Kas zuiniger verwarmen?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Kas zuiniger verwarmen?

Berichtdoor draco op 22 nov 2015 10:25

Vanmorgen was het autoruiten krabben vanwege een dikke laag aangevroren (natte) sneeuw.
Minimum buitentemperatuur 2°C (1°aan de grond), in de kas 3°C. Het signaal om de koudegevoelige palmen, Howea en Ravenea glauca vandaag in huis te halen. Verwarming van de woning kan efficienter met een gecombineerd systeem van warmtepomp en HR gaskachel. Het gasverbruik zou hiermee gehalveerd kunnen worden. Als de stookinstallatie en de airco aan vervanging toe zijn ga ik dat zeker overwegen. Een warmtepomp systeem voor de kas zou me ook wel aanspreken. Echter met winters zoals de afgelopen 2 jaar zou dat waarschijnlijk niet rendabel zijn. De kas wordt nu electrisch vorstvrij gehouden met een blaaskachel. Weliswaar is met de bouw ervan de CV leiding doorgetrokken vanuit de woning. Bij nader inzien bleek dat toch niet de meest praktische oplossing. Je zou daartoe met een buitenthermostaat moeten gaan werken, omdat de CV kachel normaal gesproken s' nachts niet brandt. Of dat qua energieverbruik voordeliger zou uitpakken is de vraag ? Het gasverbruik zou stijgen en stroom halen we nu van het dak :D
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Kas zuiniger verwarmen?

Berichtdoor Bizzz-R op 22 nov 2015 10:59

En als je voor de kas een combi maakt van cv en blaaskachel? dan slaat de blaaskachel alleen aan als het in de nacht te koud wordt.
Avatar gebruiker
Bizzz-R
 
Berichten: 208
Geregistreerd: 10 dec 2012 10:30
31 bedankjes

Re: Kas zuiniger verwarmen?

Berichtdoor Dennis_S op 22 nov 2015 12:03

Volgens mij is een permanente gastoevoer naar de kas, aangesloten op een gaskachel met een eigen thermostaat, de allerbeste en zuinigste oplossing. Naast een excellente isolatie van je kas natuurlijk.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Kas zuiniger verwarmen?

Berichtdoor jos944 op 22 nov 2015 13:21

Ik heb deze gekocht.
http://www.tuinkassenwinkel.nl/tuinkas- ... g-gas.html
je kan hem met een gasflesje aansluiten.
http://www.benegaslight.nl/home-nl-BE/.

dit schijnt een van de zuinigste te zijn ivm de termostaat.

Ik ga hem deze winter uittesten.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Kas zuiniger verwarmen?

Berichtdoor Bizzz-R op 22 nov 2015 15:23

Bij stoken in de ruimte zelf moet je natuurlijk wel zorgen voor toevoer van voldoende verse lucht en afvoer van verbrandingsgassen :thumb_up:
Avatar gebruiker
Bizzz-R
 
Berichten: 208
Geregistreerd: 10 dec 2012 10:30
31 bedankjes

Re: Kas zuiniger verwarmen?

Berichtdoor Hitch op 22 nov 2015 17:53

Had je toch echt beter een petroleumkacheltje gekocht in mijn ogen hoor. Daar werk ik al 10 jaar mee en dat werkt prima.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Kas zuiniger verwarmen?

Berichtdoor Eduard op 22 nov 2015 20:05

Hoi petroleum stinkt en is erg duur, ik heb deze ondingen in alle vormen maar ga ze op de zibro na niet meer gebruiken! De laatste is erg duur in gebruik en de brandstof is flink omhoog gegaan, denk dat elektrisch stoken nu het goedkoopste is en het meest betrouwbare ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Kas zuiniger verwarmen?

Berichtdoor draco op 22 nov 2015 20:10

Met gas verwarmen in een afgesloten ruimte vergt een aan- en afvoersysteem. Electrische verwarming is qua warmtebehoud het meest effecticiënt en de benodigde energie komt van de zon. De CV bijschakelen is zeker een overweging waard, maar is pas interessant als bij het huidige stroomverbruik de productie van zonnestroom te kort schiet. Overigens houd ik een oude Zibro oliekachel achter de hand voor als de stroom uitvalt tijdens een vorstperiode.

Hitch, petroleum is uit de tijd van mijn grootmoeder, die het suddervlees erop gaarde ;) De geur zit nog in mijn geheugen. Sinds we de gasbel van Slochteren hebben aangeboord is het gebruik ervan zo goed als verdwenen. Die gasbel raakt overigens leeg en dan zijn we afhankelijk van de grillen van Poetin :roll:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Kas zuiniger verwarmen?

Berichtdoor alloo op 22 nov 2015 20:24

Eduard schreef:Hoi petroleum stinkt en is erg duur, ik heb deze ondingen in alle vormen maar ga ze op de zibro na niet meer gebruiken! De laatste is erg duur in gebruik en de brandstof is flink omhoog gegaan, denk dat elektrisch stoken nu het goedkoopste is en het meest betrouwbare ;)


Ik verwarm mijn serre serre met een warmluchtkanon,en met petroleum, en dat stinkt niets,zuiveren verbranding,en als het niks meer mag kosten ,ja dan moeten wij stoppen met onze hobby of minder planten ,en ze in de woonkamer overwinteren.

groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: Kas zuiniger verwarmen?

Berichtdoor Eduard op 22 nov 2015 20:40

Hoi Fonds, je ruikt het altijd! Misschien dat je er zo aan gewend bent dat je het niet meer ruikt, snuit je neus eens als je een tijd lang tijdens het stoken in je serre bent dat zegt genoeg :roll:

De zibro een hele dure brandstofverslinder mag ik binnen niet eens gebruiken, om dat ze eigenlijk wel voor dat doel bestemd zijn, we kregen vorige maand toen het ook even koud was en ik dit toestel gebruikte om het meisje het naar haar zin te maken [lekker warm stoken] allebei hoofdpijn! verder zit de voeler van dit ding onder aan het apparaat wat geen zin heeft in mijn serre bleef die ondanks dat de vorststand stond ingeschakeld gewoon de hele nacht door jagen om dat de warmte stijgt en eer dat op dat lage niveau komt van die sensor is het tankje leeggetrokken en zit je met 20ºC +
Ik overweeg het er uit te nemen en te verlengen naar een hoger punt, maar de laatste winters waren goed geregeld met kleine blaaskachels op elektriciteit :fluiten:

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten