Olijfboom de komende winter door helpen

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Olijfboom de komende winter door helpen

Berichtdoor Mister w op 16 mei 2015 18:49

Hallo iedereen,
:D
Vorige week heb ik een mooie , grote olijf gekocht ongeveer 3 meter hoog en een stamomtrek van 150 cm beneden aan de voet 200cm.

Zoals in mijn vorige post op dit forum (weten jullie dat ik deze planten mee neem naar het buitenland, vakantiehuis)

Nou heb ik een vraag over de winterbescherming in mijn situatie.

Ik schets even hoe ik de plant will hebben staan. Ik heb een grote tuin op het zuiden. Ik wil een soort grote plantenbak aan mijn nieuwe terras maken. Deze plantenbak wordt van dik hout en bekleed ik met 5 a 6 centimeter dikke isolatieplaten.

Daarnaast wil ik aan de randen van de bak een warmtelint plaatsen, of is het beter onderin de bak te plaatsen?

Dan de goede verhoudingen grond erin , boom erin en dan naar stap 2

Mijn tuin is al ik al eerder zij op het zuiden. als ik op mijn terras sta , sta ik richting het zuiden. in mijn rug staat mijn huis, dus wind uit het noorden voel je niet, tot nauwelijks.

Nou wil ik rondom de bak behalve aan de voorkant een glazen muur optrekken van 3 meter hoog , zodat (winter)wind uit zuid, west en oost afgeschermd wordt.

Wanneer het begint te vriezen , wikkel ik de boom in met warmtelint (iemand ervaring of gewoon lint beter is of een lint met thermostaat?) dan een grote xxxl boomjas en klaar is kees.

is dit een goede standplaats/huisvesting/bescherming?

Tips zijn van harte welkom :lol: :lol:
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
https://www.youtube.com/channel/UC07Kxe ... kMOkzqHtBQ
Avatar gebruiker
Mister w
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 28 nov 2014 18:01
Woonplaats: Sudeten
67 bedankjes

Re: Olijfboom de komende winter door helpen

Berichtdoor Mister w op 17 mei 2015 09:55

Minstens 1 reactie had ik wel verwacht :cry: :?
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
https://www.youtube.com/channel/UC07Kxe ... kMOkzqHtBQ
Avatar gebruiker
Mister w
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 28 nov 2014 18:01
Woonplaats: Sudeten
67 bedankjes

Re: Olijfboom de komende winter door helpen

Berichtdoor Jozef op 17 mei 2015 10:04

Hallo mister W. Ik weet niet welk buitenland, maar je plannen klinken goed. Hier krijgen de olijfbomen slechts een winterjas en boomschors op de wortels. Het lijkt mij dat je zo alle risicio's wel hebt uitgesloten. :thumb_up:
gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Olijfboom de komende winter door helpen

Berichtdoor Dennis_S op 17 mei 2015 10:08

Veel mensen hebben op zaterdagavond/nacht iets anders te doen :D

Maar ik probeer je constructie te begrijpen, en ik denk dat ik het ook wel begrijp. Maar het is belangrijk om te realiseren dat olijf kou nodig heeft in de winter om gezond te blijven. Niet teveel kou, maar liefst tussen 0 en 10 graden. En ontzettend veel frisse lucht. Dus een ruime verpakking is inderdaad hard nodig. Als je in staat bent met die glazen muur (die dus blijkbaar aan drie kanten rondom de boom 3 m hoog wordt) af te dekken met een plaats popycarbonaat, plexiglas of gewoon doorzichtig zeil dan heb je al een ruime luchtige verpakking die je denk ik makkelijk open kunt zetten als dat nodig is (bij niet vriezend weer of blij slechts lichte nachtvorstjes). Ik zou dan vanwege de grilligheid van de kroon overwegen de boel te beschermen met een heteluchtkacheltje met thermostaat. Palmen kun je makkelijk samenbinden tot een soort kokers waarna je er makkelijk een lichtslang om heen draait wat zorgt voor een regelmatige en evenwichtige verwarming. Maar bij een grillige olijvenboom lukt dat nu eenmaal niet en moet je iets hebben wat de gehele ruimte binnen je bescherming regelmatig verwarmt.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Olijfboom de komende winter door helpen

Berichtdoor jos944 op 17 mei 2015 10:10

Wat ik begrepen heb van het probleem bij het overwinteren van olijfen is dat bij veel vocht de sapstroom blijft doorgaan. Dat in combinatie met strenge vorst dat de bast scheurt.

Dus zorg voor droge grond zou meer een succes factor zijn dan het warm houden van de boom.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Olijfboom de komende winter door helpen

Berichtdoor Dennis_S op 17 mei 2015 10:28

In aanvulling op Jos: Daarom bedoel ik ook koud houden. Dus de tent open als de zon er op schijnt! Ik zelf heb al jaren een olijf in pot en die staat de hele winter buiten. Alleen bij vorst schuif ik de plant onder een afdak en als er ijsdagen zijn gaat ie de schuur in. De kluit is altijd vochtig, maar het lijkt me zoals Jos aangeeft dat droge grond een pre is als je een plant hebt in de vollegrond. Maar vochtopname is vooral temperatuurgestuurd.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Olijfboom de komende winter door helpen

Berichtdoor Mister w op 17 mei 2015 13:58

Hallo dank voor de reacties/tips.

Kan ik beter een gewoon warmtelint gebruiken of een lint met ingebouwde thermostaat?
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
https://www.youtube.com/channel/UC07Kxe ... kMOkzqHtBQ
Avatar gebruiker
Mister w
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 28 nov 2014 18:01
Woonplaats: Sudeten
67 bedankjes

Re: Olijfboom de komende winter door helpen

Berichtdoor Dennis_S op 17 mei 2015 16:12

Geen lint dus maar een heteluchtkacheltje met thermostaat.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Olijfboom de komende winter door helpen

Berichtdoor Hitch op 18 mei 2015 11:28

Warmtekabel of kerstverlichtingssnoer (geen LED natuurlijk) gestuurd door een thermostaat werken hier bij mij al 4 jaar probleemloos. Ik wikkel de warmtekabel een paar keer ruim over het grondoppervlak op zo'n 1/2de meter van de stam en dan rond de stam en in de kruin gebruik ik het lichtsnoer. Thermostaat gaat aan bij 0°C maar dat is alleen omdat ik hem niet kan instellen lager dan 0°, anders liet ik hem pas aangaan vanaf -5°. Olijfbomen hebben geen problemen met nachtvorst tot -10° zolang het overdag maar niet vriest.
De boom word dan omwikkeld met noppenfolie waarbij de bovenzijde open blijft en hieroverheen trek ik dan een kleine bigbag maar mijn boom is dan ook niet zo groot als die van jou.
Stamomtrek is 30/35 cm en hij is slechts een 1.7 m hoog maar als je hetzelfde doet maar dan met grotere maten voor het inpak en verwarmingsmateriaal is het principe hetzelfde.
Het lastige aan enkel warmtekabel gebruiken is dat je nooit ziet wanneer de boel in werking is en je dus nooit echt gerust bent. Je kunt ook makkelijk zelf werken met warmtelampen die gebruikt worden in terraria voor de reptielen. Hier werk ik het meeste mee binnenin de overige beschermingen van vooral dan de palmen. Oplichtende verwarmingselementen zie je werken en dat geeft natuurlijk een geruststelling + dat je meteen weet dat er wat fout loopt wanneer je merkt dat ze niet aangaan wanneer het vriest en je meteen kunt ingrijpen. Je kunt natuurlijk ook steeds als je enkel warmtekabel gebruikt er ook een simpel lampje tussen hangen, zo zie je natuurlijk ook wanneer de boel in werking treed.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Olijfboom de komende winter door helpen

Berichtdoor Mister w op 18 mei 2015 14:00

Hitch schreef:Warmtekabel of kerstverlichtingssnoer (geen LED natuurlijk) gestuurd door een thermostaat werken hier bij mij al 4 jaar probleemloos. Ik wikkel de warmtekabel een paar keer ruim over het grondoppervlak op zo'n 1/2de meter van de stam en dan rond de stam en in de kruin gebruik ik het lichtsnoer. Thermostaat gaat aan bij 0°C maar dat is alleen omdat ik hem niet kan instellen lager dan 0°, anders liet ik hem pas aangaan vanaf -5°. Olijfbomen hebben geen problemen met nachtvorst tot -10° zolang het overdag maar niet vriest.
De boom word dan omwikkeld met noppenfolie waarbij de bovenzijde open blijft en hieroverheen trek ik dan een kleine bigbag maar mijn boom is dan ook niet zo groot als die van jou.
Stamomtrek is 30/35 cm en hij is slechts een 1.7 m hoog maar als je hetzelfde doet maar dan met grotere maten voor het inpak en verwarmingsmateriaal is het principe hetzelfde.
Het lastige aan enkel warmtekabel gebruiken is dat je nooit ziet wanneer de boel in werking is en je dus nooit echt gerust bent. Je kunt ook makkelijk zelf werken met warmtelampen die gebruikt worden in terraria voor de reptielen. Hier werk ik het meeste mee binnenin de overige beschermingen van vooral dan de palmen. Oplichtende verwarmingselementen zie je werken en dat geeft natuurlijk een geruststelling + dat je meteen weet dat er wat fout loopt wanneer je merkt dat ze niet aangaan wanneer het vriest en je meteen kunt ingrijpen. Je kunt natuurlijk ook steeds als je enkel warmtekabel gebruikt er ook een simpel lampje tussen hangen, zo zie je natuurlijk ook wanneer de boel in werking treed.


En dan een warmte lint met losse thermostaat of ingebouwd?
Mother Monster 2-Golden Globe winner, Grammy Winner 9x 24 nominations , Academy Award winner Best Female MTVEMA 2016/Superbowl Halftimeshow 2017, Winner Best Female Pop/rock AMA 2017.
https://www.youtube.com/channel/UC07Kxe ... kMOkzqHtBQ
Avatar gebruiker
Mister w
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 28 nov 2014 18:01
Woonplaats: Sudeten
67 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten