek en lichtslang werkt prima hoor maar je moet wel vaak luchten anders krijg je schimmel op de bladeren.
de kleine var porphyrocarpa heeft met een vliesdoek en een lichtslang op de grond ook deze winter geen greintje schade 8-)

gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor Exotic Life op 06 maart 2010 18:24

kristof p schreef:Robbin,

ik bescherm mijn canarensies normaal enkel met een vliesdoek en lichtslang en dat heeft vorige winter ook gewerkt. had wel veel bladschade maar herstelde prima....deze winter geen bescherming met een bruine plant als gevolg....
vliesdoek en lichtslang werkt prima hoor maar je moet wel vaak luchten anders krijg je schimmel op de bladeren.
de kleine var porphyrocarpa heeft met een vliesdoek en een lichtslang op de grond ook deze winter geen greintje schade 8-)

gr
Kristof


Ik had het inderdaad misschien beter moeten omschrijven. Misschien direct aan de kust dat dit voldoende is, iets verder landinwaarts ook nog zoals West Brabant delen van Zuid en Noord Holland, Zeeland. Al betwijfel ik ten zeerste of dit ook enkel met vliesdoek zou zijn gelukt en zonder lichtslang, om dan nog niet te spreken over nog verder landinwaarts.

Zoals je al aangeeft, had je de palm nog enigzins groen willen houden de afgelopen 2 winters had alleen vliesdoek al helemaal niet geholpen. De gemiddelde Phoenix zou zonder enige vorm van bescherming of enkelt vliesdoek toch wel het loodje hebben gelegd de afgelopen 2 winters is mijn mening, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron