Toepassing van steg doppel kanaalplaten bij een plantenkas.

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Toepassing van steg doppel kanaalplaten bij een plantenkas.

Berichtdoor draco op 17 jan 2017 18:06

Voor- en nadelen van het gebruik van kunststof kanaalplaten bij plantenserres.
Alhoewel de vorstperiode tot nu toe meevalt, valt er niet te ontkomen aan (electrische) kasverwarming om de kuipplanten vorstvrij te houden. Voor de isolatie bieden kunststof kanaalplanten een aantal voordelen boven (dubbel)glas. Bij toepassing als dakconstructie is het lage gewicht kostenbesparend. Glas vergt een zwaardere constructie met steviger frame en zeker bij thermopane glas. Heeft de plantenserre een woonfunctie dan komt bovendien veiligheidsglas hiervoor in aanmerking. Voor deze kas is polyacrylaat gebruikt. Deze kunststof is UV transparant, wat gunstig is voor kuipplanten wanneer deze in maart/april weer naar buitengaan. De planten zijn dan gewend aan het UV en er is minder risico voor verbranding van het blad.
Nadeel van de kanaalplaat is dat het doorzicht erdoor wordt vertekend. Bij uitsluitend toepassing als dakbekleding vind ik dat minder bezwaarlijk. Bij de vorige kas en aanbouwserre was het dak van opaal polyacrylaat, wat weliswaar enig extra lichtverlies met zich meebrengt, maar een mooie lichtspreiding geeft en daarmee het risico voor de planten op zonnebrand vermindert.
Over mijn ervaring met de isolerende werking van kanaalplaten is het volgende te zeggen. Het valt op dat 2 dagen na de lichte sneeuwval met vandaag een zonnige dag, de sneeuw op het dak nog niet is weggesmolten. In de kas bedraagt de temperatuur tenminste 2 °C. De meting is op 1,5 m en ik neem aan dat op dakhoogte van 3-5 m de temperatuur nog wat hoger is. Dit duidt op een goede isolerende werking van het steg doppel polyacrylaat. Ondanks de zon loopt de kastemperatuur overdag momenteel nauwelijks op. Halverwege deze middag was het 3 °C in de kas en buiten lichtvriezend. De reflecterende sneeuwlaag verhindert de extra opwarming door de zon; dit is dan een nadeel vanuit het oogpunt van besparing op het energieverbruik voor de verwarming. We hebben zo wel meer profijt van het overschot aan zonnestroom waarvoor bij teruggave een lager tarief wordt berekend.
De temperatuur en luchtvochtigheid kunnen op afstand worden afgelezen op een monitor in de woonkamer fabrikaat Oregon Scientific. Hier kunnen 5 externe sensoren op worden aangesloten. Ik heb deze aangeschaft na teleurstellende ervaringen met voordelige weerstations van de Aldi of Lidl.
Laatst bijgewerkt door draco op 21 jan 2017 12:00, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Toepassing van steg doppel kanaalplaten bij een plantenk

Berichtdoor Eduard op 18 jan 2017 12:10

Hey Han, de isolerende werking ken ik en deze is goed, ik heb de 3laags voor de serres en een 4laags voor de veranda, de laatste isoleert nog beter laat niets los niet van binnen naar buiten en omgekeerd!
Wat wel irritant is vind ik een sneeuwlaag dat beperkt de lichtdoorlaatbaarheid en wordt hier als winterweer langer aanhoud verwijderd, laat het bewust een dag liggen en trek het dan met een grote rubberen trekker eraf, voordeel hiervan is dat de sneeuw de aanslag meeneemt :thumb_up:
Ik heb ook een weerstation helaas is de afstand te groot voor het bereik, maar ga graag dagelijks een kijkje nemen ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes


Keer terug naar Winterbescherming

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten