Phoenix canariensis inpakken in de winter

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor Christophe op 11 feb 2010 20:16

Robbin van Exotic Life stuurde me gisteren foto's van hoe hij zijn Phoenix canariensis deze winter heeft ingepakt.

Omdat een Phoenix canariensis in volle grond een droom is van velen denk ik dat het leuk is om even te zien hoe hij dit precies doet ;)

Foto's: Phoenix canariensis inpakken voor de winter

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor djoeke op 11 feb 2010 21:34

Ja ja mooi gedaan maar als ge er zo een paar moet doen moogt ge wel verlof nemen denk ik :thai:
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor Dejagere op 12 feb 2010 09:51

Goed gedaan,maar de Phoenix is nu nog maar een 5 tal meter,ik denk dat de palm te groot zal zijn binnen 10 jaar om deze nog op deze manier te beschermen.Misschien is hij tegen dan op een andere manier te beschermen,met een systeem zoals ze stellingen bouwen of zo.Het probleem is ook dat de palm de komende jaren veel wijder gaat worden en dat de bladeren moeilijker samen te binden zijn, want de bladeren worden dan veel steviger.Veel werk zal dit worden,maar dan heb je wel een grote phoenix.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor lapalmeraie op 12 feb 2010 10:53

Ik ga er dit voorjaar ook aan beginnen. :D
Mijn canariensis staat nu al zo'n 6 jaar in pot. Dit jaar overwintert hij voor het eerst koud. Hij staat in de onverwarmde serre met een jasje van vliesdoek en bij strenge vorst nog extra plastic. Hiermee gaat hij niet lager dan -5°C terwijl het in de serre zelf al serieus koud is geweest (-10°C!). De grootste bladeren zien er niet meer zo florisant uit. Die zijn verloren. De speer en alles daarrond zijn echter nog prachtig groen, zien er fris uit en zitten muurvast. Preventief heb ik er toch wat Cuprexpoeder over heen gestrooid.

Ik vermoed dat het blad niet meer zo mooi is door de kou en door de verdamping. Op zonnige dagen loopt de temperatuur op tot achter in de 20°C. De palm verdampt dan veel water. Ik heb hem echter nog geen water gegeven uit angst de 's nachts de kluit zou bevriezen.

Bij de komende zachtere periode ga ik hem wel weer wat te drinken geven hoor ;)

Wat Dejagere zegt klopt deels natuurlijk wel. Bij een beetje succes heb je over een aantal jaren een behoorlijk palm om te moeten inpakken. Vergeet echter niet dat volwassen exemplaren beter tegen kou kunnen dan jongere palmen. Bovendien denk ik dat je met zo'n palm in je tuin er wel wat tijd voor wilt vrijmaken :lol:

Onderstaande canariensis kwam ik eens tegen op 't net.
Deze schijnt al sinds 1993 in het Westland (NL) in de volle grond te staan nadat de eigenaar 'm als jong plantje uit Italië had meegenomen. :)
Afbeelding

Dat geeft toch hoop, niet? :)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor Exotic Life op 12 feb 2010 15:43

Hoi,

Christophe, zal je dit weekend of volgende week ook even de laatst recente foto van de Trachycarpus toesturen.

Betreft de Phoenix. Deze staat al aangeplant sinds het voorjaar van 2004, en wordt sinds die tijd al op deze manier beschermd. Heeft nog nooit schade gehad tot vorige winter omdat mijn wintertemperaturen veels te "zacht" waren voor dergelijke schade. Het vliesdoek zit er dus ook alleen deze winterom en geen eens over de gehele palm. De grootste succesfactor is toch wel dat deze droog staat gedurende de winter, en optimaal geplant gedurende het groeiseizoen. De palm krijgt van sochtens vroeg tot savonds laat de zon en staat ook nog eens op een net wat warmer gedeelte van de tuin. Ik zal eens wat groeifoto's erbij pakken sinds deze is geplant en vanavond hier nog eens posten, verbazingwekkend hoe snel de Phoenix kan groeien in de Benelux indien de palm het naar zijn zin heeft. De palm bloeit eveneens jaarlijks, en is een mannelijk exemplaar tevens te zien op de foto.

Rondom de stam en groeipunt zit een lichtslang heen gedraaid die ik aan kan zetten indien nodig, zo eentje voor de kerst. Ik heb hier eens een test mee gedaan en deze hield het groeipunt zo'n 2 tot 4 graden warmer als de buitentemperaturen echter was het effect van deze "verwarming" al zo goed als verdwenen aan de zijkanten van de bescherming. Dit is meteen de reden waarom er bruin blad te zien is, vorige winter waren hier enkele nachten van -6 a -8 en 1tje van -10. Het blad was vooral verbrand aan de uiteinde dus indien opgebonden aan de bovenkant, en heeft dus deze dergelijke temperaturen ook gezien.

Het toekomstverhaal. Ik schat de palm nog op deze manier een jaar of 3-5 te kunnen inpakken en zal tegen die tijd iets anders moeten verzinnen of hopen dat we tropische winters hebben. :D

Het verhaal hieronder dat de bladeren sterker worden en dus moeilijker omhoog te binden zijn is in feite nu al. Aan het einde van het jaar worden zowiezo de onderste ring bladeren verwijderd en vervolgens de bladeren ring voor ring met spanbanden omhoog gebonden, handmatig is dit niet te houden. Meestal doe ik het inpakken van de palm met me vader net zoals de Washingtonia en beide zou in 1 dag te volbrengen zijn, echter doen we vaak op het gemakkie en doen we er wat langer over.

Ik heb overigens geen vaste inpakperiode voor de Phoenix, om die reden heeft hij ook wel eens volledig onder de sneeuw gezeten of hagel, regen, wind, vorst etc gezien. Deze winter werd hij voorzien van bescherming halverwege december. De palm wordt dus niet verwend in allerlei manieren zoals ingepakt staan voor de eerste vorst, of bijverwarming door een kachel die de temperatuur boven 0 houd. Droog houden is normaal gesproken in mijn omgeving voldoende om de palm zonder schade de winter door te krijgen, uitgezonderd dan afgelopen en hoogstwaarschijnlijk deze winter.

Het is even 1 dag opofferen, maar doordoor kan ik wel genieten zo 9 maanden lang van een exclusieve palm die niet iedereen in volle grond heeft staan.

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor Christophe op 12 feb 2010 16:39

Christophe, zal je dit weekend of volgende week ook even de laatst recente foto van de Trachycarpus toesturen.

Bedankt Robbin! Ik ben net de hele Palmvrienden wiki website aan het updaten, dus dit komt zeker van pas ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor kristof p op 12 feb 2010 18:30

als je ze beschermd kan je er lang van genieten. de P. canarensies van Marc Devrome (palmhunter) staat al meer dan 20j in zijn tuin...mijn (onbeschermde) canarensies heeft de geest gegeven met deze winter en ik zal deze vervangen door een Parajubaea tvt. de canarensies kan wel terug uitlopen maar dat zal dan voor de tweedde keer na elkaar zijn en ik heb geen goesting om weer een tijd te wachten eer er terug wat van kruin opstaat....

gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor lapalmeraie op 12 feb 2010 19:15

Exotic Life schreef:Ik zal eens wat groeifoto's erbij pakken sinds deze is geplant en vanavond hier nog eens posten


Die staan hier ;)

op pagina 2 zie je trouwens ook hoe de lichtslang er omheen zit.

Ik kan haast niet wachten om de mijne in de volle grond te zetten...
Heb je trouwens nog iets speciaals gedaan met het plantgat?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor Christophe op 12 feb 2010 19:40

Heb je trouwens nog iets speciaals gedaan met het plantgat?

Goede vraag, ben ik ook benieuwd naar :)
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor Exotic Life op 19 feb 2010 22:50

Christophe schreef:
Heb je trouwens nog iets speciaals gedaan met het plantgat?

Goede vraag, ben ik ook benieuwd naar :)


Nee niets tot nauwelijks. De palm is geplant in 2004, ik begon met exotische tuinieren daadwerkelijk in 2003 met enkele palmen in kuip en volle grond. Ik was toen des tijd nog vrij onervaren, dus een gat gegraven en klein laagje grind door de grond heen gewerkt en gat weer dichtgegooid.

Ook als ik nu palmen plant doet ik maar weinig aan het plantgat op wat grind door de grond heen mengen na. Het scheelt wel, ik zit hier op zandgrond wat al erg waterdoorlaten van zichzelf is. Voor het geval vragen over voeding en/of bemesting? Deze is nog nooit bemest, op een handje koemestkorrel af en toe als ik toch door de tuin heen liep voor de bananen en dergelijke. Ik ben helemaal niet zo van de palmen bemesten, naar mijn inzien moeten de palmen niet teveel verwend worden. Er zijn hier hele lange discussie's over geweest op andere forums, maar zolang ik deze groeiresultaten blijf behalen bij de Phoenix en Washingtonia maar ook andere palmen zul je mij geen "wondermiddeltjes" zien gebruiken.

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron