Thermostaat

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Thermostaat

Berichtdoor lapalmeraie op 03 maart 2023 09:46

Leuk! Ik gebruik sinds enige tijd ook een smart oplossing hiervoor. De Eve Weather 2.
Dankzij dit zeer discrete weerstation kan ik de warmtebronnen aan en uitschakelen dankzij automatisaties in HomeKit. Kortom, ik hoef zelfs het weer niet meer in de gaten te houden :D

Deze geldt natuurlijk wel voor alle warmtebronnen in één keer maar ik verwarm toch alles vanaf dezelfde temp.

Het voordeel is dat je ook direct mooie grafieken hebt. A la wat ik met mijn TFA Klimalogg Pro ook heb maar dan moet je steeds eerst alle data naar de PC overzetten. Nu kan ik altijd overal de graphs opvragen.

Specifiek voor Apple/HomeKit vond ik niet zo heel veel andere betaalbare alternatieven.
Veel is inderdaad Tuya en dan moet je ofwel Android gebruik zijn, danwel een homebridge instaleren.

http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Thermostaat

Berichtdoor Tom1986 op 03 maart 2023 11:45

Integreert deze alleen met Apple?
Tom1986
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 22 mei 2019 06:36
Woonplaats: Helden
26 bedankjes

Re: Thermostaat

Berichtdoor lapalmeraie op 03 maart 2023 13:48

Ja volgens mij wel.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Thermostaat

Berichtdoor GaveAgave op 03 maart 2023 15:13

@lapalmeraie mooie oplossing. Het nadeel van de sensors die ik nu heb is dat ze maar 1x per uur de temp doorgeven.
Heb alleen nogal een afkeer van Apple (verhuisde ooit van VS naar VK, en had nog $100 credit in the VS apple store. En je kunt het land van de store niet veranderen zolang je nog credit hebt, maar de bank app van mijn nieuwe bank in het VK was niet beschikbaar in de VS app store, sindsdien dus android.)
GaveAgave
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 23 aug 2021 16:31
40 bedankjes

Re: Thermostaat

Berichtdoor Hansvdb op 03 maart 2023 20:37

Blijkbaar een probleem om een thermostaat te vinden en die ook nog geleverd te krijgen in België. Die UT 300 en dat soort thermostaten die je in het stopcontact stopt daar ben ik niet zo enthousiast over. Soms hebben ze een grote hysteresis (verschil tussen in- en uitschakelmoment) waardoor ze niet zo nauwkeurig zijn.
Momenteel gebruik ik onderstaande thermostaat (ook bij Conrad gekocht):

TS 125.jpg
TS 125.jpg (219.12 KiB) 3601 keer bekeken

Deze thermostaat maakt gebruik van een externe voeler die ik op een plaatje aluminium heb geschroefd om sneller van temperatuur te veranderen. De thermostaat is instelbaar tot op de tiende graad. Hij schakelt een elektrische kachel van 2 kW.

Hier voor gebruikte ik een toestel dat ik zelf gemaakt had om stekken en zaden bodemwarmte te geven:

Plantencouveuse.jpg
Plantencouveuse.jpg (280.19 KiB) 3601 keer bekeken

Het paneeltje aan de voorkant werkt exact zoals bij de vorige thermostaat. Het is in principe dezelfde electronica van dezelfde firma, alleen moet dit apart gevoed worden met ongeveer 9 volt gelijkspanning:

TSMI25.jpg
TSMI25.jpg (222.31 KiB) 3601 keer bekeken

Hij schakelt een verwarmingsfolie die op het aluminium geplakt zit. De sensor zit ook op het aluminium. Geschroefd in dit geval.
Toen ik voor de vraag kwam hoe de kasverwarming in- en uit te schakelen kwam ik op het idee dit apparaat te gebruiken en de aluminium plaat in dat geval als temperatuurvoeler te laten functioneren.
Daartoe heb ik een relais en een omschakelaar (De rode knop) ingebouwd om te kiezen tussen plaatverwarming en het schakelen van een extern toestel via het stopcontact. Het werkte heel goed, maar de TS 125 vond ik toch handiger, dus die gebruik ik momenteel.

Verwarming.jpg
Verwarming.jpg (295.24 KiB) 3601 keer bekeken

Het probleem voor België blijft natuurlijk dat er geen aardpen op de TS 125 zit. Misschien bestellen via een Nederlandse kennis?
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Thermostaat

Berichtdoor johny op 03 maart 2023 22:09

zelf gebruik ik inkbird thermostaten zijn in verschillende versies te verkrijgen itc-306 itc-308 itc-306t .....
https://www.amazon.nl/Inkbird-Temperatu ... B07WXG7564
degelijk materiaal en duidelijke aflezing (led) & goed parameters in te stellen + alarm instellen en waarschuwing op gsm = ook belangrijk
toestellen waar uitlezing bestaat uit vloeibaar kristal uitlezing (zwart grijs kunnen na verloop slecht worden + bij koud weer bevriezing niet uit te lezen
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Thermostaat

Berichtdoor Tom1986 op 04 maart 2023 08:13

johny schreef:zelf gebruik ik inkbird thermostaten zijn in verschillende versies te verkrijgen itc-306 itc-308 itc-306t .....
https://www.amazon.nl/Inkbird-Temperatu ... B07WXG7564
degelijk materiaal en duidelijke aflezing (led) & goed parameters in te stellen + alarm instellen en waarschuwing op gsm = ook belangrijk
toestellen waar uitlezing bestaat uit vloeibaar kristal uitlezing (zwart grijs kunnen na verloop slecht worden + bij koud weer bevriezing niet uit te lezen



Deze ziet er idd prima uit. Ik heb er ook de BBQ thermometer van, prima spul!
Maar je hebt dus 2 aparte sensoren, en 2 aparte relays om aan/uit te kunnen schakelen? Dus voor 2 aparte planten?
Is deze ook geschikt voor buiten? Of afgedekt buiten? Ik zie nergens een IP waarde of iets dergelijks?

Edit: Ik zie al dat deze niet bedoeld is om planten vorstvrij te houden, instelbereik gaat niet laag genoeg.
Tom1986
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 22 mei 2019 06:36
Woonplaats: Helden
26 bedankjes

Re: Thermostaat

Berichtdoor johny op 06 maart 2023 12:46

hier de twee varianten die ik heb de groene itc-308 is duurder en eigenlijk niet nodig (heeft ook koeling bij) + wifi +historie
de blauwe itc 306T al een pak beter koop +-36€
display goed afleesbaar ook in vriesweer goed waterdicht , handmatig instellen
van beide bovenste waarde is actueel of omgeving temp de onderst waarde is instelwaarde of moet waarde
Bijlagen
20230306_112943 (Middel).jpg
20230306_112943 (Middel).jpg (341.44 KiB) 3446 keer bekeken
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten