poll: musa basjoo, hoe bescherm jij deze succesvol in de win

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

poll: musa basjoo, hoe bescherm jij deze succesvol in de winter?

Ik bescherm deze niet en laat deze elke winter afvriezen.
6
6%
Ik bescherm enkel de wortels.
7
7%
Ik laat deze in de volle grond en doe er een koker met isolerend materiaal rond.
36
36%
Ik bescherm deze met een externe warmtebron.
10
10%
Ik graaf deze uit en zet deze vorstvrij en droog weg.
30
30%
Ik graaf deze uit en zet deze warmer met beperkte vochttoediening weg.
7
7%
Ik heb slechte resultaten met overwinteren.
1
1%
Andere, zie onder.
4
4%
 
Totaal aantal stemmen : 101

Re: poll: musa basjoo, hoe bescherm jij deze succesvol in de

Berichtdoor s.janssen op 24 nov 2014 23:52

Ik heb persoonlijk nog geen ervaring met sikkimensis in de volle grond omdat mijn grote exemplaren op het moment in een verhoogde border staat wat de kans op totale bevriezing aanwezig is. Volgend jaar is dit wel de bedoeling.

Ik heb ook de musa basjoo sakhalin staan wat volgens andere een soort is die sneller op gang zou komen dan een gewone basjoo. Ik weet niet of dit waar is want een banaan die in volle grond is gebleven zal altijd sneller op gang komen. Iemand ervaring?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: poll: musa basjoo, hoe bescherm jij deze succesvol in de

Berichtdoor Hitch op 25 nov 2014 10:52

Ik heb de Musa basjoo, Musa basjoo Sakhalin en de Musa sikkimensis al jaren in de tuin staan. Ik snij de stammen af tot op een 50-80 cm na de eerste serieuse vorst die de bladeren heeft aangetast. Hierrond zet ik dan een draad met fijne mazen en deze vul ik dan op tot de hoogte van de afgedane stammen met mulch. Over het geheel trek ik dan een bigbag en bij de Musa sikkimensis komt hierover een pvc plaat te liggen want deze blijft toch altijd gevoeliger voor insijpelend vocht in combinatie met vorst.
De gewone Musa basjoo snijd ik af tot amper 30 cm boven de grond en gooi hier dan wat mulch overheen met daar dan een dekzeil op.
De Musa sakhalin is idd altijd de eerste (en snelste) die aan de groei gaat in het voorjaar.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: poll: musa basjoo, hoe bescherm jij deze succesvol in de

Berichtdoor Hitch op 25 nov 2014 12:53

De Musa basjoo sakhalin is hier momenteel het minst beschadigt door de nachtvorst (-3) deze nacht/ochtend. Deze is dus volgens mij net iets beter tegen de kou bestand en alleszins net iets vroeger op gang in het voorjaar al zal dat verschil met de gewone M. basjoo toch te verwaarlozen zijn. Misschien 1 of max 2° koudebestendiger wat het loof betreft en de M. basjoo groeit dan weer net iets krachtiger eens hij op gang is en heeft de Sakhalin al snel terug bijgebeend tegen de zomer.
De Musa basjoo en de Musa sikkimensis hebben allemaal geknakte bladeren. Dit begon toen de dooi terug intrad deze morgen. Blad na blad plooi(d)en om waar de stengel overgaat in het blad zelf waardoor die bladeren nu omzeggens allemaal als een lampekap rond de stammen hangen. Dit verschijnsel heeft de Musa basjoo Sakhalin omzeggens (nog) niet.
Deze namiddag doe ik alles af en breng ik de bescherming aan voordat de stammen te zwaar worden aangetast door nieuwe vorst. Zo'n musastam is en blijft immers een pijp waterleiding he ;)
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: poll: musa basjoo, hoe bescherm jij deze succesvol in de

Berichtdoor s.janssen op 25 nov 2014 23:24

Als je de bananen dan afsnijdt tot bepaalde hoogte in de winter, hoe hoog krijg je de bananen in het volgende jaar? Zal dit minder hoog zijn dan wanneer je de stammen volledig laat staan? Het klinkt wel verleidelijk omdat je minder grootte beschermingen hebt staan, mijn tuin is nog steeds geen vluchtelingenkamp met al die tentjes.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: poll: musa basjoo, hoe bescherm jij deze succesvol in de

Berichtdoor Hitch op 26 nov 2014 10:34

Alle drie de soorten die ik heb zijn tussen de 3.5 en de 4 m hoog dit jaar. (moet er wel bijzeggen dat dit nog nooit zo groot is geweest, anders zit ik op een +/-3 m) Hierbij moet je dus ook even bedenken dat ik vorige winter mijn Musa basjoo tot tegen de grond heb laten bevriezen!
Wanneer ik hier mensen over de vloer krijg die zelf Musa in de tuin hebben en ze laat zien tot op welke hoogte ik mijn planten bescherm terwijl zij korven van 2 m hoog staan te maken zie ik steeds ongelovige blikken.
P.s. wat ik dus nooit zal hebben zijn bloemen aangezien ik ze zo kort afsnijd he maar dat vind ik helemaal niet erg want ik vind daar helemaal niets speciaals aan en vind het zelfs lelijk bij deze soorten.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: poll: musa basjoo, hoe bescherm jij deze succesvol in de

Berichtdoor __Johan__ op 26 nov 2014 10:55

Dit wordt mijn eerste winter met een Musa Basjoo dus ik heb nog wel wat vragen over de overwintering :)

Het laatste (nieuwste) blad is nog niet helemaal uitgerold en steekt dus als een toeter de lucht in. Hoe doe je dat met de winterbescherming? Snij je dan dat blad er ook af of laat je die als enige zitten? En hoe moet je hem dan eventueel afsnijden? Dwars door het blad heen of toch alleen bij de steel proberen door te snijden?

Alvast bedankt!
__Johan__
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 01 jul 2011 12:16
Woonplaats: Leerdam
1 bedankjes

Re: poll: musa basjoo, hoe bescherm jij deze succesvol in de

Berichtdoor Hitch op 26 nov 2014 12:59

Ik veronderstel dat het nog een jonge plant is waar je nu over spreekt en dus relatief klein? Probeer het eerste jaar je stam net onder de hoogste bladeren af te snijden dus in feite vlak onder de "toeter" zoals je zegt. Het eerste jaar is een banaan steeds het meest wintergevoelig zoals ik dat noem omdat de wortels dan eigenlijk nog het gevoeligste zijn ook en de kluit zich nog niet echt goed gevormd heeft. Als je hem goed inpakt deze winter en hij vormd volgend jaar nieuwe scheuten dan ben je goed bezig. Eigenlijk mag je stellen dat de eerste 2-3 jaar de pol wat extra zorg behoeft. Daarna is de plant/kluit erg sterk.

Vraag maar raak hoor! Als ik je kan voorthelpen, graag. Ik verloor toen ik mijn eerste musa plantte 3 jaar op een stuk mijn plant en moest elk jaar weer een nieuwe aanschaffen. Ik weet niet of het toeval was dat deze steeds bij een handelaar waren aangeschaft. Wel dat ik lang gezocht heb naar een goede overwintermethode. Toen kreeg ik een scheut van de pol van mijn neef die deze reeds enkele jaren in de tuin had en het was meteen goed toen ik mijn boven geschreven overwintermethode toepaste.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: poll: musa basjoo, hoe bescherm jij deze succesvol in de

Berichtdoor __Johan__ op 26 nov 2014 13:17

Oké bedankt!
Het is inderdaad een vrij jonge plant (in het voorjaar geplant) en ik zal zorgen dat de bodem goed bedekt wordt zodat dat wat extra bescherming geeft.

Nog een vraag: gebruik je nou hooi of toch beter stro om de plant te isoleren (als opvulling) of maakt dat bij een banaan niet uit?
__Johan__
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 01 jul 2011 12:16
Woonplaats: Leerdam
1 bedankjes

Re: poll: musa basjoo, hoe bescherm jij deze succesvol in de

Berichtdoor Lampenz op 26 nov 2014 14:27

Altijd stro, dit omdat hooi gaat broeien, en dat broeien is nou net wat je niet wil. Door het broei effect wordt de ingepakte stam veel te heet.

Als bodem bedekker is een broeiend materiaal niet erg. Dit omdat de grond dan voldoende warmblijft en de wortels beschermt blijven.


PS. ik heb ook wat jonge scheuten. Daarbij heb ik het laatste (nog opgerolde blad gewoon afgesneden(net als de andere)) Ben benieuwd wat daar het resultaat van is.
Waar rook is, is worst
Avatar gebruiker
Lampenz
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 18 aug 2014 15:05
Woonplaats: Doetinchem
37 bedankjes

Re: poll: musa basjoo, hoe bescherm jij deze succesvol in de

Berichtdoor s.janssen op 26 nov 2014 14:47

Tip: Kijk voor strobalen bij een boer, ik betaalde geloof iets van 5,- per strobaal! :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten