Washingtonia Robuusta

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor lapalmeraie op 12 okt 2016 21:17

:fluiten:

Wat natuurlijk niet wegneemt dat je toch nog iets zult krijgen.
Iets héél kleins, althans, dat probeer ik. Kwestie dat je geen ruzie met de kids krijgt :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor Axel Amsterdam op 13 okt 2016 08:07

Nm
Laatst bijgewerkt door Axel Amsterdam op 14 okt 2016 06:13, in totaal 3 keer bewerkt.
Axel Amsterdam
 
Berichten: 681
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor Hitch op 13 okt 2016 10:40

Oh ik was ook voor het experimenteren met exotische planten en dat ging allemaal relatief goed tot dan die eerste winter 2008-2009. Toen vroor het hier -22°C met daar boven op nog 15 ijsdagen op een rij. Ik verloor 4/5 de van mijn plantenbestand. Mijn tuin was een kerkhof van treurnis met korpsen van palmen. Van de 15 grote T. fortuneis hield ik er nog 1 over die herstelde. Verschillende andere palmen kreeg ik wel weer terug op gang door ze in te zagen maar toen kwam dan weer de winter van 2009 die rigoreus afmaakte wat 2008 niet helemaal was gelukt. 3 aanhangwagens vol werden afgevoerd naar het containerpark en ik bleef achter met een kale tuin vol gaten in de grond waar eens een palm (of andere exoot) stond te pronken.
Toen wij het huis op 13.75 are grond in 2004 kochten en renoveerden pakte ik meteen ook de tuin aan en we haalden alle inheemse planten er uit zodat ik met een blanke lei kon starten aan mijn exotenhobby. Na die winters stond ik in feite terug bij af en bleek de zeepbel uit elkaar gespat. Ik was een massa geld kwijt aan planten en wilde de handdoek in de ring gooien maar ik had nog een deel planten in containers staan die ik overwinterde in mijn verwarmde serre en stilaan kocht ik opnieuw planten met de bedoeling ze in pot te houden en ze veilig in de verwarmde serre te overwinteren zodat ik toch het genot had de exoten te hebben maar ook de zekerheid dat ze de winter zouden doorkomen. Al snel bleek mijn honger naar nieuwe planten groter dan de oppervlakte van mijn serre en dus begon ik voorzichtig met nieuwe aanplantingen die ik dan wel beter beschermde en uiteindelijk zette ik de stap naar het bijwarmen van uitgeplantte exemplaren in volle grond. Ik moet altijd lachen als ik reacties lees van mensen die niet tegen tentenkampen willen opkijken in de winter. Wie loopt er nu in de winter door zijn tuin? Nadien bleek ik vergaande artrose te hebben in de rug waardoor ik nog extremer ging en compleet niet vorstbestendige planten die ik eerst in kuip hield toch uit te planten omdat het verslepen van de kuipen mij bijna letterlijk verkreupelde al heb ik een professioneel steekwagentje. Ik durf niet eens op te sommen wat ik in volle grond heb staan sinds dit jaar gezien sommigen hun reacties. Alles word netjes ingepakt en bijgewarmd in de winter. Zo ook een Washingtonia filifera sinds dit jaar. Ik ga niet aankijken wat ze aankunnen qwa vorstbestendigheid, ik voorkom liever het verlies van mijn planten zodat ik in de late lente, zomer en najaar ten volle kan genieten van mijn exoten. In volle grond zijn ze trouwens altijd (met een paar uitzonderingen te na) veel mooier dan in kuip. Mijn W. filifera zal dus niet aan vorst onder de -3°C worden blootgesteld. Mijn grootste probleem met het Washingtonia genus is in feite niet echt de overwintering zelf. Bij mij gaat het veelal in het voorjaar mis omdat ik ze te snel water geef bij warmere t° en dan gaan ze hier rotten. ik kan dat moment dus maar niet vinden wanneer de palm water moet gaan krijgen. Mijn tuin ligt op het zuiden en de t° kunnen hier in het voorjaar al snel erg hoog worden.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor Eduard op 13 okt 2016 11:12

Hitch schreef: Ik moet altijd lachen als ik reacties lees van mensen die niet tegen tentenkampen willen opkijken in de winter. Wie loopt er nu in de winter door zijn tuin? /veelal in het voorjaar mis omdat ik ze te snel water geef bij warmere t° en dan gaan ze hier rotten. ik kan dat moment dus maar niet vinden wanneer de palm water moet gaan krijgen. Mijn tuin ligt op het zuiden en de t° kunnen hier in het voorjaar al snel erg hoog worden.


Ik heb mijn serre/winterstalling bewust op een grote schaduw plek gebouwd waar pas eind lente en zomer de zon wel bij kan, zo hou ik het koel voor de boomvarens en voor dit soort palmen die de hele winter dan ook geen drup water krijgen [ze drogen ook niet uit door de lage t.]

En ja wij hebben een prachtige veranda waar we 70% van onze tijd in vertoeven zomer en winter omdat we daar direct zicht hebben op de hele tuin en dan wil ik geen verlichte plastic aanschouwen ;)
En ja op die ene verlichte paal na maar weet ook wat daar inzit :fluiten:

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor lapalmeraie op 13 okt 2016 13:18

Axel Amsterdam schreef:Ik ben de enige die regelmatig laat zien wat allerlei palmen hier aankunnen en kennelijk is een milde winter in het westen dat ook in het midden en het oosten voor washingtonia.


Straffe uitspraken :mrgreen:

Ik haal toch bij lange na niet de temperaturen die Hitch steeds voor de kiezen krijgt, zowel in de winter qua vorst als in de zomer qua warmte. Samen met de volledig andere bodemsamenstelling die wij hebben (hij zal daar vooral zand hebben, ik klei) dan heb je toch een hele andere situatie waar een plant altijd anders op zal reageren. Dat is nu juist het grootste probleem. Het is geen exacte wetenschap maar de combinatie van unieke factoren.

Het louter delen van "kijk die heeft zoveel vorst gezien" is natuurlijk interessant maar schept m.i. een te ongenuanceerd beeld. Jouw Washy op de beschutte én zuidgerichte standplaats zal zo dieper kunnen gaan dan eentje bij mij open en bloot om maar iets te noemen.
En dan hebben we het nog niet eens over de reële temperatuur. De ene zal zich baseren op het weerbericht met een globale temp voor de eigen regio, de ander heeft een eigen weerstation en meet de temp in het hart van de palm (en dan hebben we het nog niet over de precisie van de gebruikte thermometer.

Maar geef toe, weinigen zullen toch hun mooie palmen willen opofferen als proefkonijn om te kijken hoe diep ze kan gaan. Ik in ieder geval niet ;)
Ik vind daarom alle ervaringen interessant. Jouw waarnemingen in het wilde westen :lol: en die van alle andere liefhebbers in eigen tuin al dan niet beschermd. Zo komen we samen tot een breder inzicht dat (zoals je terecht zelf al aanhaalde) verder gaat dan de boekjeswijsheid.


@Hitch: dat terug opnemen met water geven; ik wacht daar zelf behoorlijk lang mee hoor. Ik zie toch dat de grond hier heel lang erg nat blijft in het voorjaar. Nu is jouw zandgrond wel lastiger wat dat betreft natuurlijk. In principe is een goed aangeslagen palm in onze regio's toch behoorlijk autonoom wat dat betreft. Maw, ik zo voor mei nooit water geven aan een Washy in volle grond.


Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor draco op 13 okt 2016 14:16

Oorspronkelijke bijdrage verwijderd.
Bij deze beloof ik plechtig geen oude (overwinterende) koeien meer uit de sloot te zullen halen. ;)
Na een aanwezigheid op dit forum van bijna 4 jaar met ruim 3000 bijdrages is het onvermijdelijk om in herhalingen te vervallen. Afgezien dan van felicitaties en lovende woorden. :thai:
Laatst bijgewerkt door draco op 14 okt 2016 10:26, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor yme op 13 okt 2016 14:58

Axel Amsterdam heeft makkelijk praten, het vriest daar nauwelijks.


heerlijk, toch? :mrgreen:

Overigens geeft weerstation Amsterdam Holendrecht aan dat het toen wel -14 is geworden. Groot verschil op zo'n kleine afstand!

Afbeelding

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor lapalmeraie op 13 okt 2016 15:11

yme schreef:heerlijk, toch? :mrgreen:


:lol:

Terecht punt hoor Yme.
Ik volg (in de winter op de voet) diverse weerapps én de algemene voorspellingen.
In mijn eigen tuin komt het zelden overéén!
Daar meet ik met één 686Mhz sonde de gewone buiten temperatuur, de andere hang ik in één van de palmen met bescherming om de effectiviteit te meten.
Ik zie zo dat het in mijn tuin vrijwel altijd iets kouder wordt dan lokaal voorspeld.
Maar ook dat de temp vooral tussen 6u en 7u nog altijd even stoer wil doen en nog iets meer zakt.

Nu ligt Ronse niet in de warme randstad en door de heuvels direct rondom zakt de koude lucht ook nog eens. Bovendien is de tuin redelijk open en waait het hier redelijk vaak.

Leuke weerapps zijn trouwens

WeatherUnderground:
gratis - én de updatebeschrijvingen zijn altijd om van in je broek te plassen
Je kunt per stad/gemeente verschillende weerstations kiezen als "jouw" referentie.
Handig is dat hij standaard 14 dagen vooruit kijkt met handige weergave voor de neerslag en sindskort ook widgets voor "ideaal tuinweer", "vorst" etc

WeatherPro
betalend - zeer volledig én heel betrouwbaar
aan een deel extra opties zit een abonnement verbonden (bv 14d voorspelling, vorstalarm,)
vooral de radar en satelliet weergave zijn handig om het gedrag van aankomende regenbuien te voorspellen. Heeft me al dikwijls een nat pak gescheeld.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor Axel Amsterdam op 13 okt 2016 16:01

Nm
Laatst bijgewerkt door Axel Amsterdam op 14 okt 2016 06:12, in totaal 2 keer bewerkt.
Axel Amsterdam
 
Berichten: 681
Geregistreerd: 30 aug 2011 22:38
34 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor lapalmeraie op 13 okt 2016 16:15

Die conclusie lees ik hier toch niet Axel?
Integendeel. Locatie zegt niets, de combinatie van factoren is de truc. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten