Phormium succesvol overwinteren

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Phormium succesvol overwinteren

Berichtdoor Hitch op 15 sep 2015 13:39

Bij mij is eigenlijk de grootste vraag wat de plant in de winter de das omdoet. Is dit nu vorst (weet eigenlijk zelfs niet hoeveel vorst die eigenlijk zou moeten aankunnen, de groene zal wel het meest vorstbestendig zijn), wind, vocht,...?? Als je dit beter zou kunnen aanwijzen kun je natuurlijk ook je bescherming er beter naar aanpassen.
Ik heb ze al de winter doorgekregen maar daarna gingen ze dan weer kapot door rot wegens een lang en erg nat/fris voorjaar. Het is ook een beetje de bouw van de plant die het allemaal niet veel eenvoudiger maakt. Al het water/sneeuw blijft in de aaneenzetting van de bladeren zitten tegen de grond aan dus als dit te lang blijft zitten....
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Phormium succesvol overwinteren

Berichtdoor StefanH op 15 sep 2015 22:00

Hitch schreef:Bij mij is eigenlijk de grootste vraag wat de plant in de winter de das omdoet. Is dit nu vorst (weet eigenlijk zelfs niet hoeveel vorst die eigenlijk zou moeten aankunnen, de groene zal wel het meest vorstbestendig zijn), wind, vocht,...?? Als je dit beter zou kunnen aanwijzen kun je natuurlijk ook je bescherming er beter naar aanpassen.
Ik heb ze al de winter doorgekregen maar daarna gingen ze dan weer kapot door rot wegens een lang en erg nat/fris voorjaar. Het is ook een beetje de bouw van de plant die het allemaal niet veel eenvoudiger maakt. Al het water/sneeuw blijft in de aaneenzetting van de bladeren zitten tegen de grond aan dus als dit te lang blijft zitten....


Zou weefselkweek ook nog een oorzaak kunnen zijn? Bamboe uit weefselkweek (veel verkocht in grote tuincentra) is bijvoorbeeld zwakker dan 'natuurlijk' vermeerderde bamboe, misschien dat dit ook geldt voor Phormium tenax?

Neerslag lijkt mij een minimale factor te zijn omdat ze ook in Wales, Ierland en Schotland veel zijn aangeplant en ze soortgelijke omstandigheden ook in hun inheemse areaal (Nieuw-Zeeland) hebben. Met name in Schotland is het vochtig, winderig en koel en krijgen ze 's winters soms toch ook temperaturen tot -12 Celsius met sneeuwdek te verduren. En toch zien ze er goed uit... Daarnaast is het ook een heel erg windresistente soort, ze zijn niet voor niets veel langs de Engelse zuidwestkust geplant.

Dave's garden geeft trouwens zelfs een winterhardheid aan tot zone 7a, alhoewel dit wel heel positief lijkt.
http://davesgarden.com/guides/pf/go/2450/#b
Groeten,
Stefan
StefanH
 
Berichten: 287
Geregistreerd: 05 feb 2013 14:37
28 bedankjes

Re: Phormium succesvol overwinteren

Berichtdoor groenevingers op 23 sep 2018 14:38

Hallo, ik ben ook van plan om een Phormium Tenax Purpureum aan te schaffen en in de volle grond te plaatsen. Kan iemand mij vertellen hoe de wortels van een Phormium eruit zien? Zijn dit vlezige wortels, zoals bij de Agapanthus?
groenevingers
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 23 sep 2018 14:31
0 bedankjes

Re: Phormium succesvol overwinteren

Berichtdoor groenevingers op 23 sep 2018 16:16

groenevingers schreef:Hallo, ik ben ook van plan om een Phormium Tenax Purpureum aan te schaffen en in de volle grond te plaatsen. Kan iemand mij vertellen hoe de wortels van een Phormium eruit zien? Zijn dit vlezige wortels, zoals bij de Agapanthus?


Na behoorlijk zoekwerk via Google ben ik er achter gekomen, dat de Phormium inderdaad vlezige wortels heeft. De ervaring bij Agapanthussen leert, dat deze beter te droog kunnen zijn dan te nat.
Als de wortels van Agapanthussen te lang te nat zijn, dan verrotten ze gewoon. Misschien is dat ook het geval bij de Phormium. Deze verrotte wortels zien er glazig en slap uit, terwijl gezonde wortels wit van kleur en stevig zijn. Als de wortels deels verrot zijn en een deel nog wel goed, dan sterft (bij Agapanthussen) de plant toch af, omdat de gezonde wortels aangetast worden door de verrotte wortels. De enige remedie is, om de plant op te graven en alle dode wortels te verwijderen uit de wortelkluit. Daarna de plant weer planten in goed doorlaatbare grond. Een (te) natte herfst gevolgd door een winter (al of niet streng) is funest voor de Agapanthussen. Waarschijnlijk is dat ook het geval bij de Phormium. Afdekken in de winter heeft dan geen nut meer, omdat de wortelkluit gewoon veel te nat is en toch gaat rotten, omdat er in de winter haast geen water onttrokken wordt uit de kluit.
groenevingers
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 23 sep 2018 14:31
0 bedankjes

Re: Phormium succesvol overwinteren

Berichtdoor Rob op 24 sep 2018 00:09

Twee pogingen gedaan ooit, beide op niet uit gelopen.
Opvallend genoeg zag ik ze vorige week in Edinburgh in vole grond staan - en best kluiten ook! Ze stonden in een grind bed - wsl om de hoeveelheid vocht te beperken.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten