Phoenix canariensis inpakken in de winter

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor KevinC op 07 maart 2010 19:46

Hey

Ik heb er vorige lente ook eentje in de volle grond geplant en nu ziet hij er zo uit:
Afbeelding

Ik had hem deze winter gewoon met wat vliesdoek ingepakt en wat schors vanonder rond de stap, niet voldoende dus.
Ik vind het wel raar dat de speer nog vast zit... :o
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor Eduard op 07 maart 2010 20:28

Hallo mensen, ik heb er ook twee in pot, en denk ook dat ik het experiment aanga, maar dan ook wel met eentje! Vind buiten het gesleep een tentje het proberen waard, de palmen worden stukken mooier! Afgelopen jaar ging eentje plotseling stukken beter, deze stond zonder schotel op de border en toen ik hem op wilde pakken bleek hij al vast te zitten de wortels zaten al vrij diep!
Gr. Eduard .
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor kristof p op 08 maart 2010 18:46

Exotic Life schreef:
kristof p schreef:Robbin,

ik bescherm mijn canarensies normaal enkel met een vliesdoek en lichtslang en dat heeft vorige winter ook gewerkt. had wel veel bladschade maar herstelde prima....deze winter geen bescherming met een bruine plant als gevolg....
vliesdoek en lichtslang werkt prima hoor maar je moet wel vaak luchten anders krijg je schimmel op de bladeren.
de kleine var porphyrocarpa heeft met een vliesdoek en een lichtslang op de grond ook deze winter geen greintje schade 8-)

gr
Kristof


Ik had het inderdaad misschien beter moeten omschrijven. Misschien direct aan de kust dat dit voldoende is, iets verder landinwaarts ook nog zoals West Brabant delen van Zuid en Noord Holland, Zeeland. Al betwijfel ik ten zeerste of dit ook enkel met vliesdoek zou zijn gelukt en zonder lichtslang, om dan nog niet te spreken over nog verder landinwaarts.

Zoals je al aangeeft, had je de palm nog enigzins groen willen houden de afgelopen 2 winters had alleen vliesdoek al helemaal niet geholpen. De gemiddelde Phoenix zou zonder enige vorm van bescherming of enkelt vliesdoek toch wel het loodje hebben gelegd de afgelopen 2 winters is mijn mening, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Robbin


yep, ze zouden op zijn minst alle bovengrondse groei kwijtspelen, mss dat ze wel nog uit zouden lopen later maar ja.....wou enkel maar aangeven dat een tent of kas erboven niet per se noodzakelijk is bij ons, bijverwarmen wel tijdens zo'n winters. ;)

gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor Exotic Life op 08 maart 2010 19:11

EDUARD schreef:Hallo mensen, ik heb er ook twee in pot, en denk ook dat ik het experiment aanga, maar dan ook wel met eentje! Vind buiten het gesleep een tentje het proberen waard, de palmen worden stukken mooier! Afgelopen jaar ging eentje plotseling stukken beter, deze stond zonder schotel op de border en toen ik hem op wilde pakken bleek hij al vast te zitten de wortels zaten al vrij diep!
Gr. Eduard .


Wortelaanmaak is inderdaad enorm. :D
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor Carlo op 22 maart 2016 01:32

Hoe is het intussen met jullie Phoenixen?
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1927
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor Dennis_S op 22 maart 2016 21:31

Nou, hier inmiddels van de week uitgepakt en voor de vierde winter op rij prima overleefd. Die van mij stat helaas half in de schaduw en groeit daarom niet hard, maar goed, in pot was er geen houden meer aan. Het was of de grond in of de kliko...
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor Dennis_S op 28 maart 2018 11:08

Nog een update. Net de palm uitgepakt en ook ditmaal zonder enige schade door de winter gekomen. Mijn exemplaar is opgebonden bijna 3 m hoog, maar hij heeft nog niet veel bladeren. Ik heb er voor de winter ook een paar weggeknipt en zo kon ik nog een relatief dunne koker maken. De palm is samengebonden en omrold met jute, daaromheen een warmtekabel en daaromheen een smal hok. Met ventilatie, dus lekker droog geweest afgelopen winter en net vorstvrij kunnen houden met deze constructie. Deze stat in de schaduw en op droge grond, dus maakt maar een stuk of vijf bladeren aan per jaar. Dat is wel fijn, want dan gaat het allemaal niet zo hard, want zoals je ziet op de foto heb ik niet heel veel ruimte voor deze palm. Hij kan daar wel groot worden, maar bladeren aan de kant van het pad moet ik echt wegknippen.De laatste bladeren worden al echt dikker dus samenbinden in zo'n smalle koker zal komende winter denk ik minder goed gaan.
mini-mini-phoenix 1.jpg
mini-mini-phoenix 1.jpg (199.73 KiB) 5618 keer bekeken
mini-mini-phoenix 2.jpg
mini-mini-phoenix 2.jpg (200.38 KiB) 5618 keer bekeken
mini-mini-phoenix 3.jpg
mini-mini-phoenix 3.jpg (220.68 KiB) 5618 keer bekeken
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor Eduard op 28 maart 2018 13:09

Dat is "de manier" voor deze soort te beschermen als je op zeker wilt gaan :thumb_up: ik had wel een tentje 2.50m maar geen kabel, een 40 watt gloeilamp bleek genoeg tot nu toe, hier ook nog steeds groen op de punten van de veren na die zaten vastgeklemd in het dak en kregen dus wel bevroren puntjes!
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor leroy op 28 maart 2018 13:28

Onze Phoenix in pot is enkel de stal ingegaan en heeft daar toch (door mijn fout) een tikje gehad van -5. Inmiddels staat hij weer mooi te wezen al 2 weken buiten en heeft enkel aan de buitenste bladeren wat donkere plekken.
Persoonlijk vind ik dat de Phoenix soms meer aankan dan we denken :roll:
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy
 
Berichten: 855
Geregistreerd: 04 nov 2011 11:19
63 bedankjes

Re: Phoenix canariensis inpakken in de winter

Berichtdoor Dennis_S op 28 maart 2018 13:59

Jep, hij kan ook best wel wat aan. En daarom heb ik m al uitgepakt, terwijl er zondag op maandag toch weer een graad of 3 vorst kan ontstaan. Maar de warmtekabels die ik gebruik gaan gewoon 'aan' bij plus 1 en 'uit' bij plus 5. Plus dat ik het als groot voordeel zie dat als de temperatuur binnen de bescherming enigszins hoger is dan de omgeving, er in de bescherming een lichte trek ontstaat waardoor de boel echt kurkdroog blijft binnenin. Iets wat wel fijn is bij onder andere deze soort. Om deze trek te benutten, heb ik altijd een kleine opening onderin het hok en een kleine opening bovenin het hok. Heb je geen verwarming, dan heb je al snel vocht in je hokje en je plant.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 13 gasten