Washingtonia Robuusta

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor tbird44 op 09 dec 2019 06:41

Eduard schreef:Han, ik weet dat je Wachingtonia in pot minder geschikt vind, daar zijn de meningen natuurlijk ook over verdeeld! Niet iedereen gaat ze in de volle grond zetten, we hebben natuurlijk wel kunnen constateren waar dat toe lijd, een fantastische natuurlijke groei zoals bij o.a Richard, Robbin, Wilfried, Dimitri maar dat blijft een persoonlijke keuze net zoals ik mijn C.medullaris in een tent houd met behoud van blad 5 m hoog vechtent tegen de natuurelementen ;)

Ik heb mijne van zaad mee uit Antalia Turkije 1994 nu 22 jaar in pot staan, enigszins aangepast aan de grootte maar hij staat nog in bonsai vorm vind de stam nu vergelijkbaar met een flessenpalmstam (Hyophorbe lagenicaulis) als ik mijn minuscule ringen tel kom ik ruim over de 70 a 2/3 mm dik, heb laats in Richard zijn stamstrip verhaal gezien dat deze wel wat breder zijn als ze in de volle grond groeien, een rekensommetje laat dan zien zou de mijne onder goede omstandigheden in de volle grond een kleine 3m stam zou hebben gehad!
Mijn exemplaar heb ik deze zomer weer op zijn vertrouwde plek gezet [uit de wind] en dat resulteerde in 5 mooie nieuwe bladeren, wat minder dan de nakomer, vind het nog steeds een leuke palm ondanks zijn kleine vorm,

[img]http://nl.photouploader.org/files/eduard/wtm/P1070507.jpg[/img





om eerlijk te zijn vind ik hem in pot een stuk mooier dan in de volle grond. ieder zijn smaak natuurlijk ]

Afbeelding

Eduard.
tbird44
 
Berichten: 508
Geregistreerd: 18 apr 2015 20:40
13 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor palmgek op 09 dec 2019 11:57

Dennis_S schreef:Zucht, wat een gedoe weer. Ik zie er als een soort van berg tegenop om mijn Washingtonia in te pakken. nog steeds niet gedaan. De vorst van begin deze week heeft al mijn balderen donkergroen verkleurd, maar vandaag zag ik dat dat allemaal weer is weggetrokken. maar ik zal toch echt moeten beschermen, want het zal vast toch een keer kouder worden.

Ieder jaar zijn bladeren echter toch weer beschadigd. De groei zit er goed in, maar dit jaar wil ik het anders,. Niet meer opbinden en inpakken, maar ik overweeg alle bladeren er af te halen en alleen de speer en stam in te pakken. Met een verwarmingskabel uiteraard. Met bladeren van een dikke meter diameter en totale hoogte van 3 m is het lastig inpakken. Iemand die het zo al succesvol heeft gedaan?


Dennis, ik heb nu voor de derde keer op rij de Washingtonia niet meer beschermd met een hok. Nu zitten we alweer een tweetal weken in BR en we zijn voorlopig nog niet terug. Ik anticipeer op de laatste minuut en bindt de kroon dan ff op, iets wat in een kwartiertje gedaan is. Mocht het gaan sneeuwen of kouder als -4 worden trok ik er een kunstof tuinsethoes overheen. Echter dit laatse ging nog net tot vorig jaar, maar ook dit is nu ivm met de hoogte niet meer te doen. Probeer uiteraard de kroon te behouden, dus hoop op een zachte winter. Mocht het onverhoopt toch nog kouder worden zal ik op het laatste moment ook al het blad muv van de laatste 3/4 gaan snoeien.

@Tbird, een volle grond exemplaar is zoals ze horen te zijn, en daarmee ook veel mooier. Wat Eduard doet is niet voor iedereen weggelegd. Hij is een kunstenaar als het gaat om het houden van palmen in pot. Wat overigens niet wegneemt dat ook zijn pot exemplaar maar marginaal is vergeleken met een goed verzorgd volle grond ex.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3680
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor leroy op 05 feb 2020 11:31

Richard, hoe staat de Washingtonia er nu bij?
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy
 
Berichten: 853
Geregistreerd: 04 nov 2011 11:19
62 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor Herman op 07 feb 2020 12:42

Hmm
Ik heb mijn washingtonia in november al n beetje ingepakt.
Heb hier toch altijd veel werk mee. Wil ook niet wachten tot vlak voor een vorst periode,
mede ook door tijdsgebrek en heb een hekel er aan om dit in de kou te doen.
Daarom doe ik dit altijd in november/ december.
Omdat de washingtonia te groot is om een hutje te bouwen heb ik de laatste 3 jaar deze methode:
Ik knip de helft van t blad weg; zo,n 8 tot 10 bladeren. Bindt deze samen . Vervolgens om de speer en halverwege stam een warmte kabel.
Dan heb ik een lange balk, iets groter als de palm, met aan het uiteinde een plankje.
Zodat je een soort kruis hebt. Deze bind ik langs de stam van de washingtonia vast.
Hier gooi ik een vliesdoek over heen, dit is wel kunst en vliegwerk omdat het een grote hoogte is.
Daar overheen een bigpack die ik open en dicht kan doen.
Met vorst maak ik deze dan dicht. De warmtekabel heb ik aangesloten met thermostaat. Deze sprint aan bij 0 graden.
Hierbij heb ik ook nog een spot aangesloten zodat Ik kan controleren of warmtekabel aan is.

Tot nu toe , en waarschijnlijk krijgen we echt geen zware vorst meer, had ik dus mijn washingtonia niet in in hoeven te pakken, want t heeft hier niet meer als 4 graden gevroren.
Maar zoals ik al zei ik ga niet wachten tot n paar dagen voor de vorst.

Dus hier staat de washingtonia met een opengeklapte bigpack vanaf november.
Zoals ik t nu kan bekijken zijn de bladeren nog fris groen maar zullen er er ook bladeren zijn die gescheurd of lelijk zijn door de plaatsing van bigpack.

Ik wacht nog 4 weken en gooi dan er alles af
Avatar gebruiker
Herman
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 11 dec 2012 21:21
Woonplaats: Wanssum
30 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor leroy op 07 feb 2020 13:31

Mooi om te lezen en ja hij gaat nog een keer over de bovenste ramen heen en het wordt er niet makkelijker op
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy
 
Berichten: 853
Geregistreerd: 04 nov 2011 11:19
62 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron