Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

Berichtdoor palmgek op 04 maart 2022 12:16

guardian1967 schreef:Donkere stenen gaan inderdaad de warmte wat langer kunnen vasthouden als de zon erop schijnt en ze 's nachts weer afgeven aan omgeving. Witte stenen ook natuurlijk maar zwarte het beste. Vandaar ik mij ook afvroeg waarom de standaard vliesdoeken niet zwart van kleur zijn, maar ja dan heeft de plant natuurlijk weer helemaal geen licht


Je verhaal over donkere stenen gaat zeker op, echter donker of zwart vliesdoek heeft absoluut geen meerwaarde. De capaciteit van een flinterdun doek om warmte op te slaan is nul. Wat niet weg neemt dat het je planten wel enigszins in de luwte houdt, maar dit staat los van kleur.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

Berichtdoor Dennis_S op 04 maart 2022 14:23

palmgek schreef:
guardian1967 schreef:Donkere stenen gaan inderdaad de warmte wat langer kunnen vasthouden als de zon erop schijnt en ze 's nachts weer afgeven aan omgeving. Witte stenen ook natuurlijk maar zwarte het beste. Vandaar ik mij ook afvroeg waarom de standaard vliesdoeken niet zwart van kleur zijn, maar ja dan heeft de plant natuurlijk weer helemaal geen licht


Je verhaal over donkere stenen gaat zeker op, echter donker of zwart vliesdoek heeft absoluut geen meerwaarde. De capaciteit van een flinterdun doek om warmte op te slaan is nul. Wat niet weg neemt dat het je planten wel enigszins in de luwte houdt, maar dit staat los van kleur.


Het heeft inderdaad absoluut geen meerwaarde om warmte op te slaan. Maar het is uit den boze omdat je planten achter zwart vliesdoek zullen koken. Het wordt er echt super warm door omdat het zwarte doek alle warmtestralen daadwerkelijk omzet in warmte. Aspergetelers maken daar dankbaar gebruik van. Ze gebruiken plastic wat zwart is aan de ene kant en wit aan de andere kant. Zwart om de boel te vervroegen en wit om de groei, als eenmaal de koppen bovenkomen, te vertragen/sturen.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

Berichtdoor guardian1967 op 04 maart 2022 16:40

Morgen eens benieuwd. Potten staan nu in de schaduw, heel de dag GEEN zon gehad en deze nacht gaat het hier naar -4
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1800
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

Berichtdoor guardian1967 op 05 maart 2022 10:07

Wel in schaduw maakt het toch een verschil gezien de temperatuur -2 was en het water dat beschermd was met 3 lagen nu rond 0 graden zit.
Mijn persoonlijke mening is dan ook dat beneden de -3 graden je vliesdoek je plant niet meer tegen de vorst zal kunnen beschermen zonder extra bescherming

https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1800
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

Berichtdoor marinus op 05 maart 2022 10:59

:thumb_up:
marinus
 
Berichten: 2430
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
77 bedankjes

Re: Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

Berichtdoor johny op 05 maart 2022 21:02

Fijn dat je deze proef doet, maar om een knuppel in het hoederhok te gooien:
Het betoog in begin met die oudere meneer in filmpje was toch dat het niks uitmaakt die bescherming.
Nu bewijs jij dat dat niet zo is (zeg me als ik verkeerd zit) ook de pot warmt zichzelf niet op net als beweerd van palm.
Van de andere kant is een palm niet als een pot water en deze staan op een palet terwijl palmen ook in grond kunnen staan verder word ervanuit gegaan dat vlies tegen de pot (plant) word gedaan.
Als we uitgaan van de praktijk staan vele beschermingen op afstand van palm (vlies tegen blad geef vriesschade of verbranding) dan krijgen we toch een heel ander situatie.
Ik respecteer je werk maar een ander aanpak had misschien meer opgebracht richting hoe we werkelijk beschermen en daar eventueel de proef op te doen we moeten toch de palmen beschermen en geen potten water :cry:
Geen verwijt maar een idee :onzeker:
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

Berichtdoor guardian1967 op 06 maart 2022 11:30

johny schreef:Fijn dat je deze proef doet, maar om een knuppel in het hoederhok te gooien:
Het betoog in begin met die oudere meneer in filmpje was toch dat het niks uitmaakt die bescherming.
Nu bewijs jij dat dat niet zo is (zeg me als ik verkeerd zit) ook de pot warmt zichzelf niet op net als beweerd van palm.
Van de andere kant is een palm niet als een pot water en deze staan op een palet terwijl palmen ook in grond kunnen staan verder word ervanuit gegaan dat vlies tegen de pot (plant) word gedaan.
Als we uitgaan van de praktijk staan vele beschermingen op afstand van palm (vlies tegen blad geef vriesschade of verbranding) dan krijgen we toch een heel ander situatie.
Ik respecteer je werk maar een ander aanpak had misschien meer opgebracht richting hoe we werkelijk beschermen en daar eventueel de proef op te doen we moeten toch de palmen beschermen en geen potten water :cry:
Geen verwijt maar een idee :onzeker:


Water bevriest bij 0 graden en is daarom visueel makkelijker te tonen.
De potten warmen op in de zon net als elke massa dat doen in de zon dus start zowel het vliesdoek als de pot in de plus voor de nacht start. Ik denk dat je nog steeds de aardwarmte en vliesdoek isolatie overschat. Met water kan je visueel de temperatuur aanduiden :D Ik kan ook een pot met water op de grond zetten en daar vliesdoek over trekken en dat zal niks uitmaken Het enige wat ik wilde aantonen is dat je niet op vliesdoek kan rekenen bij temperaturen onder de minus 3 graden.
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1800
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

Berichtdoor johny op 06 maart 2022 12:49

ok je heb je punt gemaakt :thumb_up:
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

Berichtdoor guardian1967 op 06 maart 2022 18:55

johny schreef:ok je heb je punt gemaakt :thumb_up:

LOL Johny ik wou enkel maar informatief zijn.
Ook ik dacht dat vliesdoek de reddende engel was maar ben veel palmen verloren ondanks vliesdoek en vandaar ik mij dat allemaal begon af te vragen.
Ik hoop dat je het niet verkeerd hebt opgenomen want was allemaal maar met goede bedoeling gedaan
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1800
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

Berichtdoor johny op 15 maart 2022 10:44

zeker geen wrok Eddy en info kunnen we allemaal gebruiken, het is juist door experimenten dat we iets leren of te weten komen :thumb_up:
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten