Washingtonia Robuusta

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor lapalmeraie op 14 okt 2016 08:26

+1 mooie aanvulling Dennis.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor Eduard op 14 okt 2016 11:03

Han, ik weet dat je Wachingtonia in pot minder geschikt vind, daar zijn de meningen natuurlijk ook over verdeeld! Niet iedereen gaat ze in de volle grond zetten, we hebben natuurlijk wel kunnen constateren waar dat toe lijd, een fantastische natuurlijke groei zoals bij o.a Richard, Robbin, Wilfried, Dimitri maar dat blijft een persoonlijke keuze net zoals ik mijn C.medullaris in een tent houd met behoud van blad 5 m hoog vechtent tegen de natuurelementen ;)

Ik heb mijne van zaad mee uit Antalia Turkije 1994 nu 22 jaar in pot staan, enigszins aangepast aan de grootte maar hij staat nog in bonsai vorm vind de stam nu vergelijkbaar met een flessenpalmstam (Hyophorbe lagenicaulis) als ik mijn minuscule ringen tel kom ik ruim over de 70 a 2/3 mm dik, heb laats in Richard zijn stamstrip verhaal gezien dat deze wel wat breder zijn als ze in de volle grond groeien, een rekensommetje laat dan zien zou de mijne onder goede omstandigheden in de volle grond een kleine 3m stam zou hebben gehad!
Mijn exemplaar heb ik deze zomer weer op zijn vertrouwde plek gezet [uit de wind] en dat resulteerde in 5 mooie nieuwe bladeren, wat minder dan de nakomer, vind het nog steeds een leuke palm ondanks zijn kleine vorm,

Afbeelding

Afbeelding

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor yme op 14 okt 2016 12:14

een rekensommetje laat dan zien zou de mijne onder goede omstandigheden in de volle grond een kleine 3m stam zou hebben gehad!


Hoi Eduard,

Denk je dat je dit algemeen kunt stellen? Dat je minder lengtegroei hebt wanneer een washingtonia in een pot hebt tov van in de volle grond?

Persoonlijk vind ik het een voordeel dat een palm niet binnen enkele jaren zo grot is dat het beschermen in de winter een probleem is.

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor Eduard op 14 okt 2016 13:10

Hoi Yme, ik bazeer mijn uitspraken op de groei die ik waargenomen heb in Kroatië en van Richard zijn tuintopic, hij heeft zijn plant in 2012 in de volle grond gezet wat je hier kunt zien/lezen; viewtopic.php?f=49&t=4568&start=180 kijk dan op pagina 98 hoever die na 4 jaar al is de mijne is dus 18 jaar verder vergeleken met deze! Ik schat zijn geringde stam nu op 35 a 40 cm.
Denk wel dat die zo'n hoge tentconstructie niet gaat volhouden maar wel leuk om te volgen, en net zoals bij de andere genoemde ;)
Op de laatste pagina 98 staat ook het filmpje over het pellen van de stam.

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor Eduard op 14 okt 2016 13:20

yme schreef:Persoonlijk vind ik het een voordeel dat een palm niet binnen enkele jaren zo groot is dat het beschermen in de winter een probleem is.

groetjes,

yme


Ik ook niet, heb deze binnen 10 minuten in de winterstalling staan, trek het gevaarte over stijgerplanken naar de stalling toe en heb zo al jaren plezier van toch een aardig palmpje die ik op willekeurige plekken kan neer zetten ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor yme op 14 okt 2016 13:33

n=1 :mrgreen:
maar we moeten ergens beginnen!

Als ik een tuin heb, ga ik jouw voorbeeld denk ik volgen. Wellicht de pot ook ingraven, zodat het lijkt alsof de plant in de volle grond staat, maar ik moet eerst nog meer lezen/weten om in te schatten of dit haalbaar is. (ivm eventuele wortelbeschadiging als de wortels toch door de pot heengroeien)

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor draco op 14 okt 2016 18:35

Eduard schreef:Han, ik weet dat je Wachingtonia in pot minder geschikt vind, daar zijn de meningen natuurlijk ook over verdeeld! Niet iedereen gaat ze in de volle grond zetten, we hebben natuurlijk wel kunnen constateren waar dat toe lijd, een fantastische natuurlijke groei zoals bij o.a Richard, Robbin, Wilfried, Dimitri maar dat blijft een persoonlijke keuze net zoals ik mijn C.medullaris in een tent houd met behoud van blad 5 m hoog vechtent tegen de natuurelementen ;)

Ik heb mijne van zaad mee uit Antalia Turkije 1994 nu 22 jaar in pot staan, enigszins aangepast aan de grootte maar hij staat nog in bonsai vorm vind de stam nu vergelijkbaar met een flessenpalmstam (Hyophorbe lagenicaulis) als ik mijn minuscule ringen tel kom ik ruim over de 70 a 2/3 mm dik, heb laats in Richard zijn stamstrip verhaal gezien dat deze wel wat breder zijn als ze in de volle grond groeien, een rekensommetje laat dan zien zou de mijne onder goede omstandigheden in de volle grond een kleine 3m stam zou hebben gehad!
Mijn exemplaar heb ik deze zomer weer op zijn vertrouwde plek gezet [uit de wind] en dat resulteerde in 5 mooie nieuwe bladeren, wat minder dan de nakomer, vind het nog steeds een leuke palm ondanks zijn kleine vorm,

Afbeelding

img]http://nl.photouploader.org/files/eduard/wtm/P1070509.jpg[/img]

Eduard.


Het zal aan mij liggen Eduard, jij beheerst in ieder geval deze kunst of kunde. Ik had steeds ruzie met deze soort. De palmen groeiden goed maar verloren ook steeds zoveel blad dat ook vrij snel ging hangen, waardoor de kroon amper 3 nette bladeren behield. Misschien moeten ze in de zomer net zo nat worden gehouden als een Phoenix roebelenii. In de woestijn waar ze groeien maken hun wortels contact met onderaardse waterbronnen. Uitgeplant in de tuin kan de palm zelf in de waterbehoefte voorzien. En bij jou groeit het mos op de kuip.. toch. ;)

groet,
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor Dennis_S op 14 okt 2016 19:46

Voor beide manieren is wat te zeggen natuurlijk! In pot is het mij nooit gelukt om meer dan vijf gezonde bladeren te behouden en dan altijd weer het moment dat ie in de winter verdroogde en het loodje legde. Ik deed blijkbaar iets niet goed. Wat Eduard dus lukt is in mijn ogen een fraaie prestatie. In de volle grond is wel van een heel andere orde. Ook dat is leuk, maar er komt al snel een tijd dat beschermen niet meer haalbaar is. Ik heb de keuze gemaakt dan de palm om te hakken en er weer een nieuwe neer te zetten, maar dat duurt nog wel een paar jaartjes. Maar als ik zie hoe weelderig mijn exemplaar al is uitgegroeid in een paar jaar in de vollegrond, dat vind ik echt prachtig en het is nu al een heuse blikvanger. Bladeren zijn momenteel bijna een meter in diameter, dat belooft wat voor volgend jaar! Bij mij is ook het probleem dat ik geen ruimte heb voor nog meer potten. Om die reden is al meer in de vollegrond beland, waaronder mijn Phoenix. Ik heb geluk dat alles iets gematigder groeit omdat ik op arme zandgrond zit en er geen grondwater binnen bereik is. De palmen van bijvoorbeeld Richard groeien als kanonnen en ik verwacht dat dat komt omdat deze wel grondwater binnen bereik van de (diepere) wortels hebben. Dat is voor allerlei planten een groot voordeel.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor Eduard op 14 okt 2016 22:01

Ik behandel de palm in de groeiperiode hetzelfde als de boomvarens, kluit goed vochtig tot nat houden, ze drinken dan ook best wel veel, nagelang de nachten kouder worden zoals de laatste weken krijgen ze om de dag een beetje dus laat ik de kluit goed vochtig, zo naar November toe stop ik helemaal met watergift en dek ik de kluiten af met plastic om de stam aflopend over de rand van de container /pot zodat er ook geen regenwater meer bijkomt, het is een kwestie van potje aanvoelen is die zwaar ook weer luchten is die lichter laat ik de plastic zitten, meestal gaan ze eind December naar binnen als de eerste echte nachtvorst zich aandient, de container /pot zijn dan lichter en trek ik gemakkelijk de serre in waar ze tot midden Maart blijven staan en geen water meer krijgen, de bovenste grondlaag is dan meestal behoorlijk ingedroogd en los van structuur, trek dan alle begroeien weg er staat nooit mos op Han maar de Culcita dubia een kruipende grondvaren uit Australie die weer terug komt van diep zittende wortels en van zelfzaaiing behuizen grotendeels de kluit samen met wat kruidachtig goed van hier.
Ik neem een deel loszittend materiaal weg en vul het op met een dikke laag goed gezeefde compost, dat wordt dan weer goed vermengd met de bestaande kluit zodat het met watergift zakt en daar doet die het de hele zomer mee geef geen extra meststoffen.
Vroeger maakte ik de fout er een schotel onder te zetten wat enkel extra dikke wortels opleverden en het geheel omhoog drukte! Nu ik dat laat bereik ik het tegenovergestelde zodat het zakt en iedere keer weer verse compost kan toedienen.
De voorafgaande 2 jaar stond die op een windplek en zag je het blad duidelijk krimpen en ook stuk scheuren! Dat doen we niet meer, en heeft zich weer beloond met wat groter blad ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Washingtonia Robuusta

Berichtdoor Dennis_S op 08 dec 2019 23:33

Zucht, wat een gedoe weer. Ik zie er als een soort van berg tegenop om mijn Washingtonia in te pakken. nog steeds niet gedaan. De vorst van begin deze week heeft al mijn balderen donkergroen verkleurd, maar vandaag zag ik dat dat allemaal weer is weggetrokken. maar ik zal toch echt moeten beschermen, want het zal vast toch een keer kouder worden.

Ieder jaar zijn bladeren echter toch weer beschadigd. De groei zit er goed in, maar dit jaar wil ik het anders,. Niet meer opbinden en inpakken, maar ik overweeg alle bladeren er af te halen en alleen de speer en stam in te pakken. Met een verwarmingskabel uiteraard. Met bladeren van een dikke meter diameter en totale hoogte van 3 m is het lastig inpakken. Iemand die het zo al succesvol heeft gedaan?
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten