Washingtonia robusta in volle grond overwinteren

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Washingtonia robusta in volle grond overwinteren

Berichtdoor Exotic Life op 06 maart 2010 14:51

Hoi,

Aan de hand van het Phoenix canariensis onderwerp ook besloten om even een onderwerp te maken betreft de Washingtonia robusta. Ro, vroeg hier eveneens naar en had beloofd foto's ervan te maken, dus bij deze een nieuw verhaaltje.

Als verhaaltje vooraf... Washingtonia robusta is naar mijn mening de beste keus voor een experiment in volle grond vanwege de vele malen snellere groei dan de filifera. De Washingtonia filibusta lijkt een gelijkwaardige groei te vertonen dus ook die zou mogelijk zijn. Washingtonia's kunnen minder hebben dan een Phoenix canariensis dus plant de palm zo optimaal mogelijk. Hier staat deze aan de zuidmuur waar met de huidige Maart zon aan de muur al snel oploopt naar 15-20 graden en gedurende zomerdag het bloed en bloedheet is. De rest wat ik ooit geplant heb in deze border groeide voor geen meter door de droogte en hitte gedurende de zomer. Gedurende de winters bevriest de grond in deze border nauwelijks tot nooit. Waarschijnlijk mede een reden waarom de Washingtonia alweer voorzichtige groei vertoond bij de huidige temperaturen.

Geplant in April 2004. (Zoek de Washingtonia)

Afbeelding

April 2006, eigenlijk nauwelijks tot niets gedaan. De eerste winter 2004/2005 had ik hem haast eigenhandig gekild door hem met plastic in te pakken, was toen immers ook nog zeer onervaren. Verloor de kroon, en had de speer moeten behandelen.

Afbeelding

Oktober 2006. De warme zomer van 2006 had hem blijkbaar goed gedaan en sindsdien is dit de snelste palm in de tuin met ondertussen al een 15 bladeren op 1 seizoen, en dit wordt ieder jaar meer.

Afbeelding

November 2009, eigenlijk absurt hoeveel de palm is gegroeid ook qua stamhoogte in slechts 3 jaar tijd.

Afbeelding

Afbeelding

Hoe wordt deze beschermd? Eigenlijk al sinds het foutje, op dezelfde manier als de Phoenix en deze manier volstaat prima. De palm wordt eerst grondig gesnoeid (Zie foto's november 2009) om vervolgens het blad omhoog te binden. Ja, dit levert bladschade op aangezien de waaiers al een flinke diameter beginnen te krijgen. Vervolgens komt hier een geraamte omheen, een stevige om de winterstormen te doorstaan. Aan de onderkant wordt het oranje zeil bevestigd die open geklapt kan worden op zonnige dagen. Omdat de hoogte het nog toelaat wordt er vervolgens een bigbag over heen getrokken die de palm compleet droog zet, die eventueel ook nog omhoog getrokken kan worden om de palm compleet te laten luchten.

Hieronder een foto genomen van de week, duidelijk bladschade te zien. Heb hem eerder in Februari al een keer los gehad om de beschadigde bladeren te verwijderen om schimmel te verkomen en de nog redelijk uitziende bladeren te bewaren. Zo zag de palm er ook uit in 2009, maar uiteindelijk een zeer mooie kroon weer terug gegroeid. Ik maak me dus geen zorgen om de kroon, het enigste wat ik tijdens deze winters over wil houden is de speer. Een paar weken mooi weer en er zit weer een nieuwe kroon op, en die speer is ook dit keer weer in zeer gezonde conditie. Dus ook van deze toch wel redelijk unieke palm in volle grond kan ik weer genieten aankomende zomer. Indien de palm hoger wordt en de bigbag niet meer voldoende is wordt er overgestapt op het volledig zeil zoals de Phoenix dan wordt de boel weer enkele jaren verlengt.

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik ga doen als de palm straks 3 meter hoog is? Tegen die tijd hoop ik op tropische winters! ;)
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Washingtonia robusta in volle grond overwinteren

Berichtdoor TropiRo op 06 maart 2010 15:51

Bedankt Robbin voor de informatie.
Ik heb een kleinere robusta staan in pot onder de overkapping en daarvan zijn de speren ook nog goed de oude bladeren zijn net zoals bij jou gaan schimmelen, hebben ze dat altijd?
Ik zat te denken om volgende jaar de grote robusta ( 120 cm stam) te beschermen met een grote paraplu boven de kroon en een lichtslang om de stam. Ik heb hier in de tuin 1x -8 C en 3x -5 C gehad als uitschieters, zou de bescherming die ik van plan ben nut hebben?

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Washingtonia robusta in volle grond overwinteren

Berichtdoor Christophe op 06 maart 2010 17:05

Wederom bijzonder interessant Robbin! Vermits er velen graag zo'n palm in de volle grond willen, vermoed ik dat er veel zal gelinkt worden naar dit artikel ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Washingtonia robusta in volle grond overwinteren

Berichtdoor lapalmeraie op 06 maart 2010 22:03

Zeer bruikbaar, dank je Robbin ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Washingtonia robusta in volle grond overwinteren

Berichtdoor djoeke op 06 maart 2010 23:32

hoi

interessant artikel zo te zien ligt er ook een lichtslang rond doet ge deze ook rond de bladeren
of alleen rond de stam en vanaf hoeveel graden doet ge deze aan ? :thai:
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: Washingtonia robusta in volle grond overwinteren

Berichtdoor Exotic Life op 08 maart 2010 19:16

TropiRo schreef:Bedankt Robbin voor de informatie.
Ik heb een kleinere robusta staan in pot onder de overkapping en daarvan zijn de speren ook nog goed de oude bladeren zijn net zoals bij jou gaan schimmelen, hebben ze dat altijd?
Ik zat te denken om volgende jaar de grote robusta ( 120 cm stam) te beschermen met een grote paraplu boven de kroon en een lichtslang om de stam. Ik heb hier in de tuin 1x -8 C en 3x -5 C gehad als uitschieters, zou de bescherming die ik van plan ben nut hebben?

Gr, Ro


Nee, alleen wanneer de bladeren aangetast zijn en dus afsterven. Vorige winter en deze winter zijn er temperaturen gemeten die in feite boven de grens gaan voor het blad waardoor het dus schade oploopt en bruin wordt, dit gaat echter naderhand schimmelen. De winters ervoor waren de temperaturen zelden zo laag, sterker nog in veel gevallen hier niet onder de -3 waardoor de bladeren ook gewoon goed bleven, dus ook geen schimmelvorming.

De manier hoe jij nu zegt doet iemand in Engeland dit ook, deze winter. Die heeft een parasol, ondaan van het stof en hier plastic op gemonteerd zodat de kroon in zijn geheel er redelijk er onder blijft. Deze bladeren hebben na deze winter en temperaturen ook gewoon opnieuw schade opgelopen, wat ook logisch is maar zolang de speer goed blijft zit het bij een goed aangeslagen Washingtonia wel prima. Drooghouden lijkt in deze winters dan ook de succesfactor.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Washingtonia robusta in volle grond overwinteren

Berichtdoor Exotic Life op 08 maart 2010 19:19

djoeke schreef:hoi

interessant artikel zo te zien ligt er ook een lichtslang rond doet ge deze ook rond de bladeren
of alleen rond de stam en vanaf hoeveel graden doet ge deze aan ? :thai:


De lichtslang zit enkel vanaf onder aan de stam tot het groeipunt ontwikkeld. De lichtslang een hele winter lang regelmatig aan hebben tegen het blad geeft verbranding. Het aanzetten ervan doet ik een beetje op gevoel, wanneer ik denk dat het nodig is.

Weet wel dat het effect van de lichtslang duidelijk waarneembaar is naast de lichtslang. De temperaturen direct naast een lichtslang kunnen vaak 2-4 graden hoger zijn als de werkelijke temperatuur, echter is dit effect 50 cm er van vandaan verwijderd al een stuk minder. Dit verklaard ook de bladschade aan de Phoenix en Washingtonia hier in de tuin deze winter. De bladeren hebben gewoon de daadwerkelijke of misschien 1 of 2 graden "warmer" gezien dan de werkelijke buitentemperaturen.

In de winters hiervoor, had ik nooit geen bladschade doordat de temperaturen hier niet laag genoeg waren gedurende de winters.
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Washingtonia robusta in volle grond overwinteren

Berichtdoor djoeke op 05 dec 2010 22:01

Hey,

Heb je misschien nog foto's van de groei deze zomer om de koude en natte wintermaanden op te vullen .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Re: Washingtonia robusta in volle grond overwinteren

Berichtdoor Exotic Life op 06 dec 2010 00:41

djoeke schreef:Hey,

Heb je misschien nog foto's van de groei deze zomer om de koude en natte wintermaanden op te vullen .


Ik heb de palmen pas afgelopen weekend (27-11-2010) voorzien van enige bescherming, precies voordat de kou eigenlijk inviel dus. Voordat ik bescherming toe heb gebracht bladeren weggesnoeid en een foto gemaakt. Het was echter al wel donker waardoor ik niet een beste kwaliteit foto heb. Ik zal de foto opzoeken en nog even plaatsen.

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Washingtonia robusta in volle grond overwinteren

Berichtdoor djoeke op 06 dec 2010 07:13

:thumb_up:
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
Avatar gebruiker
djoeke
 
Berichten: 3868
Geregistreerd: 01 sep 2009 21:42
Woonplaats: 9170 Sint-Pauwels( oost vlaanderen)
131 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten