Inpakken

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Inpakken

Berichtdoor lapalmeraie op 02 dec 2016 15:47

Ik heb even een nieuwe video gemaakt van hoe ik palmen zonder hokje eenvoudig en vlug inpak.
Dit zijn de hardere palmen of diegenen die te groot worden voor een hokje.
Uiteraard kan er nog een laag isolerend plastic rond wanneer het écht heel koud zou worden.



Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Inpakken

Berichtdoor Carlo op 02 dec 2016 16:11

Bravo! :thumb_up:
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1926
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Inpakken

Berichtdoor Rob op 02 dec 2016 23:27

Goeie video Niek.
Ik doe vergelijkbare techniek al een jaar of 4.
Oude metingen die ik had gaven een voordeel van tussen 5 en 10° tussen buitenlucht en rondom de palm.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Inpakken

Berichtdoor Bermuda op 03 dec 2016 15:24

Zo doe ik het ook! Bij de musa's gebruik ik noppenfolie in plaats van de laatste grote hoes. :thumb_up:
Bermuda
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 26 jul 2014 22:33
Woonplaats: Utrecht
25 bedankjes

Re: Inpakken

Berichtdoor lapalmeraie op 05 dec 2016 10:13

Bedankt voor de leuke reacties ! ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Inpakken

Berichtdoor JmC4c op 05 dec 2016 14:57

Idd heel snel en makkelijk.
Maar dit is allemaal leuk bij droog weer.
Dus mijn grootste vraag is , wat doe je als heel de boel nat is?
De combinatie vorst en nat is eigenlijk diegene die de grote schade aan de palmen heeft.
Althans daar ga ik van uit. Want nu bescherm ik hier niets, het is allemaal droog
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Inpakken

Berichtdoor lapalmeraie op 05 dec 2016 15:19

Dat klopt deels JM. In die zin, dat een natte plant sneller bevriest en je in natte omstandigheden de winterhardheid dus best voorzichtig inschat.

Dat maakt natuurlijk niet dat de palm zomaar alles kan hebben zolang het niet regent natuurlijk. Vorige week zagen we bv -5,4°C en dan zie ik de Washingtonia, Phoenix en Cycas toch liever ingepakt staan.

Nu is die vliesdoek behoorlijk waterafstotend hoor. :thumb_up:
Lichte regen is totaal geen probleem, het parelt er zo van af.
Het moet echt al hard/lang regenen om daar door heen te komen.

Enkel wanneer het echt heel koud wordt mét neerslag dan komt er ook een waterdichte laag overheen. Wel wacht ik daar zo lang mogelijk mee want dat ademt weinig tot niet en momenteel is het daarvoor nog onvoldoende koud. Overdag stijgt het kwik toch aardig, zeker met de zon erop. Je wilt ook niet dat het gaat broeien. Dan krijg je condens en dat wordt met vorst dan precies een icepack. Het omgekeerde effect. :roll:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Inpakken

Berichtdoor draco op 05 dec 2016 19:23

lapalmeraie schreef:Dat klopt deels JM. In die zin, dat een natte plant sneller bevriest en je in natte omstandigheden de winterhardheid dus best voorzichtig inschat.


Volgens mij klopt dit niet Niek, of je moet het anders stellen. Een natte plant zal juist trager bevriezen omdat er kristallisatiewarmte vrijkomt bij de ijsvorming (6kJ/mol). Deze moet worden afgevoerd bij voortgaande ijsvorming. In een tent zal dit minder snel plaatsvinden dan erbuiten waar luchtcirculaties de vrijkomende warmte afvoeren. Wanneer echter al het water is bevroren, is de kans op schade door de externe ijsvorming groter vergeleken bij een droge plant; tevens kunnen gevormde ijskristallen het plantenweefsel beschadigen.

groet,
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Inpakken

Berichtdoor lapalmeraie op 06 dec 2016 08:44

Inderdaad Han, dat is correcter. Het "sneller" bevriezen was verkeerd uitgedrukt maar we zijn het er dus wel over eens dat een natte plant bij aanhoudende vorst niet ideaal is. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Inpakken

Berichtdoor JmC4c op 06 dec 2016 09:37

Over beschermen hoe, wanneer en bij welke temp. zijn vele meningen.
Als ik stil sta bij je Butia vorig jaar waar je bescherming had geboden en ik gewoon niks dan ben ik eigenlijk van mening dat het uitstellen ervan zo lang mogelijk moet gebeuren.
Ik heb dan nog liever een dode plant dan een zwakke. Maar nogmaals ieders mening en respect voor de manier hoe en wanneer je het aanpakt. Ik kan vergelijken omdat we amper 500 m. van elkaar wonen, en niet in een andere regio.
Zoveel meer komt er bij te kijken.
Zolang ik geen -7 hoor ben ik niet al te voorzichtig. En zeker met positieve temp. overdag.
Hetzelfde met wanneer plant ik een palm enz... midden december vorig jaar Washingtonia en Jubaea aangeplant en als ik dan zie wat een sterke het zijn dan zou ik nog beginnen geloven dat hier een glazen bokaal boven mijn tuin staat die ze spaart van onheil. :lol:
En draai het of keer het. Velen zeggen milde winter, maar ik doe het toch en we hebben ook vele regen gehad, en dit zorgt al vlug bij koele temp. Voor speerrot bij vele palmen.
Nogmaals met alle respect, mijn doel is zeker niet om een discussie te beginnen als onervaren en experimenterende Exoten liefhebber tegen een ervaren rat :mrgreen:
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten