Washingtonia Robuusta

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor Axel Amsterdam op 11 okt 2016 22:09

Nm
Laatst bijgewerkt door Axel Amsterdam op 14 okt 2016 06:14, in totaal 2 keer bewerkt.
Axel Amsterdam
 
Berichten: 686
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor lapalmeraie op 12 okt 2016 08:35

Hier soortgelijke ervaring. Die in volle grond kreeg enkel éénmalig een bescherming bij -6°C en hetzelfde voor de Washingtonia in pot die dus gewoon buiten is blijven staan de hele winter. Hoewel ze in pot bij lange niet zo mooi worden als in volle grond lijkt het toch beter te werken dan het telkens binnen overwinteren. (En dan heb ik het niet eens over mijn rug ;) )
Het succes bij deze palmen zit hem m.i. in hun groeisnelheid waardoor ze schade behoorlijk goed kunnen incasseren.
Qua aanplanten laat in het jaar/winter wil ik wel nuanceren dat dit enkel verstandig is bij planten die al buiten stonden! Zoals bij JM het geval was. Wanneer je dit doet met een exemplaar vers uit de rekken vh tuincentrum zou het wel eens anders kunnen uitpakken. Natuurlijk moet je dan ook nog eens geluk hebben qua winter zoals afgelopen jaar het geval was. We hebben het ook anders geweten. Nadeel van een reeks zachtere winters is dat je ook overenthousiast cq onvoorzichtig kunt worden natuurlijk. Zolang je het risico bewust neemt is dat uiteraard helemaal niet erg. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor Dennis_S op 12 okt 2016 08:42

Ja Jim, die ziet er idd prima uit! Winterhardheid is idd niets over te zeggen als je kasjes bouwt. Dat je daarmee mooie planten houdt, is zeker! Niet de illusie hebben dat het hier altijd maar goed gaat. Na die paar graden vorst gaat je palm er echt wel aan. Of als het een keer overdag blijft vriezen verwacht ik ook dat ie bij een paar graden onder 0 het niet overleefd. Sowieso is het in het westen van het land al heel anders waar een paar graden vorst sneller worden afgewisseld met hogere temperaturen in de winter, terwijl in het midden en oosten dat heel anders is. Dus als een plant in het westen een nacht -5 overleefd, wil niet zeggen dat een plant elders drie nachten -5 ook overleefd. Althans, dat schat ik zo in. Mijn exemplaar kreeg het eerste jaar na aanplant bij de minste vorst (beetje vorst aan de grond) meteen donkergroen verkleurde bladeren. De verkleurde bladeren zijn maar deels hersteld geweest. Nu mijn plant echt goed is aangeslagen na twee jaar en lekker grote bladeren maakt, ga ik nu weer eens kijken wat er gebeurt. Ik wacht met beschermen tot er echt wat wordt voorspeld maar laat het vooral afhangen na gezien te hebben wat er gebeurt na een nachtvorstje. Kan maar zo zijn dat er wel verschil in zit in winterhardheid nu ik lees dat er zoveel kruisingen zijn. Ik bouw straks sowieso een kasje, maar een mooie Washingtonia is toch wel een lust voor het oog en een fraaie blikvanger.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor lapalmeraie op 12 okt 2016 09:50

Absoluut Dennis.
Hier is mijn vrouw er ook helemaal weg van (kwestie van de druk om te overleven wat op te voeren :lol: )

De eerste twee jaar kreeg de Washy hier overigens een hele installatie. Maar tegen die groeisnelheid kun je niet aan timmeren bij wijze van spreken.

2013 (och arme wat was hij nog klein besef ik nu :D )
Afbeelding

Afbeelding

Ik herinner me dat het kwik toen tot zo'n -11°C is gezakt. Met ijsdagen.

2014
Beeld geeft een vertekende indruk; het hok was links 2m hoog. De Washy past daar nu niet meer in.
Afbeelding

Exacte temp weet ik niet meer maar niet veel kouder dan zo'n -6°C
Die in pot stond ook nog gewoon buiten en werd enkel tijdens de -6°C periode in het (metalen) tuinhuis gezet met een zilverfolie en thermohoes rond de pot en plant.
Ik weet nog hij Jozef zijn bedenkingen over de toestand van deze plant kenbaar maakte.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij kwam er uiteindelijk zonder enige problemen door.

2015 - Afgelopen winter stond hij onbeschermd op uitzondering van een korte periode.
Hier bij de vorstperiode tussen kerst- en nieuw (-6°C)
Afbeelding

Die in pot werd ook ter plaatste beschermd

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En zo stonden ze er dit jaar bij;
Afbeelding

washy.JPG
washy.JPG (11.22 KiB) 5066 keer bekeken



Zoals al duidelijk wordt ben ik ook eerder iemand die het liever pragmatisch aanpakt en zelf de grenzen wat opzoekt en verkent maar zonder voorbij te gaan aan de risico's.
Het helpt natuurlijk wel een beetje dat ik ondertussen al wat extreme winters heb meegemaakt en ook heb kunnen leren uit de tegenvallers.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor Eduard op 12 okt 2016 10:27

Ik hou ze in pot simpelweg omdat ik niet voor een tenten-kamp kies in de winter dat vind ik erg lelijk en met een beetje pech kijk je daar 5 maanden tegen aan, eentje vind ik al te veel maar daar staat mijn grootste trots! Heb geen andere keus die past niet meer in een serre ;)
Ik laat hier rustig [nachtvorst tot -3 a -4ºC] eroverheen gaan je ziet dan wel vlekken die weer snel wegtrekken maar nooit langdurige vorst zo als Dennis aangeeft dat is de doodsteek, hier gaan ze bij een aankondiging van winterweer naar de serre en daar staan ze dan tussen 0 en +6ºC [in de winter hoger stook ik niet]

Hier het exemplaar waar ik vorig jaar de kluit behoorlijk van gesnoeid heb, deze heeft 8 nieuwe bladeren aangemaakt, ongeveer de helft van wat ze in de volle grond aanmaken,

Afbeelding

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor JmC4c op 12 okt 2016 10:53

Prachtig allemaal. Over enthousiasme staat gelukkig niet in mijn woordenboek.
Ik heb gewoon de zin nog energie meer om dat gesleep te verwezenlijken.
De wijze raad van Niek om genieten als werkwoord te gebruiken lukt me eindelijk sinds 2011.
Onze tuinen verschillen enorm, ik heb een jungle, de hoge beplanting rondom, de zuidligging en grondsoort met afwatering. Allemaal voordelen die ervoor zorgen dat het 1 het ander wat beschermd. Een enorm voordeel dus. Ook kies ik zorgvuldig planten uit die verwaarloosd worden of buiten staan bij liefhebbers. Alsook is het hier in de zomer zo bakken dat ik overdag amper buiten kom.Deze dingen zorgen voor herstel en groeikracht. Allemaal punten die niet overal te vinden zijn natuurlijk. Ik zou dus zelf nooit iemand mijn aanplantmethode aanraden, want ik weet wat in de buurt niet kan door de grondsoort en waterniveau
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor lapalmeraie op 12 okt 2016 11:48

Mooi gezegd JM :thumb_up:

@Eduard; ik vind het knap van je dat hij het zo goed doet in pot! :applaus:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor Jozef op 12 okt 2016 18:50

Mijn Washingtonia kreeg afgelopen winter een hokje en verwarming. Na afloop bij het
opruimen kwam ik erachter dat er een breuk in de verwarmingskabel zat waardoor deze zijn werk niet heeft kunnen doen.

De Washingtonia had enkele verkleurde bladeren die ik in de lente weg heb gesnoeid. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe koud het in Kaatsheuvel is geweest. Dus ook hier onverwarmd geweest.

De Washingtonia die ik eerder van Niek kreeg staat in de winter in de stalling en doet het echt bedroevend. Volgens Niek moet deze in de volle grond maar ik heb echt geen plek meer.
Conclusie in de pot is hier geen succes en in de volle grond een onverwacht succes.
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor lapalmeraie op 12 okt 2016 20:12

Oei? Dat is minder. Je houdt dan nog iets van mij tegoed Jozef ;)
Ik had je inderdaad wel aangeraden om hem (tijdelijk) even in de volle grond te zetten zodat hij lekker kan aanslaan. Je ziet dat bij Cycas bv ook goed, die gaan dan ineens toch weer flushen.

Een draadloos thermometertje is trouwens best aan te raden. Zelden klopt de opgegeven temperatuur echt met hetgeen dat het hier in de tuin effectief doet en voor de prijs hoef je het ook al niet meer te laten.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor Jozef op 12 okt 2016 20:23

Welnee Niek zo is het niet bedoeld. Ik krijg hem gewoon niet aan de gang. Ik heb genoeg opvolgers hoor, nog met dank aan jouw prijsvraag van destijds. :lol:
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten