Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

Berichtdoor Dennis_S op 01 maart 2022 11:31

Isolatie heeft inderdaad alleen zin bij een warmtebron van binnen. Isolatie zorgt er wel voor dat de temperatuur binnen in gelijkmatiger en langzamer daalt dan erbuiten. Maar isolatie zorgt er dan ook voor dat de koude maar langzaam de isolatie verlaat als het erbuiten weer warmer wordt. Vliesdoek zorgt vooral voor een gelijkmatiger temperatuurverloop en is vooral waardevol om de effecten van stralingsvorst te temperen. Noppenfolie isoleert geweldig, maar alleen met een warmtebron aan te raden. Plus in combinatie met ventilatie, altijd. Het principe van als je lucht verwarmt, gaat het bewegen en meer vocht opnemen. Die warme lucht wil je juist kwijt uit je verpakking omdat het dan droger wordt binnenin. Dan moet er dus verse lucht weer voor in de plaats komt. De grote kunst is om in een verpakking zoveel te ventileren dat je verwarming geen overuren hoeft te draaien en je isolatie zo goed is dat je verwarming OOK geen overuren hoeft te draaien. Dus goede isolatie, maar weinig te verwarmen lucht binnen je isolatie en geringe verwarming is de sleutel tot droge, vorstvrije beschermingen en succes met overwintering.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

Berichtdoor guardian1967 op 01 maart 2022 11:52

Dennis_S schreef:Isolatie heeft inderdaad alleen zin bij een warmtebron van binnen. Isolatie zorgt er wel voor dat de temperatuur binnen in gelijkmatiger en langzamer daalt dan erbuiten. Maar isolatie zorgt er dan ook voor dat de koude maar langzaam de isolatie verlaat als het erbuiten weer warmer wordt. Vliesdoek zorgt vooral voor een gelijkmatiger temperatuurverloop en is vooral waardevol om de effecten van stralingsvorst te temperen. Noppenfolie isoleert geweldig, maar alleen met een warmtebron aan te raden. Plus in combinatie met ventilatie, altijd. Het principe van als je lucht verwarmt, gaat het bewegen en meer vocht opnemen. Die warme lucht wil je juist kwijt uit je verpakking omdat het dan droger wordt binnenin. Dan moet er dus verse lucht weer voor in de plaats komt. De grote kunst is om in een verpakking zoveel te ventileren dat je verwarming geen overuren hoeft te draaien en je isolatie zo goed is dat je verwarming OOK geen overuren hoeft te draaien. Dus goede isolatie, maar weinig te verwarmen lucht binnen je isolatie en geringe verwarming is de sleutel tot droge, vorstvrije beschermingen en succes met overwintering.


Eigenlijk makkelijk te testen. Twee glazen water van dezelfde temperatuur op dezelfde plaats zetten eentje omwikkel je met vliesdoek of noppenfolie ander niet. Inderdaad temperen stralingsvorst maar dat is de warmte die terug in de lucht gaat die in de bodem zit. In de plant zelf zit geen warmte meer. Heb eens voor de fun dikke isolatieplaten boven 3 lage palmbomen gezet. De grond en de palmpjes waren inderdaad daaronder minder bevroren dan naast de plaat. Wanneer je iets inwikkelt heb je echt maar heel weinig tot niks meer dat via de grond nog voor temperatuur verhogen kan leiden. Ik bedoel bv. een rozenstruik op stam waarvan je de struik dus boven volledig omwikkelt met iets, steekt zo een 40-50cm boven de grond. De desbetreffende persoon heeft trouwens ook een video over noppenfolie en ook daar met thermometer inside getest met hetzelde resultaat. Als planten warmte zouden afgeven had dat alles wel zijn nu of je zou heel je tuin van bovenaf moeten bedekken waardoor de aardwarmte niet de lucht in kan. Maar dan mag het alweer niet dagen aaneen vriezen natuurlijk. Ik weet dat bijna 90% dit niet gaat geloven, en hoe kan het ook anders, je wordt dagelijks met reclame rond winterbescherming bestookt zodat je je daar geen vragen over stelt.
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1800
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

Berichtdoor guardian1967 op 01 maart 2022 12:14

Net een testopstelling gemaakt met 2 plastiek potten gevuld met water aan 9°C beide even vol natuurlijk. Ene multilaag vliesdoek rond andere niks. Heb foto's gemaakt en gefilmd. Nu ga ik wachten tot donderdag morgen om resultaat te zien. Staan op identiek dezelfde plaats allez 30 cm van elkaar af
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1800
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

Berichtdoor Rob op 01 maart 2022 17:13

Basic Science zou de wetenschapper in mij zeggen...Ik denk dat het idd weinig uitmaakt.

De afkoeling gaat wel ietsjes langzamer als eea is afgesloten, maar over een flink koude nacht is het verschil binnen en buiten de vliesdoek wel verwaarloosbaar.

Mogelijk dat stralingsvorst en wind-chill factoren wel nog een verschil maken op bevriezingsverschijnselen in de plant, maar ik verwacht dat ook dit weinig significant zal zijn.
Tevens houdt je een deel van het vocht uit de kruin van de plant - ook dit zou verschil kunnen maken, en voor palmen weten we allemaal dat te veel vocht in een niet groeiende kruin geen goeie boodschap is ...

Ik gebruik eea alleen met bijverwarming (als dit nodig is). De wijze waarop ik eea uivoer leidt tot een winst van 10° tov de buiten temp, hetgeen impliceert dat ik redelijk betrouwbaar palmen in de grond steek die volgens de boekjes 'slechts' -3/-5 kunnen hebben...

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

Berichtdoor guardian1967 op 01 maart 2022 17:18

Rob schreef:Basic Science zou de wetenschapper in mij zeggen...Ik denk dat het idd weinig uitmaakt.

De afkoeling gaat wel ietsjes langzamer als eea is afgesloten, maar over een flink koude nacht is het verschil binnen en buiten de vliesdoek wel verwaarloosbaar.

Mogelijk dat stralingsvorst en wind-chill factoren wel nog een verschil maken op bevriezingsverschijnselen in de plant, maar ik verwacht dat ook dit weinig significant zal zijn.
Tevens houdt je een deel van het vocht uit de kruin van de plant - ook dit zou verschil kunnen maken, en voor palmen weten we allemaal dat te veel vocht in een niet groeiende kruin geen goeie boodschap is ...

Ik gebruik eea alleen met bijverwarming (als dit nodig is). De wijze waarop ik eea uivoer leidt tot een winst van 10° tov de buiten temp, hetgeen impliceert dat ik redelijk betrouwbaar palmen in de grond steek die volgens de boekjes 'slechts' -3/-5 kunnen hebben...

Inderdaad ik ben zo beginnen denken sinds ik terug kwam van bij jou. Toen kwam ik die persoon op youtube tegen en de laborant-fysica in mij kwam weer boven. Eigenlijk is het dan voor de zoveelste keer weer erg dat media het verkoopt als HET middel zoals gewoonlijk. Sinds een jaar of 2 ben ik heel kritisch gaan denken en zelf op onderzoek gegaan naar "papers" en dan besef je dat wanneer er geld tg verdienen valt, dit steeds op het voorplan treed.
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1800
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

Berichtdoor draco op 01 maart 2022 19:52

"Het principe van als je lucht verwarmt, gaat het bewegen en meer vocht opnemen. Die warme lucht wil je juist kwijt uit je verpakking omdat het dan droger wordt binnenin."
Dennis, bij een gelijkblijvende hoeveelheid vocht in een afgesloten ruimte daalt bij verwarming de relatieve luchtvochtigheid. De lucht kan dan meer waterdamp bevatten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

Berichtdoor Dennis_S op 01 maart 2022 22:34

draco schreef:"Het principe van als je lucht verwarmt, gaat het bewegen en meer vocht opnemen. Die warme lucht wil je juist kwijt uit je verpakking omdat het dan droger wordt binnenin."
Dennis, bij een gelijkblijvende hoeveelheid vocht in een afgesloten ruimte daalt bij verwarming de relatieve luchtvochtigheid. De lucht kan dan meer waterdamp bevatten.


En die warme vochtige lucht wil je dus weer kwijt door net genoeg te ventileren. Niet zoveel dat je verwarming overuren draait, maar wel zoveel dat de vochtige lucht wordt afgevoerd en je bescherming de juiste temperstuur behoudt.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

Berichtdoor Dennis_S op 01 maart 2022 22:38

guardian1967 schreef:Net een testopstelling gemaakt met 2 plastiek potten gevuld met water aan 9°C beide even vol natuurlijk. Ene multilaag vliesdoek rond andere niks. Heb foto's gemaakt en gefilmd. Nu ga ik wachten tot donderdag morgen om resultaat te zien. Staan op identiek dezelfde plaats allez 30 cm van elkaar af


Volgens mij weet je de uitkomsten al. Hoewel te klein om echt goed te kunnen meten denk ik. Met vliesdoek zal langzamer afkoelen als het buiten kouder wordt dan 9 graden (de temp van je water) en ook langer koud blijven als het buiten weer warmer wordt. Die zonder vliesdoek zal veel meer gelijk meebewegen met de buitentemperatuur.

Wel goed dat je hier een topic over start. Met deze kennis is eenieder in staat zijn beschermingen te perfectioneren.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

Berichtdoor johny op 02 maart 2022 23:08

Wil toch nog een opmerking maken : een ander die je kan bekijken is de warmtebron aarde of grond rondom je plant.
Al ergens een theorie gelezen als je een geïsoleerde ruimte maakt rond je plant, kan je extra warmte bekomen als je de ruimte of hoe groter maakt in grond oppervlak.
De man had een ingewikkelde berekening gemaakt wat de verschillen waren.
Dees zou jullie theorie onderuit halen en is toch een verschil door de grond warmte.
Is dat ook niet zo met afdekken met bladeren of mulch = ook isolatie wat de meeste toch doen of moeten we daar mee stoppen dat het geen zin heeft
johny
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Nieuwsgierig naar ...vliesdoek

Berichtdoor Rob op 03 maart 2022 02:47

johny schreef:Wil toch nog een opmerking maken : een ander die je kan bekijken is de warmtebron aarde of grond rondom je plant.
Al ergens een theorie gelezen als je een geïsoleerde ruimte maakt rond je plant, kan je extra warmte bekomen als je de ruimte of hoe groter maakt in grond oppervlak.
De man had een ingewikkelde berekening gemaakt wat de verschillen waren.
Dees zou jullie theorie onderuit halen en is toch een verschil door de grond warmte.
Is dat ook niet zo met afdekken met bladeren of mulch = ook isolatie wat de meeste toch doen of moeten we daar mee stoppen dat het geen zin heeft


100% waar Johny. Ik heb ooit in een van mijn eerste echt koudere winters 5cm polystyreenplaten gebruikt - gewoon omdat ik ze had liggen...Met nachten tegen -14° was de grond eronder niet bevroren!
Als je die 'warmte' dan rondom de plant kan houden dan moet dat helpen.
Voor vliesdoek duurt dat mogelijk maar heel kort omdat het zo dun is.

Mulching met natuurlijk materiaal helpt zeker zo goed om de grond te behoeden voor bevriezing.
De grootste uitdaging by palmen is echter dat het meristeem verder bovengronds zit.
Voor bijv Musa basjoo is mulching echter geweldig. Heb wel eens Musa basjoo in Canada gezien onder een anderhalve meter dikke mulchlaag... bijna -30 'snachts en gaan met die banaan!
Ik gebruik grote gaascylinders om de basjoo die ik helemaal volstort (1m doorsnee/1,6m hoog) met bladafval. Vorig jaar waren die kokers na een week met nachten -10° van binnen nog steeds nat en niet bevroren! Alle stammen basjoo overleefden dan ook.
Echter, voor palmen werkt dit niet. Als je een palm op die wijze zou begraven onder bladmulch dan is dat wsl dan weer te nat, hetgeen onherroepelijk leidt tot speerrot.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten