Overwinteren colocasia's

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Overwinteren colocasia's

Berichtdoor IQuax op 04 dec 2016 22:23

Hallo,

Dit seizoen is de collectie colocasia's hier aanzienlijk uitgebreid. Aangezien ik ervaren en vernomen heb dat niet alle colocasia soorten op dezelfde manier overwinterd kunnen worden, hoop ik hier een topic te starten om ervaringen te delen over het overwinteren van verschillende soorten colocasia's. Ik heb al een aantal jaren hier 'Pink China' en 'Jack's Giant' staan. Jack's gaint wordt hier altijd rond de eerste nachtvorst uitgegraven, van zijn bladeren ontdaan (maar stengel eraan laten) en dan 1-2 weken te drogen gelegd. Daarna in een pot met losse turf gestopt, of gewoon met losse kluit op een krant gezet bij 5-10 graden. Pink china op dezelfde manier, of buiten in de volle grond.
Begin dit jaar heb ik echter een Thai Gaint in de tuin gezet die flink is gegroeid dit seizoen. Die heb ik op dezelfde manier behandeld als de Jack's gaint, alleen dan weggezet bij 12 graden. Het leek eerst uitstekend te gaan, maar binnen 2 weken is deze helemaal verrot in de kern(zie foto's). Deze is helaas al verloren gegaan voordat de winter echt begonnen is. Wat hier precies verkeerd is gegaan begrijp ik niet goed. Andere kleine soorten zoals Fontanessi, Blue Hawaii, Black Magic en Burgundy Stem, had ik ook bij 12 graden gezet. Deze verrotten niet zo snel, maar ze gaan wel hard achteruit. Ik heb besloten ze maar weer warm te zetten en ze door te laten groeien. Liever wat spint dan dat er niets van overblijft. Wat zijn jullie ervaringen met Thai Giant? En hoe krijgen jullie die kleinere colocasia's de winter door? Ik verbaas me er ook over waarom sommige colocasia's wel een knol hebben en andere niet. Ik heb namelijk Jack's Gaint die wel een mooie knol hebben, terwijl er ook net zulke groten zijn zonder knol. Ook de Thai gaint had nog niks van een knol, terwijl je op internet vaak dikke knollen voorbij ziet komen. Is er een manier om ze een knol te laten vormen?

Groeten,

Ivo
Bijlagen
Thai gaint gerot 1.jpg
Thai gaint gerot 1.jpg (104 KiB) 9544 keer bekeken
Thai gaint gerot.jpg
Thai gaint gerot.jpg (172.74 KiB) 9544 keer bekeken
IQuax
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 16 apr 2012 20:52
Woonplaats: Groningen
12 bedankjes

Re: Overwinteren colocasia's

Berichtdoor JmC4c op 06 dec 2016 09:50

Ik heb de plant eerst laten wat drogen en opgepot hierna in droge aarde.
En het blad is weg, maar de rest is in prima staat
Bijlagen
IMG_1195.JPG
IMG_1195.JPG (192.34 KiB) 9504 keer bekeken
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Overwinteren colocasia's

Berichtdoor Alexander op 06 dec 2016 18:40

Hier staan er een aantal gewoon op de vensterbank bij 20 a 22 graden. Gaat prima. Ik heb hier binnen nu Colocasia fallax uit Nrepal en C. illustris uit Java. Verder Colocasia Diamond Head, een hele mooie. Diverse jonge plantjes ook.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Overwinteren colocasia's

Berichtdoor Herman op 07 dec 2016 14:46

Ben ook benieuwd hoe de ervaren rotten het voor elkaar krijgen om deze mooie exoot goed de winter door te krijgen.
Vorig jaar de pink china verloren.
Heb nu deze ook uit gegraven en in droge potgrond gezet, maar was van de week ook aan het verrotten . Ik had deze weg gezet onder de veranda bij mijn andere exoten, waarschijnlijk. te koud daar de temp net boven de 2. graden is geweest .
Avatar gebruiker
Herman
 
Berichten: 548
Geregistreerd: 11 dec 2012 21:21
Woonplaats: Wanssum
30 bedankjes

Re: Overwinteren colocasia's

Berichtdoor Alexander op 08 dec 2016 13:18

Hier heeft Colocasia Pink China gewoon buiten overwinterd. Ging prima. En vocht kunnen ze tegen.

Alexander
Alexander
 
Berichten: 872
Geregistreerd: 16 jun 2011 16:45
Woonplaats: Leidschendam, Nederland
33 bedankjes

Re: Overwinteren colocasia's

Berichtdoor Plantlife op 08 dec 2016 13:58

To knol or not knol bij Colocasia gigantea
(en waarschijnlijk ook bij sommige andere colocasia's)

------------------------------- vraag van IQuax:

Wat zijn jullie ervaringen met Thai Giant? En hoe krijgen jullie die kleinere colocasia's de winter door? Ik verbaas me er ook over waarom sommige colocasia's wel een knol hebben en andere niet. Ik heb namelijk Jack's Gaint die wel een mooie knol hebben, terwijl er ook net zulke groten zijn zonder knol. Ook de Thai gaint had nog niks van een knol, terwijl je op internet vaak dikke knollen voorbij ziet komen. Is er een manier om ze een knol te laten vormen?

-------------------------------

Op de website van Brian ( http://briansbotanicals.blogspot.nl/201 ... antea.html) staat een goede uitleg:

When a mature plant is dug a large root mass is found with many white roots. This plant rarely produces a large tuber (bulb) at the end of the season, but if dug up and stressed, the plant can make a large starchy tuber.

M.a.w. een goed groeiende Colocasia gigantea maakt geen tuber uit zichzelf aan. Waarschijnlijk omdat hij in zijn land van oorsprong het hele jaar door kan groeien.

Alleen als je hem uitgraaft en te drogen legt probeert de plant een knol te maken van de kracht/energie uit de bladeren en wortelen.

De soorten die droge periodes kennen zullen wel knollen en rhizomen uit zichzelf maken.

De Colocasia gigantea kun je waarschijnlijk het beste overwinteren zoals je nu doet, in licht vochtige grond laten staan, zodat de wortels en stam op sterkte blijven.

De Colocasia gigantea lijkt hiermee meer op de Musa's.
Plantlife
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 19 jan 2014 21:45
Woonplaats: Groningen
17 bedankjes

Re: Overwinteren colocasia's

Berichtdoor Yellow op 12 dec 2016 20:44

Hallo,ik had verleden jaar de colocasia Thai giant gezaaid,met resultaat een dertigtal planten van verschillende grote, daarvan heb ik er dan enkel in een pot geplant en andere in de volle grond. De planten in de volle grond heb ik uitgegraven en wat laten drogen en dan vorstvrij weggelegd, de planten in potten heb ik in de serre gezet, vorstvrij.Maar her resultaat is zeer slecht, bijna allemaal zijn ze weggerot, dus ik denk dat je ze best warm zet dus boven de 15 graden

Jef
Yellow
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 21 apr 2010 20:08
Woonplaats: geel
21 bedankjes

Re: Overwinteren colocasia's

Berichtdoor Caroline smet op 26 jan 2017 18:15

Wij hebben onze colocasia's juist voor de eerste nachtvorst allemaal opgepot. Dan hebben we ze een tijdje geen water gegeven ( 2tal weken, de kleintjes al iets vroeger). En dan zo op een lichte kamer, rond de 19 graden zijn we ze aan het overwinteren.
Elke week krijgen ze een scheutje water. We hebben ook al bij sommige eerste tekens van rotting gezien... dan geven we ze weer een tijdje geen water, en ik verwijder heel voorzichtig het rotte gedeelte. Zo gaat het tot hiertoe heel goed. Ook onze kleine plantjes blijven nieuwe bladeren aanmaken.
Het is bij ons ook het eerste jaar dat we colocasia's overwinteren, maar ik merk wel al een groot verschil in welke soorten veel of weinig water moeten hebben.
Caroline smet
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 22 aug 2011 23:16
Woonplaats: stekene
5 bedankjes

Re: Overwinteren colocasia's

Berichtdoor IQuax op 26 jan 2017 19:15

Hier ben ik overgegaan op de alles of niets methode, voor de speciale colocasia soorten. Ik heb ze weer warm gezet en ze uit laten lopen. In december stonden ze bij 10 graden, zonder water, om rotting te voorkomen. Toen gingen ze echter hard achteruit. Ik was bang dat er niks meer van over zou blijven, omdat deze soorten geen, of bijna geen, knollen zouden vormen. Ik heb ze toen bij 17 graden gezet en een beetje water gaan geven. Echter begonnen ze bij deze temperaturen alweer uit te lopen. Dat leek geen probleem. Echter ging het niet van harte en vielen ze ook weer stil. Drie weken terug heb ik ze uit de pot gehaald en zag ik tot mijn verbazing twee dingen. Eerst namelijk dat al deze soorten, ook Black Magic en Blue Hawaii, burgundy stem, Fontanessi, allemaal mooie knollen hadden. Echter, de knollen waren nu allemaal (gedeeltelijk) verrot. Ik heb nog gered wat er te redden viel. Alles uit de potten gehaald en in een vochtige plasticzak op de verwarming gelegd. De Black magic was niet meer te redden, maar de rest gelukkig nog wel. De knollen van de Blue Hawaii waren wel helemaal verrot, maar ze hadden van kleine uitloper knolletjes aan de hoofdknol. Deze heb ik nog kunnen redden en oppotten. Ik hoop dat deze klein Blue Hawaii plantjes het redden, want anders is het wel erg zonde. Alleen voor de kleine Thai Giant die ik nog heb, bleek dat die geen knol had, zoals verwacht. Deze was er nog goed aan toe en blijf ook bij die 17 graden nog in rust. Ik heb hem echter toch maar alvast weer opgepot, om te voorkomen dat die straks te ver ingedroogd zou zijn. Nu maar hopen dat het voorjaar snel komt!
IQuax
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 16 apr 2012 20:52
Woonplaats: Groningen
12 bedankjes

Re: Overwinteren colocasia's

Berichtdoor Gouden HandPalm op 26 jan 2017 19:45

Is het niet betrekkelijk simpel?

1) Hebben ze een knol gevormd dan die knol uitgraven, indrogen en droog en koel wegleggen op zolder of in de garage. Als je de knol goed indroogt kan ie niet zo snel rot krijgen als je er maar voor zorgt dat je zoveel mogelijk van het oude plantmateriaal verwijdert om te voorkomen dat daar rot in ontstaat en dat zich uitspreidt over de knol. Belangrijk is om de knol goed in te laten drogen eerst.

2) Hebben ze -omdat ze nog klein zijn- nog geen knol aangemaakt dan warm in de winter wegzetten.

Ondanks deze twee vuistregels heb ik mijn Burgundy stem's en mijn Pink China, die alle drie geen knol nog hebben, koud weggezet, zelfs met hun worteluitlopers in het water, omdat het bij mij vijverplanten zijn.

Het is bij mij in de koude stalling -waar ze staan- deze winter tussen de 3 en 10 graden. Nochthans leven ze nog, ook al gaan ze er natuurlijk niet op vooruit. Maar dat herstelt wel weer in de lente. Er zit nog pirma leven in.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten