Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

Berichtdoor guardian1967 op 03 maart 2022 10:17

Wel vandaag post ik mijn bevindingen met het experiment :-)
En was wel een verrassend resultaat of niet lol straks meer
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1800
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

Berichtdoor guardian1967 op 03 maart 2022 13:02

En voila het kleine experiment met al zijn variabelen etc.



Belangrijk in mijn ogen.
Externe verwarming (zon) of interne (kabel) maken een verschil.
M.a.w. zonder beide is dit experiment al niet 100% wetenschappelijk.
Wind, regen, sneeuw etc nog factoren.
Aardwarmte ja met platen en dan volledig dicht zal ook veel doen maar het gaat hier over vliesdoek.
Als je bv. en stamroos gaat inpakken, zal er zero effect zijn van de aarde tenzij je het doek over de hele omvang ook op de grond zou doen, dus een tent maken. Maar dan nog is het effect met vliesdoek dan minimaal denk ik.
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1800
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

Berichtdoor guardian1967 op 03 maart 2022 13:32

Rob schreef:
johny schreef:Wil toch nog een opmerking maken : een ander die je kan bekijken is de warmtebron aarde of grond rondom je plant.
Al ergens een theorie gelezen als je een geïsoleerde ruimte maakt rond je plant, kan je extra warmte bekomen als je de ruimte of hoe groter maakt in grond oppervlak.
De man had een ingewikkelde berekening gemaakt wat de verschillen waren.
Dees zou jullie theorie onderuit halen en is toch een verschil door de grond warmte.
Is dat ook niet zo met afdekken met bladeren of mulch = ook isolatie wat de meeste toch doen of moeten we daar mee stoppen dat het geen zin heeft


100% waar Johny. Ik heb ooit in een van mijn eerste echt koudere winters 5cm polystyreenplaten gebruikt - gewoon omdat ik ze had liggen...Met nachten tegen -14° was de grond eronder niet bevroren!
Als je die 'warmte' dan rondom de plant kan houden dan moet dat helpen.
Voor vliesdoek duurt dat mogelijk maar heel kort omdat het zo dun is.

Mulching met natuurlijk materiaal helpt zeker zo goed om de grond te behoeden voor bevriezing.
De grootste uitdaging by palmen is echter dat het meristeem verder bovengronds zit.
Voor bijv Musa basjoo is mulching echter geweldig. Heb wel eens Musa basjoo in Canada gezien onder een anderhalve meter dikke mulchlaag... bijna -30 'snachts en gaan met die banaan!
Ik gebruik grote gaascylinders om de basjoo die ik helemaal volstort (1m doorsnee/1,6m hoog) met bladafval. Vorig jaar waren die kokers na een week met nachten -10° van binnen nog steeds nat en niet bevroren! Alle stammen basjoo overleefden dan ook.
Echter, voor palmen werkt dit niet. Als je een palm op die wijze zou begraven onder bladmulch dan is dat wsl dan weer te nat, hetgeen onherroepelijk leidt tot speerrot.


Inderdaad Johny heeft een punt maar zoals Rob aanhaalt heb je niks aan grondwarmte als je de rest rond je plant en boven je plant niet isoleert. Mulchen met blad of stro heeft inderdaad wel effect op wat er in de grond zit, jammer genoeg niet erboven. M.a.w. je beschermt dan wel je wortels maar de speer of alle takken boven de grond niet. En ook inderdaad moet je goede platen gebruiken want een vb. mijn serre is volledig afgeschermd met noppenfolie en heeft toch een paar uur zon per dag , maar zonder bijverwarming is dat maar een verschil van 2-3 graden met buiten. Hetzelfde met de serre van mijn vader vanaf -3 moet hij gaan verwarmen. Dennis bedankt voor het compliment en inderdaad hoop ik dat de mensen er iets van opsteken
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1800
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

Berichtdoor tankton op 03 maart 2022 13:49

Rob schreef:Echter, voor palmen werkt dit niet. Als je een palm op die wijze zou begraven onder bladmulch dan is dat wsl dan weer te nat, hetgeen onherroepelijk leidt tot speerrot.

Eigenlijk zijn het gewoon ondankbare rotplanten
Laatst bijgewerkt door tankton op 03 maart 2022 20:11, in totaal 1 keer bewerkt.
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

Berichtdoor Dennis_S op 03 maart 2022 13:52

johny schreef:Wil toch nog een opmerking maken : een ander die je kan bekijken is de warmtebron aarde of grond rondom je plant.
Al ergens een theorie gelezen als je een geïsoleerde ruimte maakt rond je plant, kan je extra warmte bekomen als je de ruimte of hoe groter maakt in grond oppervlak.
De man had een ingewikkelde berekening gemaakt wat de verschillen waren.
Dees zou jullie theorie onderuit halen en is toch een verschil door de grond warmte.
Is dat ook niet zo met afdekken met bladeren of mulch = ook isolatie wat de meeste toch doen of moeten we daar mee stoppen dat het geen zin heeft


En die is ook helemaal terecht! De bodemwarmte is zeker welkom als je een grote verpakking hebt. Bij mij is de grote pol basjoos in een soort iglo verpakt. Je merkt dat het binnen de iglo veel minder snel afkoelt door de bodemwarmte. In de igo gebruik ik juist geen mulch om die warmte in de iglo op[ te vangen zodat de stammen niet bevriezen. Maar bij l langdurige vorst is die bodemwarmte niet meer voldoende en moet ik bijverwarmen.

Mulchen rond de planten is vooral bedoeld om de wortels en de stamvoet waar de wortels ontspringen vorstvrij te houden. De isolatiewaarde van 10 cm blad is enorm. Ook sneeuw is een prima isolator. De bodemwarmte is dan net voldoende om niet te bevriezen, maar te gering om de sneeuw echt vlot te doen smelten.

Ook dit principe, naast hetgeen hier wordt beproefd in dit topic, is essentieel bij het toepassen van de juiste beschermingstechniek. Zoals Rob al aangeeft, je palmen kun je niet bedelven onder mulch, maar voor de wortels is het perfect. Palmen zijn een mooi voorbeeld van mulch om de wortels te beschermen en een warmtelint en hoes voor het bovengrondse deel. Veel palmen zijn op die manier goed te beschermen.

Zoals dit topic ook wil aangeven, heeft het geen zin je palmen in te pakken met vliesdoek als je daarmee denkt de boel warm te houden. Dat lukt alleen met een wartmebron binnenin. Maar mulch is voldoende om de bodem niet te laten bevriezen. In deze is de bodem zelf een warmtebron. Dat klinkt gek, maar in de zomer wordt er heel veel energie in de vorm van warmte opgeslagen in de bodem. Die verdwijnt snel in het najaar, maar naarmate het verschil tussen bodemtemperatuur en buitenlucht kleiner is, koelt de bodem langzamer af. En tegen de tijd dat het voorjaar is, net als het te koud dreigt te worden, warmt het alweer op.
Laatst bijgewerkt door Dennis_S op 03 maart 2022 20:03, in totaal 1 keer bewerkt.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

Berichtdoor hanscazan op 03 maart 2022 18:30

Vertraging is voor max 6uur nachtvorst dus weldegelijk voldoende. niet voor dag en nacht ;)
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

Berichtdoor Dennis_S op 03 maart 2022 20:05

Zou een proefje waard zijn, maar je kunt er ongeveer vanuit gaan dat de vertraging ook het opwarmen betreft.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

Berichtdoor guardian1967 op 03 maart 2022 20:29

Zullen eens zien wat minus 4 doet komend weekend
Vergeet niet de zon schijnt nu overdag, waardoor de begin temperatuur al hoger was voor de vorst begon. En ik zal de opstelling morgen eens in de schaduw zetten dus geen opwarming meer via stralingswarmte.
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1800
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

Berichtdoor johny op 03 maart 2022 23:51

:welkom: niet exact het topic maar toch

Nog eentje ik heb mijn voortuintje redelijk vol palmen en om het zicht geheel bedekt mt lave steen mengeling grotere blokken , vuistgrote tot klein.
Had nog overschot van vijveraanleg en rest aangevuld (gedachte was omdat deze poreus is wat zou isoleren (weinig ? maar alles helpt) zomers slaan deze redelijk goed warmte op en geeft stralingswarmte af.
Een nadeel is dat je niet zomaar mest (stro) kan bovenop strooien wel weer DCM granie korrels of zo.
Dat was mijn gedachte moest ik verkeerd zijn graag reactie ?
Als de zon ferm schijn op mij velbrand brikken (huis is met geisoleerde spouw) kan je s avonds zeer goed de opgeslagen warmte voelen (buffer) vandaar de gedacht veel steen te gebruiken als extra warmte maar dan meer in zomer bedoeld.
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

Berichtdoor guardian1967 op 04 maart 2022 10:37

johny schreef::welkom: niet exact het topic maar toch

Nog eentje ik heb mijn voortuintje redelijk vol palmen en om het zicht geheel bedekt mt lave steen mengeling grotere blokken , vuistgrote tot klein.
Had nog overschot van vijveraanleg en rest aangevuld (gedachte was omdat deze poreus is wat zou isoleren (weinig ? maar alles helpt) zomers slaan deze redelijk goed warmte op en geeft stralingswarmte af.
Een nadeel is dat je niet zomaar mest (stro) kan bovenop strooien wel weer DCM granie korrels of zo.
Dat was mijn gedachte moest ik verkeerd zijn graag reactie ?
Als de zon ferm schijn op mij velbrand brikken (huis is met geisoleerde spouw) kan je s avonds zeer goed de opgeslagen warmte voelen (buffer) vandaar de gedacht veel steen te gebruiken als extra warmte maar dan meer in zomer bedoeld.


Donkere stenen gaan inderdaad de warmte wat langer kunnen vasthouden als de zon erop schijnt en ze 's nachts weer afgeven aan omgeving. Witte stenen ook natuurlijk maar zwarte het beste. Vandaar ik mij ook afvroeg waarom de standaard vliesdoeken niet zwart van kleur zijn, maar ja dan heeft de plant natuurlijk weer helemaal geen licht
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1800
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten